آزمون تستی چهارجوابی از پایه اول سمپاد و نمونه دولتی حذف شد


به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «تطبیق رهنمودهای رهبری و سیاست‌های نظام آموزشی»، اظهار کرد: باور ما این است که عملیاتی شدن فرمایشات رهبری و سند تحول به فراهم شدن زمینه‌های اجتماعی و گفتمان سازی آن نیز مرتبط است؛ مقام معظم رهبری در دو دهه گذشته بسیار هوشمندانه و کارشناسانه بحث ضرورت تحول در آموزش و پرورش را مطرح فرموده‌اند.

وی افزود: در شورای عالی آموزش و پرورش هشت کمیسیون داریم که در هرکدام 15 تا 20 نفر از متخصصان حضور دارند؛ بعضا برخی مباحث یک دو تا سال در شورای عالی می‌مانند و مورد کارشناسی قرار می‌گیرند.

نوید ادهم گفت: نظام آموزش و پرورش ما از دهه‌های گذشته دو هدف اصلی آماده کردن دانش‌آموزان برای ورود به کار و دانشگاه را دنبال می‌کند که ورود به دانشگاه تمام مقاطع را تحت تاثیر قرار داده و سایه کنکور تمام فعالیت‌های ما را تحت تاثیر قرار داده است؛ در واقع مافیا و صنعت کنکور وارد شد و معادلات را به هم ریخت.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان باید برای زندگی آماده شوند، ادامه داد: برای خوب زندگی کردن یکی از نیازها دانشگاه است و همه آن نیست؛ در این مسیر یکی از مقدمات حذف آزمون‌های دوره ابتدایی بود که از جمله عوامل آسیب‌زا محسوب می‌شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: امیدواریم موضوع کنکور با همکاری وزارت علوم و مجلس حل شود و انتظار داریم الزامات قانونی را فراهم کنند که نتوانند این قانون را تفسیر کنند یعنی قانون حذف کنکور دو بار تصویب شده و هر بار دوستان با ادله‌ای قانون را اجرا نکردند.

وی تصریح کرد: به دنبال شناسایی همه استعدادها و توانمندی‌های دانش‌آموزان تحت عنوان ساحت‌های شش‌گانه هستیم که کنکور یکی از ساحت‌هاست.

نوید ادهم با بیان اینکه امیدواریم هرچه زودتر سایه کنکور حذف شود، گفت: مقدماتی را در این زمینه فراهم کرده‌ایم و از نظر ما بساط آزمون‌ها در دوره ابتدایی جمع شده است و دیگر آزمون به شکل قبلی نداریم؛ در متوسطه اول و دوم هم به دنبال حذف آزمون‌های خاص هستیم.

وی اظهار کرد: امسال برای ورود به مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم، آزمون تستی چهارجوابی اضطراب‌زا حذف خواهد شد؛ اگر هم آزمونی باشد برای سنجش استعدادهاست که کارشناسان در حال کار بر روی آن هستند و امیدواریم سریع‌تر به نتیجه برسد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: طبق قانون بساط کنکور باید تا سال 99 جمع شود؛ در وزارت علوم می‌گفتند آزمون‌های آموزش و پرورش مشکل دارد و استاندارد نیست در حالی که مرکز سنجش ما سیستم مکانیزه‌ای راه‌اندازی کرده است و از نظر ما آزمون‌ها معتبر است و در ادبیات جهانی هم قابل قبول است.

وی با بیان اینکه قرار بود سازمان سنجش، سازمان مستقلی باشد و منافع هر دو سو را تامین کند گفت: اما اکنون سازمان سنجش بیشتر نگران پذیرش دانشگاه است و اینکه چه تاثیری بر فرایند تعلیم و تربیت می‌گذارد را مورد توجه قرار نمی‌دهد.

نوید ادهم درباره افق آموزش و پرورش در سال 1404، اظهار کرد: همه هم و غم ما این است که سند تحول عملیاتی شود؛ این موضوع در برنامه ششم توسعه به صراحت آمده است و در برنامه وزیر آموزش و پرورش هم قید شده و ما مصر به اجرای سند تحول هستیم. اخیرا ساختار مدیریتی برای اجرای سند تحول پیش بینی و ابلاغ شده است.

وی درباره بخش دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری رهبری مبنی بر شانیت و جایگاه واقعی معلم و در پاسخ به اینکه تا چه زمانی باید معلمان دغدغه معیشت داشته باشند، عنوان کرد: دستگاه‌های تخصیص دهنده منابع باید درباره حقوق و وضعیت مالی معلمان پاسخ دهند؛ البته جایگاه و شانیت معلم فقط معیشت نیست؛ معلمان افراد زیاده خواهی نیستند اما باید حداقل‌های زندگی‌شان تامین شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: هر چند بودجه آموزش و پرورش رشد خوبی در سال‌های اخیر داشته اما هنوز فاصله پرداختی به فرهنگیان ما با سایر دستگاه‌ها معنی‌دار است.

وی با بیان اینکه سند تحول دارای شش زیرنظام است که یکی از آنها منابع مالی است و ما اکنون مشغول بررسی این زیرنظام برای تصویب در شورا هستیم، گفت: در جلساتی که در جمع معلمان داریم معمولا ما را مخاطب قرار می‌دهند و معتقدند در این دولت طرح تحول سلامت مورد توجه قرار گرفت و اوضاع بهبود یافت و اگر همین توجه به معلمان هم شود، قطعا اتفاقات خوبی خواهد افتاد؛ توسعه آموزش و پرورش به‌ویژه به علت مشکلات مالی کشور، نیازمند یک تصمیم حاکمیتی است.

نوید ادهم درباره ضرورت آشنایی معلمان با ادبیات و منویات سند تحول بنیادین طبق موکدات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به سامان کردن ورودی آموزش و پرورش است؛ همه اینها که وارد دانشگاه می‌شوند با ادبیات سند تحول آشنا خواهند بود.

وی افزود: یک ماموریت دیگر دانشگاه این است که اطلاعات نیروهای موجود متناسب با احکام سند به‌روز شوند؛ 950 هزار نیرو داریم و هرسال بخشی از آنها سر کلاس‌های ضمن خدمت نشسته و با ادبیات سند تحول آشنا می‌شوند؛ هرچند هنوز بخشی از معلمان با مفاهیم تحول آفرین سند آشنا نشده‌اند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر جذب دانشجو از طریق کنکور سراسری، طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، استفاده از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها امکان پذیر است که البته ناگزیر به اجرای این ماده برای تامین نیرو هستیم؛ هرچند بعد از پذیرش در آزمون استخدامی دوره‌های یکساله حرفه آموزی برای پذیرفته شدگان تدارک دیده شده است.

نویدادهم با بیان اینکه 302 هدف برای سند تحول دیده شده بود، گفت: در بازنگری سند این اهداف در 67 مورد گنجانده شد و به تصویب رسید؛ این اهداف شایسته محورند و به محض ابلاغ این اصلاحیه از سوی رئیس جمهور، باید پیاده سازی اهداف را شروع کنیم. کل سیستم آموزش و پرورش باید در خدمت تحقق این اهداف باشد.