۷ ماده غذایی که هوش شما را چندین برابر می کند


می‌خواهید باهوش‌تر بشوید؟ خب، مسلما همه دوست دارند باهوش و باهوش‌تر بشوند. قدرت یادگیری زیاد، درک بالا و حافظه‌ی خوب از ویژگی‌های افراد باهوش است. شاید شما هم از آن دسته افراد هستید که شب امتحان، با خوردن غذاهای خاص سعی می‌کنند یک شبه جناب مغز را تحویل بگیرند و خود را به بیست نزدیک کنند. بخشی از کار شما درست است و اگر بدانید چه مواد غذایی شما را باهوش‌تر می‌کند، بخش دیگر کار را هم درست رفته‌اید. باید بدانید که تقویت هوش و حافظه در کنار عواملی چون فعالیت جسمانی و خواب مناسب نیازمند تغذیه سالم است. در این مقاله به ۷ ماده غذایی که شما را باهوش‌تر می‌کند اشاره شده‌ است. این مواد باعث تقویت حافظه‌ بلند‌ مدت شما می‌شود. البته قبل از اضافه‌ کردن هر ماده‌ی جدید به رژیم غذایی‌تان، مطمئن‌ شوید که به آن حساسیت ندارید و البته سلیقه‌ی خود و طعم آن را هم در نظر بگیرید.

 

۱. بلوبری (زغال‌اخته آبی)

بلوبری یا زغال‌اخته آبی، میوه‌ای است که در ایران خیلی کم و به شکل محدود وجود‌ دارد و هنوز در سبد میوه‌ی خانوارهای عزیز ایرانی قرار ندارد (که البته از کم‌سعادتی خودش است) اما خاصیت‌های آن به حدی است که دل‌مان نیامد آن را در این فهرست قرار ندهیم. بلوبری سرشار از زردینه است. زردینه، رنگدانه‌ای است که در گیاهان و میوه‌ها موجب تقویت حافظه و یادگیری می‌شود و از پیری سلول‌های مغز جلوگیری می‌کند. زغال‌اخته آبی به خاطر طعم متفاوتی که دارد در انواع ترکیب‌های غذایی نظیر سالاد، نان، پن‌کیک، ماست و… استفاده می‌شود و در شکل‌های مختلف تازه، یخ‌زده و خشک قابل استفاده است.

 

۲. زیتون

زیتون از زوال عقل و پیری مغز جلوگیری می‌کند. این قابلیت به خاطر وجود چربی غیراشباع موجود در آن است. این چربی‌ها، اکسیژن‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهند، اما چربی‌های اشباع مثل چربی گوشت، لبنیات و سرخ‌کردنی‌ها ارتباط میان سلول‌ها را سخت می‌کنند و در نتیجه فرایند اکسیژن‌رسانی کند یا مختل می‌شود. زیتون را قبل از خوردن غذا به عنوان اشتها‌آور صرف کنید و یا همراه با غذای خود میل بفرمایید. زیتون هم از موادی است که در انواع سالادها و غذاها ترکیب خوبی ایجاد می‌کند.

 

۳. مغزها

مغزهایی چون گردو، بادام و… به حفاظت و سلامت مغز کمک می‌کنند. آنها سرشار از چربی‌های غیراشباع وویتامین E هستند. از مغز در برابر بیماری‌هایی چون آلزایمر دفاع می‌کنند. این مواد قادرند رادیکال‌های آزاد را خرد کنند و به این ترتیب از زوال سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. در واقع مغزها سرشار از ویتامین E هستند. ویتامین E دارای خواص آنتی‌اکسیدان است و رادیکال‌های آزاد را که احتمالا می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب بزنند، مهار می‌کند.

 

۴. ماهی

اگر از طرفداران غذاهای دریایی هستید، خبر خوش این است که ماهی سرشار از خاصیت‌های مفید برای مغز شماست. قرار دادن ماهی در برنامه‌ی غذایی به طور هفتگی و مداوم حجم توده‌ی مغز را افزایش می‌دهد و روند پیری را کند می‌کند. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و همین ویژگی باعث افزایش تمرکز و حافظه می‌شود. اگر به ماهی حساسیت ندارید و بنا به بودجه‌ی خرید و اقتضای مالی خود، سعی‌ کنید حتما ماهی را ۲ بار در هفته یا حداقل ماهی یک بار در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. حتی مصرف آن چند ماه یک بار هم بهتر از کامل کنار گذاشتن آن است. اما حالت ایده‌آل مصرف ۲ بار در هفته است. اگر به ماهی حساسیت دارید، برای آن جایگزینی پیدا کنید. زیتون، روغن زیتون، دانه‌های آجیل و آووکادو گزینه‌های مناسبی هستند.

 

۵. شکلات

بله بهترین خبری که می‌توان شنید همین است: شکلات از موادی است که شما را باهوش‌تر می‌کند. همه عاشق شکلات هستند و محض اطلاع عشاق عزیز باید بگوییم که شکلات تلخ جریان خون‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد و خلق‌و‌خو و قدرت تفکر را بهبود می‌بخشد. چرا؟ چون فلاوانول موجود در کاکائو و وجود کافئین که به شکل طبیعی در دانه‌های شکلات موجود است، سرعت جریان خون در مغز را بالا می‌برند. اگر شما هم از طرفداران سینه‌چاک شکلات هستید، با کمی وسواس در انتخاب خود به جای شکلات‌های بیش از حد شیرین و طعم‌دار قلابی، شکلات تلخ و مقوی مصرف‌ کنید.

 

۶. آووکادو

آووکادو نیز از دوستان تازه‌وارد در بازار ایران است. آووکادو سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است و جریان خون را تسریع می‌کند. هر چه سرعت گردش خون در مغز بیشتر باشد، مغز عملکرد بهتری خواهد‌ داشت. ترکیب آووکادو در سالاد به اضافه‌ی لیمو و اندکی نمک و سس مایونز، فوق‌العاده می‌شود. آووکادو در انواع غذاهای پختنی نیز خوشمزه است.

 

۷. تخم‌مرغ

کولین ماده‌ای مغذی است که در توسعه‌ی مرکز حافظه نقش مهمی ایفا می‌کند. توسعه‌ی مرکز حافظه فرایندی است که در ۶ سال اول زندگی صورت می‌گیرد. هر زرده‌ی تخم‌مرغ در حدود ۲۰۰ میلی‌گرم کولین دارد و این مقدار برای کودکان تا ۸ سال کافی است. مردان، روزانه به ۵۵۰ میلی‌گرم کولین نیاز دارند و این مقدار برای زنان ۴۲۵ میلی‌گرم است. تخم‌مرغ یکی از غنی‌ترین منابع کولین است و در کنار آن خاصیت‌های بی‌شمار دیگری نیز دارد. جگر مرغ و انواع ماهی‌ها از جمله ماهی سالمون، جایگزین‌های مناسبی برای تخم‌مرغ هستند.