سلام دوستان کنکوری عزیز
در این مقاله میخوایم در مورد مسئله مهم روش مرور کردن درسها صحبت کنیم :
بعضی از دانش آموزان متنها رو با روش روخونی مکرر مرور میکنن که اشتباهه
روشهای یادگیری فعال مثل فلشکارت و پرسش از خودتون حین مرور مطالب، بیشتر تاثیر داره! فاصله انداختن بین ساعات مطالعه و متنوع کردن درسایی که میخونین هم میتونه تاثیرگذار باشه…
خلاصه ! این ۶ نکتهی کلیدی رو در رابطه با روش مرور کردن درسها همیشه تو ذهنت داشته باش!
وقتی برا بار اول مطلبی رو میخونی مفاهیم زیادی رو ازش درمیاری و سعی میکنی یاد بگیری، ولی بار دوم با ذهنیت «اینو که بلدم» همون مطلبو مرور میکنی که همین باعث میشه روند پردازش اطلاعات رو عمیق انجام ندی و نکات خیلی مهم رو از قلم بندازی!
تکنیک بسیار خوبی که در روش مرور کردن درسها میتونه جایگزین روخونی شه خودآزمایی ـه. میتونی از سؤالات مطرحشده آخر هر فصل کتاب درسی هم برا این کار استفاده کنی. اینطوری مرور کنی شک نکن یادگیری و بهخاطرسپاری مطالبت بهتر و موثرتر میشه!
استراتژی دیگه اینه که پا به پای خوندن، مطالب کلیدی متنو با چیزی که از قبل میدونستی ارتباط بدی و برای یادگیری بهتر اطلاعات جدید رو با اطلاعات قبلی ترکیب کنی…
یکی از بهترین کارهایی که میشه در بحث روش مرور کردن درسها مطرح کرد همین تصویر سازیه :
مثلا ساخت نمودار، جدول و مدلهای بصری! برا به تصویر کشیدن اطلاعات باید حضور ذهن و تمرکز بالا و فعال تری حین مطالعه ت داشته باشی و کمتر منفعل بمونی! هرچقدرم که ذهنت فعال تر، یادگیریت بهتر!
فلش کارت وسیله خوبیه تا مطالبی که خوندی رو هی مرور کنی! یه برنامه اجباری برا هر شبت بذار که من هرشب مثلا ٣٠ دقیقه فلش کارتامو مرور میکنم!
بعضی تون تا لحظهی آخر صبر میکنین و تو یه نصف روز مطالبو مدام تکرار میکنین!! این روش مناسبی برا یادگیری طولانیمدت نیست . دوست گلم ، امکانش هست که برای روز بعد خوب باشه اما چیز زیادی از مطالب یادتون نمیمونه و چند روز بعد میبینید که هیچ اثری ازش در ذهنتون نیست …