ظرفیت محدود مدارس غیر دولتی در انتخاب رشته


                         علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت انتخاب رشته و بحث هدایت تحصیلی در پایه دهم در مدارس غیر دولتی گفت: مدارس غیر دولتی نیز مانند مدارس دولتی سهمیه محدودی دارند لذا سیاست‌هایی که برای مدارس دولتی به کار گرفته می شود در مدارس غیر دولتی نیز برقرار است.

وی با بیان اینکه مدارس غیردولتی اجازه ثبت‌نام نامحدود در رشته خاصی را ندارند اظهار کرد: در بحث هدایت تحصیلی دو مقوله تعیین اولویت رشته و همچنین توسعه متوازن شاخه‌ها ورشته‌های تحصیلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه متوازن رشته‌ها مبتنی بر قانون مجلس، برنامه پنجم توسعه و همچنین مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بوده و به دلیل اینکه شورای عالی شاخص‌هایی برای توسعه رشته‌ها مشخص کرده لذا 48/26 درصد دانش‌آموز‌ان در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل می‌دهند و سایرین در شاخه نظری در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

زرافشان با اشاره به دستورالعمل توسعه سنواتی در وزارت‌خانه اظهار کرد: این دستورالعمل سالانه اعلام شده و چندین سال است با استان‌های مختلف تفاهم‌نامه‌ای مبتنی بر عملکرد سال گذشته آن‌ها منعقد می‌شوند تا درصد رشد یا کاهش مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد با بیان اینکه درصد رشد در مواردی است که عملکرد سنواتی از حد مطلوب کمتر باشد ادامه داد: بحث تمایل به رشته خاص نیز مختص امسال نبوده و طی چند سال اخیر این بحث ادامه داشته لذا هدایت تحصیلی در این مورد نسبت به سال‌های قبل تغییری نداشته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بحث توجه به ظرفیت رشته‌ها در سال‌های گذشته نیز مطرح بوده و در صورتی که منطقه‌ای محدودیت ظرفیت در پذیرش رشته‌ای را داشته باشد دانش‌آموزان بایستی اولویت‌های دیگر خود را مورد توجه قرار دهند.