خواب در دوران کنکور


سلام کنکوری های عزیز

توی این مطلب می خوام در مورد خواب و اهمیت زیاد اون در این دوره براتون بنویسم:

خیلی از بچه ها از من می پرسن که چقدر بخوابیم، کی بخوابیم و این که خواب کم تاثیری در یادگیری داره یا نه؟ من توی این مقاله به همه اینا و اهمیت و ارزش خواب خوب و کافی اشاره می کنم.

خواب یکی از نیاز های اساسی برای هر فردیه مخصوصا برای شما عزیزان که در این دوره با داشتن خواب کافی و خوب می تونید به تثبیت مطالب توی ذهنتون و به آرامش و کاهش استرستون کمک کنید. خواب کافی و به اندازه می تونه کمکتون کنه که در طول روز سرحال تر باشید و انرژی بیشتری در داشته باشید.

میانگین خواب مفید برای هر شخص در طول شبانه روز 8 ساعت هست و طبق تعاریف استاندارد کم خوابی؛ کسانی که به صورت میانگین کمتر از 6 ساعت در روز می‌خوابند کم خوابی دارند . تاکید می‌کنم: «میانگین» چون ممکن است شما در یک شب 3 ساعت بخوابید اما در طول هفته، این کم خوابی را جبران کنید. پس شما شامل این قضیه نمی‌شوید. پرخواب ‌ها کسانی هستند که عموما بیش از 9 یا 10 ساعت می‌خوابند.

کم خوابی و پر خوابی هر دو می تونه باعث مشکلات زیادی شه مخصوصا برای شما عزیزان که علاوه بر این که برای سلامتی شما می تونه خطر داشته باشه می تونه باعث مشکلات فکری هم براتون بشه و استرس براتون ایجاد کنه و در روند ترشح هورمون ها اختلال ایجاد کنه و باعث بی حالی، بی حوصلگی و درجاتی از افسردگی و حتی عصبانیت و خشم براتون بشه که همه اینا می تونه روی کیفیت مطالعه شما تاثیر بذاره چون که طبق تحقیقات توی خواب یه هورمون به اسم ملاتونین که هورمون خواب هستش در مغز ترشح میشه که عملکرد های مختلفی داره و مهم تر از همه اینکه توی خواب ذهن فرصت تحلیل و تثبیت داده ها و اتفاقات روز رو داره.

حالا چه طور یه خواب خوب داشته باشیم؟

حدود 4 ساعت قبل از خواب غذای سنگین نخورید که سنگین نباشید و حتما حتما مسواک بزنید که در یه مقاله دیگه به اهمیت مسواک براتون اشاره می کنم. قبل از خواب در حد کوتاه مطلب مورد نظرتون رو مطالعه کنید که هم کمک می کنه خسته شید و راحت تر خوابتون ببره و هم این که کمک می کنه اون مطلب به بهترین شکل توی ذهنتون ثبت شه، سعی کنید گوشی نزدیکتون نباشه و قبل از خواب هم به گوشی نگاه نکنید، سعی کنید توی یه محیط کاملا تاریک بخوابین، همیشه سعی کنید توی یه ساعت مشخص به تخت برید و توی یه ساعت مشخص بیدار بشین، آخر شب اگه خوابتون نمیبره سعی کنید حدود 15 دقیقه بی حرکت دراز بکشید خیلی به خوابتون کمک می کنه در طول شب هم اگر بیدار شدین از روی گوشی ساعت رو چک نکنید، سعی کنید تا جای ممکن بالشتتون مناسب و تختتون راحت و محیطتون آروم باشه چون به خواب آروم و راحت خیلی کمک می کنه.

آیا استفاده از گوشی قبل از خواب باعث بد خوابی میشه؟

بله! متخصصان می‌گویند ما باید 8 الی 9 ساعت بخوابیم و استفاده از گوشی همراه به خصوص قبل از خواب به خاطر داشتن محتواهای جذاب و سرگرم کننده باعث میشه که تخت که محل خوابه تبدیل به محلی برای سرگرم شدن بشه و همچنین نگاه کردن به صفحه روشن و نورانی گوشی میتونه در طول شب و قبل خواب باعث اختلال هورمون خواب شه و در خوابتون مشکل ایجاد کنه پس سعی کنید قبل از خواب تا جای ممکن از گوشی استفاده نکنید.

صبح چه طوری بیدار شیم که سرحال باشیم؟

سر ساعت مشخص که از خواب بیدار شدین چند دقیقه ای بشینید به خودتون فرصت بدین که بدنتون هوشیار بشه و سعی کنید نور اتاق رو زیاد کنید که کمک کنه به بیدار شدن و سرحال شدنتون و کاهش هورمون خواب یعنی همون ملاتونین توی بدنتون. بعدش بلند شید و دست و صورتتون و مهم تر از همه دهنتون رو بشورید و مسواک کنید که کمک زیادی می کنه به سرحال شدنتون بعد یه صبحانه خوب بخورید و با آرامش به سر درستون برید و از انرژی فوق العادتون بهترین استفاده رو برای مطالعه کنید.

شبا برای درس خوندن بیدار بمونیم؟

بهتره که شب رو بخوابید و استراحت کنید و در طول روز مطالعه انجام بدین چرا که هورمون خواب در پاسخ به تاریکی ترشح میشه و عملکردتون رو در روز بعد با اختلال مواجه می کنه.

البته مطالعات ژنتیکی روی افراد نشون داده که بعضی افراد دوست دارند شبا بیدار بمونن و روز بخوابن که علت اون ممکنه برگرده به تاثیرات نور مصنوعی روی بدن.

هر چند بهتره که در طول شب بخوابید ولی اگه این جوری برای مطالعه راحت تر هستین و بنا به شرایط می خواین درس بخونید اشکالی نداره هر چند عملکرد ذهن نسبت به حالت طبیعی کمتر میشه ولی سعی کنید در صورت انجام اینکار حتما حتما ساعت کافی خواب رو داشته باشد.

در نهایت هم می خوام بگم بهتون که خواب خیلی با اهمیته و سعی کنید بهش خیلی اهمیت بدین و توجه کنید؛ چرا که به حافظه و یادگیری مطالب و تثبیت اونا توی ذهنتون خیلی کمک می کنه و باعث میشه روزی پر انرژی داشته باشید.

تهیه و تنظیم: امین فیاض فر