مدارس کشور تعطیل شد


به گزارش خبرگزاری فارس، در اسفند ماه و همزمان با نزدیک شدن به آخر سال 96، مسئولان آموزش و پرورش به دفعات اعلام کردند که مدارس کشور باید تا پایان ساعت آموزشی روز دوشنبه 28 اسفند ماه دایر باشند.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: «مدارس کشور باید تا روز دوشنبه 28 اسفند ماه دایر باشند».

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز نیمه اسفند ماه امسال گفت: «تاکید مؤکد، مؤکد و مؤکد به همکارانم در مدارس دارم که امسال به هیچ عنوان حتی یک روز زودتر از ایام تعطیلات، نباید مدارس تعطیل شود و بچه‌ها تحصیل را ادامه دهند».

به نظر می‌آید که این توصیه وزیر آموزش و پرورش آویزه گوش تعدادی از مدارس نبوده است و مدارس نه تنها یک روز زودتر بلکه چند روز زودتر از 28 اسفند ماه تعطیل شدند.

مادر یک دانش‌آموز کلاس اولی در منطقه 10 تهران به خبرنگار فارس گفت: فرزندم از روز شنبه تعطیل است و بنده با توجه به اینکه شاغل هستم، او را به مهدکودک سپردم.

وی ادامه داد: مگر مسئولان آموزش و پرورش اعلام نکردند که مدارس تعطیل نیست پس چرا مدارس را تعطیل کردند؟ چرا کسی به حرف مسئولان آموزش و پرورش گوش نمی‌دهد؟

این مادر تصریح کرد: بنده مجبور شدم، برای این چند روز مبلغی به مهدکودک برای نگهداری فرزندم پرداخت کنم که واقعا در آستانه نوروز، این کار درست نبود.

پدر 2 دانش‌آموز در منطقه 9 تهران نیز گفت: مدارس فرزندانم روز چهارشنبه هفته پیش اعلام کردند که اگر کسی از روز شنبه نیاید، غیبت نمی‌زنیم.

وی افزود: وقتی مدرسه چنین چیزی را به دانش‌آموزان می‌گوید معلوم است که آنها ترجیج می‌دهند که مدرسه نروند.

به گزارش فارس، ماجرای اعلام دایر بودن مدارس تا آخرین روز آموزشی سال و تعطیل شدن آنها اتفاقی است که نشان می‌دهد تنها مصاحبه مسئولان آموزش و پرورش برای عملی شدن برخی دستورات، کافی نیست.

البته مسئولان آموزش و پرورش اعلام می‌کنند که با تخلفات برخورد می‌شود؛ محمد صیدلو رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص «نحوه برخورد با مدیران متخلفی که مدارس را زودتر از 28 اسفند ماه تعطیل کنند»، اظهار داشت: «مدیران مدارس قطعا مدارس را زودتر از موعد مقرر تعطیل نمی‌کنند اما از طرف دیگر اتفاقی که می‌افتد، این است که دانش‌آموزان به مدرسه مراجعه نمی‌کنند».

وی ادامه داد: «به مدیران مدارس اعلام کرده‌ایم عدم حضور دانش‌آموزان را به عنوان غیبت غیر موجه تلقی کنند».

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران افزود: یکی از راه‌های اطلاع ما از تعطیلی زود هنگام مدارس، گزارش‌های مردمی است».

صیدلو عنوان کرد: «از 3 هزار مدرسه در شهرستان‌های استان تهران اگر برای نمونه 10 مدرسه نیز تعطیل کنند ما نمی‌توانیم مطلع شویم و امید ما این است که مردم در این خصوص اطلاع دهند».

وی بیان داشت: «مدیر مدرسه نماینده تام‌الاختیار اداره آموزش و پرورش است؛ وقتی مدیر مدرسه چنین تخلفی انجام دهد و ناهماهنگ عمل کند، قاعدتا باید با مدیر برخورد شود».

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در پاسخ به این پرسش که «با مدیران متخلف چه برخوردی می‌شود؟»، تاکید کرد: «مدیر متخلف به هیات تخلفات معرفی می‌شود؛ چرا که قرار نیست مدیر مدرسه که نماینده آموزش و پرورش است، سیاست آموزش و پرورش را به سلیقه خودش اعمال کند».

صیدلو خاطرنشان کرد: «مردم می‌توانند در صورت مشاهده تعطیل شدن زود هنگام مدارس استان تهران، با شماره تلفن 55058088 اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اطلاع دهند».

به گزارش فارس، در هر صورت باید ماجرای «تعطیلی مدارس و عدم حضور دانش‌آموزان در مدرسه»  آسیب‌شناسی شود تا مشخص شود چرا دانش‌آموزان نرفتن به مدرسه را ترجیح می‌دهند و چرا در زمانی که دانش‌آموزان به دلیل تعطیلات آلودگی هوا و بارش برف در طول سال روزهای متعددی را تعطیل بودند و اکنون باید عقب‌افتادگی درس جبران شود، باز هم مدارس زودتر از موعد مقرر تعطیل می‌شود و این تعطیلی چه زیانی بر نظام آموزشی خواهد داشت؟