در آزمون سراسری سال 1396، 48 هزار و 635 داوطلب گروه آزمایشی هنر در جلسه آزمون سراسری حضور داشتند.
آیا میدانید که سال 96 در گروه آزمایشی هنر در هیچ یک از دروس اختصاصی به جز خلاقیت موسیقی، داوطلبی به 100 درصد سؤالها پاسخ صحیح نداده است؟ همچنین آیا میدانید که در سال 1395 فقط در درس تخصصی درک ریاضی، چهار داوطلب به 100 درصد سؤالهای این درس پاسخ صحیح داده و در سایر دروس تخصصی، هیچ یک از داوطلبان به 100 درصد سؤالها پاسخ صحیح نداده و حتی در دروس درک هنر، ترسیم فنی و خواص مواد، نیز هیچ یک از داوطلبان به 70 درصد سؤالها نیز پاسخ صحیح ندادهاند، و بالاخره در سال 96 در هیچ یک از دروس اختصاصی (به غیر از خلاقیت موسیقی) داوطلبی به 100 درصد سؤالها پاسخ صحیح نداده است و حتی در درسی مثل خواص مواد، تنها چهار داوطلب به 40 تا 50 درصد سؤالهای این درس پاسخ صحیح دادهاند؟ زیرا از یک سو، تنوع منابع آزمون گروه آزمایشی هنر، بیشتر از سایر گروههای آزمایشی است، و از سوی دیگر، طراحان سؤالهای گروه هنر به خلاقیت و اطلاعات عمومی داوطلبان این گروه آزمایشی توجه بسیاری دارند؛ بنابراین، کسب درصد خوب در این گروه آزمایشی، کار آسانی نیست.
آمار وضعیت داوطلبان گروه آزمایشی هنر در چند سال اخیر به ما میگوید که داوطلبان این گروه آزمایشی، باید بیشتر در پاسخگویی به سؤالها دقت نمایند و به هیچ وجه بر حسب حدس و گمان به سؤالی پاسخ ندهند؛ زیرا تعداد قابل توجهی از داوطلبان این گروه آزمایشی، به همین دلیل نمرۀ منفی کسب کردهاند. اهمیت این امر زمانی مشخص میشود که بدانیم کنکور، یک مسابقه است و قرار نیست که داوطلبی به همه سؤالها، پاسخ صحیح بدهد؛ بلکه لازم است که در مقایسه با سایر داوطلبان، وضعیت بهتری داشته باشد، و این امر، بدون دقت و هوشمندی در پاسخگویی به سؤالها به دست نخواهد آمد؛ پس اگر داوطلب گروه آزمایشی هنر، این روزها در درسی آمادگی ندارد، باید در همین زمان باقی مانده، به مطالعه مبحث یا مباحثی از آن درس بپردازد تا بتواند دست کم به چند سؤال معدود در همان درس پاسخ صحیح دهد؛ زیرا کسب نمره منفی، بسیار بدتر از درصد صفر است.
توجه داشته باشید که در تعدادی از رشتههای گروه آزمایشی هنر، از داوطلبان، آزمون عملی با ضریب تخصصی 4 گرفته میشود که نقش بسیار مهمی در پذیرش دانشجو در رشتۀ مورد نظر دارد.
گفتنی است که میانگین ذکر شده در هر سال، با سال دیگر متفاوت است؛ برای مثال، در سال 93، یک داوطلب به 100 درصد سؤالهای خلاقیت موسیقی پاسخ صحیح داده و در سال 94 و 95 هیچ داوطلبی به 100 درصد سؤالهای این درس پاسخ صحیح نداده است و در سال 96، دو داوطلب به 100 درصد سؤالها پاسخ صحیح دادهاند یا در سال 93، یک داوطلب در درس درک هنر به 70 تا 80 درصد سؤالها پاسخ صحیح داده است، و در سال 94، این تعداد به هفت نفر رسیده است؛ اما در سالهای 95 و 96 هیچیک از داوطلبان به 70 درصد سؤالهای این درس پاسخ صحیح ندادهاند.
در نهایت اینکه نباید تصور کرد یک داوطلب با نمرههای منفی یا بسیار پایین در درسهای مختلف، میتواند در رشتههای با آزمون یا روزانه این گروه آزمایشی پذیرفته شود. اگر داوطلبانی را میشناسید که حتی در رشتههای روزانه با نمره منفی پذیرفته شدهاند، دلیلش آن است که این افراد به احتمال قوی در سایر درسها یا در آزمون عملی، نمرۀ خوبی کسب کردهاند؛ ضمن اینکه داوطلبانی که در آزمون سراسری نمره منفی میآورند، در رشته محلهایی که مطلوب اکثر داوطلبان هستند، پذیرفته نخواهند شد.
رشتههای با آزمون، شامل رشته محلهای روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و پیامنور میشود که با آزمون سراسری دانشجو می پذیرند؛ یعنی داوطلبان بر اساس نتیجه کارنامه خود میتوانند رشتههای مورد نظر را انتخاب کنند.
در جدول ارایه شده در زیر، غیر از داوطلبانی که به تمامی سؤالها پاسخ غلط داده و در نتیجه درصد 33- را کسب کرده و داوطلبانی که به 100 درصد سؤالها پاسخ صحیح دادهاند، سایر داوطلبان در گروههای 10 درصدی مورد بررسی قرار گرفتهاند؛ یعنی داوطلبانی که به 90 تا 99/99 درصد سؤالهای یک درس پاسخ صحیح داده، در گروه 100- 90 درصد آمدهاند، یا داوطلبانی که به 0 درصد تا 99/9 درصد سؤالها پاسخ صحیح داده، در گروه 10- 0 درصد محاسبه شدهاند.
میانگین و فراوانی نمرات خام دروس عمومی شرکت کنندگان (حاضران در جلسه) گروه آزمایشی هنر |
||||||||
محدوده نمرات |
زبان و ادبیات فارسی |
زبان عربی |
فرهنگ و معارف اسلامی |
زبان خارجی |
||||
تعداد |
میانگین |
تعداد |
میانگین |
تعداد |
میانگین |
تعداد |
میانگین |
|
-33/33_-30 |
2 |
-33/3 |
4 |
-33/3 |
4 |
-33/3 |
4 |
-33/3 |
-30_-20 |
23 |
-23/5 |
22 |
-22/8 |
29 |
-23/2 |
40 |
-23/3 |
-20_-10 |
323 |
-12/9 |
228 |
-13/4 |
566 |
-13/0 |
428 |
-13/3 |
-10_0 |
3486 |
-3/7 |
2924 |
-3/3 |
5442 |
-3/7 |
6357 |
-3/2 |
0_10 |
11509 |
4/8 |
19542 |
4/0 |
16261 |
4/4 |
25875 |
2/3 |
10_20 |
10765 |
14/6 |
13483 |
14/3 |
10142 |
14/3 |
6067 |
14/2 |
20_30 |
10121 |
24/3 |
6695 |
23/9 |
6607 |
24/2 |
3993 |
24/2 |
30_40 |
5864 |
34/3 |
2489 |
34/2 |
3609 |
34/4 |
2036 |
34/3 |
40_50 |
3829 |
44/0 |
1510 |
44/0 |
2653 |
44/3 |
1476 |
44/3 |
50_60 |
1559 |
54/2 |
749 |
54/6 |
1584 |
54/4 |
928 |
54/6 |
60_70 |
776 |
64/1 |
530 |
64/3 |
1029 |
64/1 |
666 |
64/6 |
70_80 |
265 |
74/0 |
280 |
74/5 |
472 |
74/4 |
406 |
74/8 |
80_90 |
100 |
83/5 |
155 |
84/3 |
199 |
84/0 |
280 |
85/0 |
90_100 |
11 |
92/8 |
23 |
92/8 |
36 |
93/0 |
61 |
93/6 |
100درصد |
2 |
100/0 |
1 |
100/0 |
2 |
100/0 |
18 |
100/0 |
کل |
48635 |
20/0 |
48635 |
14/0 |
48635 |
16/4 |
48635 |
10/4 |
میانگین و فراوانی نمرات خام دروس اختصاصی شرکت کنندگان (حاضران در جلسه) گروه آزمایشی هنر |
||||||||||||||
محدوده نمرات |
درک هنر |
درک ریاضی |
ترسیم فنی |
خلاقیت تصویری |
خلاقیت نمایش |
خلاقیت موسیقی |
خواص مواد |
|||||||
تعداد |
میانگین |
تعداد |
میانگین |
تعداد |
میانگین |
تعداد |
میانگین |
تعداد |
میانگین |
تعداد |
میانگین |
تعداد |
میانگین |
|
-33/33_-30 |
2 |
-33/3 |
3 |
-32/9 |
5 |
-33/3 |
3 |
-33/3 |
3 |
-33/3 |
3 |
-33/3 |
3 |
-33/3 |
-30_-20 |
32 |
-24/4 |
7 |
-25/2 |
26 |
-25/2 |
54 |
-24/5 |
13 |
-25/6 |
17 |
-25/6 |
57 |
-24/8 |
-20_-10 |
549 |
-13/4 |
191 |
-13/5 |
380 |
-14/2 |
817 |
-14/3 |
281 |
-14/3 |
328 |
-14/6 |
726 |
-13/2 |
-10_0 |
12327 |
-2/8 |
3806 |
-2/5 |
6705 |
-3/3 |
7566 |
-4/0 |
5239 |
-3/3 |
5592 |
-3/1 |
8810 |
-3/2 |
0_10 |
33006 |
1/5 |
30284 |
3/3 |
29746 |
2/2 |
27938 |
2/2 |
32665 |
1/9 |
40686 |
0/4 |
36651 |
1/4 |
10_20 |
2115 |
13/0 |
9254 |
13/4 |
7176 |
13/1 |
7738 |
13/4 |
7162 |
13/2 |
1131 |
12/9 |
2132 |
13/1 |
20_30 |
394 |
23/2 |
2838 |
23/6 |
2933 |
23/2 |
3092 |
23/2 |
2427 |
23/2 |
403 |
23/1 |
230 |
23/9 |
30_40 |
142 |
33/3 |
1139 |
33/8 |
1026 |
33/3 |
1001 |
33/3 |
639 |
33/1 |
134 |
34/0 |
22 |
34/8 |
40_50 |
51 |
43/8 |
561 |
44/0 |
370 |
43/6 |
343 |
43/0 |
173 |
42/9 |
104 |
43/1 |
4 |
43/9 |
50_60 |
16 |
54/3 |
300 |
54/3 |
145 |
53/5 |
68 |
52/9 |
28 |
52/2 |
83 |
54/2 |
0 |
_ |
60_70 |
1 |
62/3 |
169 |
64/1 |
73 |
63/6 |
14 |
61/5 |
5 |
62/0 |
68 |
63/9 |
0 |
_ |
70_80 |
0 |
_ |
61 |
74/3 |
30 |
73/3 |
1 |
70/0 |
0 |
_ |
57 |
73/5 |
0 |
_ |
80_90 |
0 |
_ |
17 |
83/8 |
19 |
82/3 |
0 |
_ |
0 |
_ |
19 |
84/1 |
0 |
_ |
90_100 |
0 |
_ |
5 |
91/6 |
1 |
95/0 |
0 |
_ |
0 |
_ |
8 |
92/5 |
0 |
_ |
100درصد |
0 |
_ |
0 |
_ |
0 |
_ |
0 |
_ |
0 |
_ |
2 |
100/0 |
0 |
_ |
کل |
48635 |
1/0 |
48635 |
7/7 |
48635 |
5/4 |
48635 |
5/1 |
48635 |
4/5 |
48635 |
0/9 |
48635 |
1/0 |
همچنین در جدولی دیگر، میانگین، بالاترین و کمترین درصد 50 نفر اول کشوری گروه آزمایشی هنر، در درسهای عمومی و اختصاصی این گروه آمده است.
درصد دروس گروه آزمایشی هنر در بین رتبههای کشوری کمتر از 50 |
|||||||||||
|
زبان و ادبیات فارسی |
زبان عربی |
فرهنگ و معارف اسلامی |
زبان خارجی |
درک هنر |
درک ریاضی |
ترسیم فنی |
خلاقیت تصویری |
خلاقیت نمایش |
خلاقیت موسیقی |
خواص مواد |
میانگین |
59/8 |
52/4 |
58/6 |
58/5 |
38/7 |
40/9 |
53/1 |
45/6 |
33/5 |
51/3 |
9/6 |
کمترین درصد |
29/4 |
12/0 |
17/4 |
0/0 |
11/2 |
3/4 |
13/4 |
6/7 |
6/7 |
0/0 |
-5/2 |
بیشترین درصد |
100/0 |
90/7 |
90/7 |
90/7 |
58/9 |
85/6 |
88/4 |
70/0 |
61/7 |
100/0 |
29/9 |
منبع: سنجش