۱۰ روش مختلف برای بالا بردن کیفیت درس خواندن


نحوه‌ ی درس خوندن یک موضوع خیلی بحث برانگیزهست. و گاها می‌تونه برای افراد مختلف و برای سلیقه‌های مختلف کمی فرق کنه. ولی بعضی از قوانین و راه‌ها به صورت علمی ثابت شدن و اگر فردی بتونه از این قوانین به نحو احسنت استفاده کنه میتونه کیفیت درس خوندنشو بالا ببره.

اینجا ما ۱۰ مورد از این قوانین و راهنمایی‌های علمی رو برای شما به صورت خلاصه میاریم که بتونید ازشون استفاده کنید.
 

از نمودار فراموشی استفاده کنید:

این واقعیت علمی از سال ۱۸۸۵ کشف شده ولی دانش‌آموزها به‌ طور عجیبی همیشه اون رو نادیده می‌گیرند. پس از خواندن هر مطلبی مغز شما اون رو فراموش می‌کنه. ولی اگر همان مطلب رو بعد از ۲۴ ساعت مرور کنید ۸۰ درصد از آن مطلب را فراموش نخواهید کرد. در این زمان ممکنه مرور مطالب ۱۰ دقیقه زمان ببره. ولی بعد از یک هفته این زمان به ۵ دقیقه میرسه و بعد از اون توی روز سی ام فقط با مرور مطلب به مدت ۲ دقیقه میتونید ۱۰۰ درصد اش رو به خاطر بسپرید.

 روز‌های قبل از امتحان مطالب را یکجا وارد ذهن خودتون نکنید: 

یک روانشناس اهل سندی‌گو به این نتیجه رسید که بهتر هست که مطالب رو در روز‌هایی که به زمان اولین بار مطالعه نزدیکتر هستند مرور کرد، نه شب امتحان. و بهترین زمان برای مرور، ۱۰ درصد زمان بین اولین مطالعه و امتحان هست. یعنی مثلا اگر شما روز شنبه مطلب را خوندید و امتحان شنبه‌ی بعد هست، مطالب رو باید روز دوشنبه مرور کنید.

از روش یادآوری پویا استفاده کنید:

در سال ۲۰۰۹ یک دکتر روانشناس از دانشگاه سنت لوییس واشنگتن به این نتیجه رسید که بهترین روش یادگیری مطلب به این صورت هست که ابتدا مطلب رو از روی کتاب بخونید، بعد کتاب رو ببندید و سعی کنید مطالب رو به یاد بیارید. این پروسه علاوه بر بهتر کردن پروسه ی یادگیری باعث به خاطر سپردن ساده تر مطالب نیز میشه.

از روش لایتنر استفاده کنید:

روش لایتنر یا فلش کارت‌ها یکی از روش‌های ثابت شده برای یاد گرفتن و حفظ کردن مطالب هست. توی این روش کارت‌ها توی خونه‌های پشت سر هم قرار داده میشن و توی زمان‌های معین مرور میشن. این روش از نمودار فراموشی استفاده بهینه می‌کنه و باعث میشه که مطالب از حافظه ی کوتاه مدت به حافظه‌ی بلند مدت تون انتقال پیدا کنه. سعی کنید حتما این روش رو یاد بگیرید و ازش استفاده کنید.

چند کار رو یکجا انجام ندید:

مطالعات بسیاری از دانشگاه‌های مختلف همشون به این نکته اشاره میکنن که انجام دادن چند کار باهم بازده رو به میزان زیادی پایین میاره و میزان یادگیری رو کاهش میده. پس سعی کنید از این کار شدیدا اجتناب کنید و توی درس خوندنتون تمرکز کافی رو داشته باشید.

آرووم باشید:

داشتن استرس میزان یادگیری رو تحت تاثیر قرار میده. محققان دانشگاه کالیفرنیا به این نتیجه رسیدن که داشتن استرس حتی به مدت کوتاه (چند ساعت) میتونه باعث فعال شدن هورمون های آزاد کننده‌ کورتیکوتروپین (corticotropin) بشه که فرآیند حفط کردن مطالب رو تحت تاثیر قرار میده. پس داشتن کمی استراحت بین ساعات مطالعه و همچنین خواندن از چند روز قبل برای امتحانات (برای نداشتن استرس) و یا هر عاملی که باعث بشه استرس شما کمتر بشه میتونه به شما کمک کنه.

به جای حفظ کردن مطالب بین اونها رابطه برقرار کنید:

یکی از روش‌هایی که میتونه سرعت یادگیری شما رو بالا ببره اینه که، به جای اینه سعی کنید همه‌ی مطالب رو حفظ کنید، اولا سعی کنید اون مطلب رو به خوبی بفهمید، و ثانیا اینکه بین مطالب مختلف ارتباط برقرار کنید و به هم ربط بدید. می‌تونید برای اینکه جزئیات مطلب توی ذهنتون بمونه کل مطلب رو توی یک صفحه خلاصه بردارید، و ارتباط بین قسمت‌های مختلف رو تعیین کنید.

در مورد فکر کردنتون فکر کنید!:

تحقیقات نشون میدن که دانش‌آموزهایی که قابلیت کنترل بیشتر ذهنشون رو دارن، میتونن افکار منفی رو در حین مطالعه از ذهنشون دور کنن و بیشتر تمرکز داشته باشن. پس سعی کنید به افکارتون بیشر توجه داشته باشید و دقت کنید که در حین مطالعه به چی فکر می‌کنید، تمرکزتون چقدره و چقدر میتونید مطالب رو به خوبی یاد بگیرید.

محیط مطالعه خودتون رو عوض کنین:

همیشه یک محیط ثابت رو برای مطالعتون انتخاب نکنید. گاهی اوقات سعی کنید توی مکان‌های مختلفی که درس خوندن براتون راحته درس بخونید. چند مکان رو برای خودتون انتخاب کنید و توی این مکان‌ها درس بخونید. عوض کردن محیط می‌تونه باعث شه از درس خوندن کمتر خسته شید و بازده تون رو میتونه بالا ببره.

موضوع مطالعه خودتون رو عوض کنید:

همونطور که ثابت بودن محیط می‌تونه باعث خستگی ذهن بشه، مطالعه‌ی فقط یک درس هم می‌تونه شما رو خسته کنه. به همین دلیل سعی کنید در طول روز برنامه‌ی درسی‌تون رو طوری بچینید که درس‌های مختلفی توی اون قرار گرفته باشن.