۷ نکته طلایی برای افزایش یادگیری دانش آموزان


مدت زیادی از اعلام نتایج اولیه‌ی کنکور سراسری نمی‌گذرد و هنوز هم بحث کنکور در بسیاری از خانواده‌ها حسابی داغ است. یکی از بارزترین معضلات کنکوری‌هایی که نتوانسته‌اند در این رقابت به رتبه‌ی دلخواه‌شان دست پیدا کنند، ضعف در یادگیری محتوای آموزشی است. از این رو، در مقاله‌ی حاضر قصد داریم به ۷ نکته طلایی اما کاربردی بپردازیم که در افزایش یادگیری همه به ویژه دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و کنکوری‌ها، نقش بسزایی دارد.

۱. برای حضور در کلاس مهیا شوید

فرقی نمی‌کند در کلاس مجازی شرکت می‌کنید یا حضوری، در هر صورت مطلوب است برنامه‌ی درسی‌ دریافت شده از سوی مدرس یا آموزشگاه را قبل از شروع کلاس به دقت مرور کنید تا از محتوای آموزشی هر جلسه باخبر شوید. با رجوع به این برنامه می‌توانید خودتان را پیشاپیش برای هر جلسه آماده کنید. مثلا اگر لازم است از نرم‌افزار خاصی استفاده کنید، زودتر دانلود و نصب نرم‌افزار را انجام دهید. علاوه بر نرام‌افزار آموزشی، کتاب تمرین و سایر منابع مورد نیاز را تهیه کنید و تاریخ هر جلسه را در تقویم‌تان علامت بزنید.
 

۲. نظم‌ و ترتیب داشته باشید

اگر یادداشت‌های‌تان را تایپ می‌کنید، پس حتما لازم است یک پوشه‌ی جداگانه و مشخص را در رایانه به یادداشت‌های درسی‌تان اختصاص دهید تا بتوانید هر زمان که نیاز داشتید، به راحتی پیدای‌شان کنید. مهارت مرتب کردن پوشه‌ها در رایانه موجب صرفه‌جویی در زمان و انرژی می‌شود. اما اگر یادداشت‌های‌تان را دست‌نویس می‌کنید، یادتان باشد همه‌ی کاغذها را گیره بزنید و برچسب‌گذاری کنید.
 

۳. وقت‌شناس باشید

اگر در کلاس تلفنی شرکت می‌کنید، یعنی کلاسی که از طریق تماس تلفنی تشکیل می‌شود، پنج دقیقه زودتر زنگ بزنید. یادتان باشد میزتان را مرتب کنید و جلوی دست‌تان قلم و کاغذ داشته باشید یا اینکه در کامپیوترتان یک فایل جدید باز کنید. اگر هم در کلاس حضوری شرکت می‌کنید، باز لازم است چند دقیقه‌ای زودتر از موعد مقرر حاضر شوید. وقتی به موقع در کلاس حضور پیدا کنید، همه‌ی حواس‌تان متوجه کلاس خواهد بود، اما وقتی دیر کنید، حواس‌تان مدام به سمت نکاتی خواهد رفت که به گمان‌تان از دست داده‌اید، به همین دلیل کمی طول می‌کشد تا خودتان را جمع‌وجور کنید و با بقیه‌ی کلاس همگام شوید.
 

۴. یادداشت‌برداری کنید

اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید همزمان گوش دهید و بنویسید، توصیه می‌کنیم فقط گوش دهید و یادداشت نوشتن را به بعد از کلاس موکول کنید. البته می‌توانید از خود مدرس تقاضا کنید رئوس مطالب، خلاصه یا یادداشت‌های خودش را در اختیارتان بگذارد یا اگر اجازه‌ داد، صدایش را ضبط کنید تا بعدا دوباره گوش دهید و نکات مهم را یادداشت کنید. همچنین مطلوب است قبل از شروع هر جلسه، یادداشت‌های جلسه‌ی قبل را مرور کنید.
 

۵. شیوه‌ی یادگیری‌تان را بشناسید

فکر می‌کنید به چه شیوه‌ای بهتر یاد می‌گیرید: دیداری (خواندن)، شنیداری (گوش کردن) یا حرکتی (انجام دادن)؟ اگر بدانید به چه شیوه‌ای بهتر یاد می‌گیرید، آن وقت می‌توانید اوقات یادگیری‌تان را به همان شیوه‌ای ترتیب دهید که دلخواه‌تان است. مثلا افرادی که به شیوه‌ی شنیداری بهتر یاد می‌گیرند، می‌توانند حین رانندگی در ترافیک به سی‌دی‌های آموزشی گوش دهند یا افرادی که به شیوه‌ی خواندن بهتر یاد می‌گیرند، می‌توانند حین راه رفتن روی تردمیل به مطالعه‌ی کتاب‌های آموزشی مشغول شوند. همچنین بد نیست از خودتان بپرسید که در سکوت بهتر یاد می‌گیرید یا وقتی با آهنگ پس‌زمینه درس می‌خوانید؟ اگر بدانید چه شیوه‌ای در یادگیری‌تان مؤثرتر است، حتما بهتر جواب خواهید گرفت.

۶. سوال بپرسید

باز هم فرقی نمی‌کند در کلاس مجازی شرکت می‌کنید یا حضوری، در هر صورت مطلوب است سوالاتی را که به ذهن‌تان می‌رسند، همان موقع یادداشت و در فرصت مناسب مطرح کنید. خجالت نکشید و فکر نکنید سوالات‌تان احمقانه هستند، چون اگر چیزی را نفهمیده باشید، تا زمانی که مشکل‌تان برطرف نشود نمی‌توانید ادامه‌ی درس را یاد بگیرید. همچنین بسیاری از مدرس‌ها، سوال پرسیدن را نشانه‌ی ذهنی آماده و باهوش می‌دانند.
 

۷. تکالیف‌تان را کامل انجام دهید

حواس‌تان باشد از تکالیف‌تان عقب نمانید و همه را انجام دهید. اگر از کتاب‌های خودآموز استفاده می‌کنید، باز هم لازم است در انجام تمرین‌ها کوشا باشید. اگر نتوانستید در کلاس حاضر شوید، سعی کنید تکالیف جلسه‌ی بعد را از همکلاسی‌ها یا خود مدرس‌تان بگیرید. کلاس‌های مجازی معمولا نسخه‌ی ضبط شده‌ی‌شان بعد از پایان کلاس در دسترس است، پس اگر از کلاس مجازی جا ماندید، حتما به نسخه‌ی ضبط شده رجوع کنید.

امیدواریم بتوانید با رعایت این نکات، بیشترین حجم مطالبی را که یاد می‌گیرید به خاطر بسپارید. اما یادتان باشد یادگیری سن‌ و سال نمی‌شناسد. شاید فکر کنید فرآیند فراگیری اطلاعات فقط به دوران مدرسه و دانشگاه محدود می‌شود، در حالی که خیلی‌ها حتی تا پایان عمر دست از یادگیری نمی‌کشند. عده‌ی زیادی بعد از اینکه به بازار کار وارد می‌شوند، برای اینکه از دانش حوزه‌ی فعالیت‌شان عقب نمانند، دائما در سمینارهای مختلف شرکت می‌کنند و مدام مشغول مطالعه‌ی منابع آموزشی به‌روز هستند. پس سعی کنید هدف‌تان از پرورش مهارت‌های یادگیری فقط کسب نمرات ممتاز در دوران تحصیل نباشد، چرا که می‌توانید در سنین بالاتر نیز از توانایی یادگیری مؤثر به منظور موفقیت در زندگی شغلی و تحصیلی خود بهره ببرید.