راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن


راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

 

پیش از هر چیز باید کشف کنید و بفهمید که چرا مطالعه را به تعویق می اندازید...

شما خودتان را متقاعد کرده اید که تکلیف هایتان خیلی فراتر از سطح توانایی شما هستند یا ممکن است فکر کنید که تکمیل تکالیف خود راهی برای سرکشی علیه خانواده و معلم هایتان است. یا ممکن است به این نتیحه رسیده باشید که مطلب درسی شما، بسیار کسل کننده و باعث خستگی شما می شود. یا اینکه متاسفانه همیشه منتظر یک زمان طلایی برای شروع کارتان هستید. چنان از درس خواندن دور شده اید که نمی دانید اصلا از کجا باید شروع کنید.

باید بفهمید که چرا از مطالعه و درس خواندن دور شده اید و انجام آن را همیشه به تعویق انداخته اید، اولین و مهم ترین قدم برای شروع مطالعه انگیزه است، تا می توانید به خودتان انگیزه دهید.

عوامل موثر در ایجاد انگیزه درس خواندن

ایجاد انگیزه برای درس خواندن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله؛ روابط کودک و نوجوان با والدین، همسالان، معلمان تاثیر عمیقی بر میزان پیشرفت تحصیلی آنان دارد. تایید شدن از سوی معلم ها و همسالان برای دانش‌آموز مهم است. در دوره ابتدایی کودکان بیشتر مایلند والدین خود را خوشحال کنند. در دوران بلوغ تایید همسالان اهمیت زیادی دارد و انگیزه‌ و نیاز به پیشرفت با توجه به اهداف تحصیلی می‌تواند نقش پررنگ یا کمرنگتری به خود بگیرد.

علاوه بر این، شرایط محیطی مانند تعطیلات نوروزی و مسافرت ها می‌تواند دانش‌آموز را به امر تحصیل کمی بی‌علاقه کند که طبیعی است. اما نیازمند حمایت های والدین و ایجاد شرایط مساعد برای مطالعه می‌باشد.

همچنین تجارب موفق و شکست دانش‌ آموز در امر تحصیل بر باورهای او درباره توانایی ها، قابلیت ها و ضعف ها از نکات کلیدی مهم برای ادامه تلاش، کوشش و انگیزه تحصیل است.

چیزهایی که باعث عقب ماندن شما از درس شده اند را پیدا کنید و برای حل و رفع کردن آن ها زمان بگذارید.

در واقع این کار، شما را قادر می سازد تا بفهمید کدام یک از راهنمایی های زیر بیشتر به شما کمک خواهد کرد.

برای ایجاد انگیزه تحصیلی تمام موارد را جدول بندی کنید

علت اصلی دوری شما از درس و تکالیف این است که موضوعات پیش رو خیلی بیشتر از حد تصورتان هستند. شما به یک برنامه طبقه بندی شده نیاز دارید، این برنامه جدول بندی شده است و شما باید هر تکلیف را در قسمت جداگانه ایی قرار دهید.

هر روز قسمت مشخصی از این جدول ها را پر کنید. با انجام این کار کم کم وضعیت شما بهتر می شود و باعث می شود که دیگر به طور ناگهانی با یک کار سخت و سنگین روبه رو نشوید. آن هم به این دلیل است که تکالیفتان را طبقه بندی کرده اید و با خواندن و مطالعه، بخش هایی از این جدول ها به کنترل درآمده اند.

برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن برنامه ریزی و قسمت کردن تکالیفتان روند کار شما را آسانتر و حتی سریع تر می کند.

قسمت کردن تکالیف ممکن است باعث شود، سه صفحه از کتاب درسی خود را بخوانید، یا اینکه پنج سوال گزینه ایی را پاسخ دهید و یا حتی با جست و جو در اینترنت یک مقاله مرجع پیدا کنید.

پس در نهایت نتیجه می گیریم که، می توانیم با یک برنامه خوب و منظم به همه ی امور رسیدگی کنیم و نتیجه مطلوبی را دریافت کنیم.

به خودتان حق بدهید که

برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن بعد از مطالعه و درس خواندن، حتما زمانی را به خودتان اختصاص بدهید و استراحت کوتاهی داشته باشید. این استراحت کوتاه می تواند پنج دقیقه باشد، شما می توانید در این پنج دقیقه بازی مورد علاقه تان را انجام دهید یا اینکه گیتار بزنید، یا به پیاده روی کوتاهی بروید. همین استراحت ها و زنگ تفریح های کوتاه بخش اصلی قسمت های این جدول ها هستند.

برای ساخت انگیزه درس خواندن، باید یک مطالعه روزانه با برنامه درست کنید

میدانید که همه ما خلق کننده عادت هایی هستیم و عادت هایی را به وجود آورده ایم. حالا اگر این چالش باعث انگیزه در مطالعه شما شود، می توانید از آن به عنوان یک اصل مهم در کارهایتان استفاده کنید. در حقیقت عادت ها خیلی قوی و قدرتمند هستند. مثلا زمانی که شما یک برنامه مطالعه روزانه را به وجود می آورید دیگر حتی در زمان استراحت هم نمی توانید از مطالعه کردن غافل شوید، چرا که شما به این روند عادت کرده اید و نمی توانید بدونه مطالعه به آرامش برسید.

برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن به چه صورت یک برنامه ی مطالعه روزانه درست میکنید؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک برنامه مطالعه درست کنید. با این حال آگاه باشید که عادت ها یک شبه به وجود نمی آیند. تحقیقات نشان می دهد که تقریبا بیست تا سی روز طول می کشد تا شما به چیزی عادت کنید. بنابراین قبل از انجام این روش باید یک سری کارها را انجام دهید.

کاملا مشخص است که چرا شما خواهان گرفتن نمره های خوبی هستید

یکی از بهترین روش های ایجاد انگیزه برای درس خواندن و مطالعه این است که، بفهمید چرا می خواهید نمره و امتیازات خوبی را کسب کنید. لیستی از دلایلی که می خواهید از نظر علمی به خوبی انجام دهید را تهیه  کنید، در اینجا چند دلیل را برای شما مثال می زنیم:

  • من می خواهم بیشتر یاد بگیرم و باعث پیشرفت خودم بشوم،
  • من می خواهم عادت هایی را که باعث برتری و ممتاز بودنم می شوند را دنبال کنم،
  • من می خواهم دانش آموز متمرکز تر و در نهایت رضایت بخش تری باشم،
  • من می خواهم یک مدرسه خوب یا یک برنامه عالی داشته باشم،
  • من می خواهم شغل و حرفه ای آبرومندانه داشته باشم،
  • من می خواهم در آینده برای خانواده و والدینم شخص مفیدی باشم،
  • من می خواهم بهترین فکر و ایده ها را ارائه دهم،
  • من می خواهم بدون تاسف و پشیمانی زندگی کنم و آینده ام را بسازم،

لیستی از دلایل مطالعه های سخت خود تهیه کنید، و آن را روی میز مطالعه بگذارید، دقیقا لحظه ایی که احساس ناامیدی کردید لیست را بگیرید و دوباره بخوانید.

برای سازماندهی اطلاعات از طرح و نقشه های ذهنی خود استفاده کنید

اگر شما هم مثل خیلی از افراد باشید پس حتما یاد گرفته اید که برای خلاصه کردن اطلاعات آن ها را لیست کنید. این خود راهی مناسب برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن و مطالعه روزانه است. به این ترتیب این کاملا طبیعی است که بعد از مطالعه، اطلاعات خود را خلاصه کنید و آن ها را در لیست ثبت کنید. میتوانید از روش هایی مانند مایند مپ (نقشه ذهنی) و جعبه لایتنر استفاده کنید.

اما ممکن است بعضی وقت ها طرح و نقشه های ذهنی، از این لیست ها، به عنوان راهی برای سازماندهی اطلاعات استفاده کنند. اما برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن گاهی وقت ها همین طرح و نقشه های ذهنی خیلی موثرتر از لیست های اطلاعاتی هستند. اما واقعا چرا، دلیل آن چیست؟

به این دلیل که نقشه های ذهنی دقیقا از ذهن تقلید می کنند. یعنی تمام برنامه ها و طرح های ذهنی برگفته از ذهن شما هستند، دقیقا همان لحظه ایی که نقشه ذهنی ایجاد می کنید، ذهن شما موضوع  را پردازش می کند. همین امر باعث می شود که دسترسی به موضوع آسان تر شود. همچنین در صورت نیاز می توانید اطلاعات را بازیابی کنید.

شما می توانید برنامه های ذهنی خود را با استفاده از قلم و کاغذ درست کنید، اما اگر برای انجام این کار موبایل، تبلت، و یا رایانه را ترجیح می دهید می توانید از برنامه simple media یا xmind استفاده کنید.

موضوعات کسل کننده را برای خودتان جالب کنید

شک نکنید این یک هنر واقعی است. نه تنها در زمینه مطالعه بلکه در تمام موارد زندگی باید در این مورد استاد شوید. زمانی که شما درس یا مطالعه سختی دارید و حس می کنید که موضوع در حال مطالعه خیلی خسته کننده است. حتما در آن لحظه برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن از خودتان بپرسید که، آیا واقعا مطالعه این موضوع خسته کننده است؟ یا به دلیل آماده نبودن و بی علاقگی ذهنتان اینجور حس می کنید؟ و این درحالی است که جی.کی چسترتون گفته است که: هیچ موضوع خسته کننده ای وجود ندارد، فقط بعضی وقت ها ذهن نسبت به دریافت موضوعی بی علاقه است. همین امر باعث می شود که برخی از موضوعات خسته کننده به نظر برسند. اگر فکر می کنید موضوعی خسته کننده است، حتما با پرسش و پاسخ هایی خودتان را درگیر موضوع کنید.

  • چه موقع این تکنیک و تئوری توسعه یافت؟
  • جه کسی این را توسعه داده است؟
  • کدام مشکلش حل شده است؟
  • امروزه با وجود تکنیک و تئوری ، جهان چگونه می تواند متفاوت باشد؟

اگر سوال های خوبی را مطرح کنید، توانایی این را دارید که هر موضوعی را جالب و خواندنی کنید.

متن را درک کنید ( تنها به حفظ کردن متن اکتفا نکنید)

یکی از راه های مهم و موثر در ایجاد انگیزه برای درس خواندن درک و فهمیدن متن است. در واقع درک و فهمیدن متن خیلی مهم تر از حفظ کردن آن است، هرچند که حفظ کردن متن هم مهم است و در شرایطی خاص الزامی است. اما به طور کلی در طول مدرسه رفتن، از شما انتظار می رود که ارتباط بین مفاهیم مختلف را درک کنید.

در واقع شما باید این اصول را به واقعیت ها نزدیک کنید، یا این که نتیجه گیری از واقعیت ها را یاد بگیرید. درک یک موضوع بسیار مهم تر از حفظ آن است بنابراین، این رویکرد به مطالعه نه تنها موثر است، بلکه باعث حفظ انگیزه هم می شود.

به میزان اختلاف در فهم و درک خود دقت کنید

سعی کنید ارائه یکی از موضوعات را به دوست و آشنا بدهید. (یعنی بعد از مطالعه درسی که خواندید را برای کسی توضیح دهید) شما می توانید این کار را به صورت رسمی انجام دهید یا اینکه به سادگی درباره موضوع با آن ها صحبت کنید. با انجام این کار دانش خود را عمیق تر خواهید کرد، فرقی نمیکنه ایون فرد مادر بزرگتان باشد یا همکلاسی شما، اما اگر اختلاف هایی در فهم و درک موضوع داشته باشند شما سریعا متوجه ی این موضوع خواهید شد.همانطور که آلبرت انیشتین یک بار گفت: اگر شما نمی توانید موضوعی را به سادگی توضیح دهید یعنی این که، درک کافی را برای فهم آن موضوع ندارید.

انجام مطالعه مرتب و پی در پی برای افزایش انگیزه برای درس خواندن

تحقیقات در مورد راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن نشان می دهد که ما، با مطالعه مرتب و پیوسته یادگیری بهتری داریم. این موضع وسعت یادگیری نامیده می شود و نظریه پشت آن این است که، یادگیری باعث ایجاد خاطره می شود.

بر اساس علم عصب شناسی، خاطره ها از طریق ارتباط بین نورون ها (رشته های مغزی و یاخته های عصبی) شکل می گیرند. برای به وجود آوردن این خاطرات، نورون ها باید برای یک دوره زمانی از دست رفته و مختل نباشند، به همین دلیل است که ما در دوره های کوتاه تحصیل یادگیری بهتری داریم. زیرا یادگیری در این دوره  به صورت مستمر و مدام است که باعث یادگیری بهتر و بیشتری می شود. در نتیجه  این روش باعث می شود نورون ها به ذخیره ی خاطرات جدید برسند.

به نکته بعدی دقت کنید تا نحوه قرارگیری نکات را در تمرینات یاد بگیرید

از تکنیک pomodoro استفاده کنید

اگر شما به دنبال روشی برای مطالعه کوتاهی هستید حتما تکنیک pomodoro را امتحان کنید.

 Francescoo Cirilloاین روش را در اواخر دهه ۱۹۸۰ در ایتالیا اختراع کرد که راهی مناسب برای ساخت انگیزه برای درس خواندن است. شبیه به گوجه فرنگی است و از آن به عنوان تایمر آشپزخانه استفاده کرد. Pomodoro در زبان ایتالیایی به معنی گوجه فرنگی است. او متوجه شد که با مطالعه های کوتاه میتوان بهتر تمرکز کرد.

چگونه از تکنیک های pomodoro استفاده کنیم؟

  • تصمیم بگیرید که حتما می خواهید کاری را انجام دهید،
  • زمان را برای ۲۵ دقیقه تنظیم کنید،
  • کار روی برنامه،
  • با زنگ زدن تایمر کار را متوقف کنید،
  • روی یک تکه کاغذ علامت گذاری کنید،
  • اگر کمتر از ۴ علامت گذاری دارید، سه تا پنج دقیقه استراحت کنید و بعد دوباره از اول شروع به کار کنید،
  • بعد از چهار  pomodoros پانزده تا سی دقیقه استراحت کنید و در پایان شروع به شمردن و چک کردن علامت ها کنید.

انتظار نداشته باشید که همیشه انگیزه داشته باشید

یکی از روش ها برای جلوگیری از بی انگیزگی و ایجاد انگیزه برای درس خواندن این است که همیشه از خودتان انتظار انگیزه نداشته باشید. واقعیت این است که شما نمی توانید فردی را پیدا کنید که همیشه در هر شرایطی انگیزه داشته باشد.

پس بنابراین شما نباید برای انجام هر کاری منتظر انگیزه باشید. در واقع دارا بودن حس انگیزه مهم است، ولی نه برای تحقق هر چیزی. به همین دلیل شما نیاز به یک مطالعه روتین و معمولی دارید، زیرا بعضی روش ها فقط باعث توقف انگیزه می شوند.

تمرین مغز برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن

باید از مغزتان برای انگیزه داشتن در مطالعه، استفاده کنید. من فکر میکنم که مغز از ماهیچه تشکیل شده است. همچنین در مسیر افزایش و ایجاد انگیزه برای درس خواندن، بالا بردن قدرت تمرکزتان شبیه به یک کلاس جهانی دو سرعت است. زیرا هرچقدر تمرکزتان زیاد می شود، قدرت یادگیری و فهم و درک شما از موضوعات  بالا می رود. هرچیزی در مورد ثبات و پیشرفت تدریجی است. حتی اگر درحال تحصیل هم نباشید ، باید از مغزتان استفاده کنید. شما می توانید با خواندن، فکرکردن به مسائل جهاتی و به چالش کشیدن آن ها، حل کردن پازل و معما و حتی روزنامه نگاری از مغزتان استفاده کنید و آن را به چالش بکشید. هرچقدر این روش ها بیشتر و متنوع تر باشد، در نتیجه مغز شما هم قوی تر و انعطاف پذیرتر می شود. همچنین وب سایت های مختلفی با تمرینات طراحی شده وجود دارد، که به آموزش مغز شما کمک می کنند.

همانند تمرین های فیزیکی، مغزتان هم نیاز به استراحت و باز یابی دارد. بنابراین شما باید هشت ساعت در طول شب بخوابید. خیلی از دانش آموزان هستند که به نه تا ده ساعت خواب در طول شب نیاز دارند.

تغذیه یکی دیگر از جنبه های مهم در یادگیری مغز شما است، مغز به اسید های چرب خاصی نیاز دارد تا بتواند به طور مطلوب عمل کند، شما می توانید این اسیدهای چرب را با خوردن آجیل ، اووکادوو ماهی آزاد دریافت کنید.

سایر غذاهای مغزی عبارت اند از:

  • توت ها
  • لوبیا ها
  • دانه های کدو تنبل
  •   آب انار
  • شکلات های تلخ

وقت خود را سازماندهی کنید

برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن شما ملزم به درست کردن یک برنامه مطالعه هستید.

که در واقع این برنامه باعث به وجود آمدن نوعی انگیزه در شما می شود. در این جا برنامه هایی برای ایجاد یک برنامه آموزشی وجود دارد، که عبارت اند از:

برای هر موضوع، لیستی از کارها را که برای تکمیل آزمون آماده کرده اید، تهیه کنید، دانلود الگو و برنامه های مطالعه و رد کردن مواردی که هر روز برای مطالعه استفاده می کنید. همیشه زمان های یکسانی را مثل ۳:۳۰ تا۵:۳۰  برای مطالعه انتخاب کنید. به این ترتیب همیشه برنامه مطالعه ی خود را به یاد دارید و هیچ وقت آن را فراموش نمیکنید. یک برنامه روزانه تهیه کنید و مهم ترین وظایفی را که در طول روز باید انجام دهید را در آن بنویسید. در پایان هر هفته برنامه درسی خود را مرور کنید، ارزیابی کنید که آیا برای رسیدن به اهداف درسی خود در زمان مقرر شده برای امتحان هماهنگ هستید یا خیر؟ در غیر این صورت برنامه درسی خود را با افزودن زمان های مخصوص مطالعه ارتقاء دهید.

مطالعه گروهی بهترین روش ایجاد انگیزه برای درس خواندن و مطالعه

بسیاری از دانش آموزان با مطالعه ی گروهی انگیزه پیدا میکنند. اما این خیلی مهم است که داتش آموزان مناسبی را عضو گروه کنیم. در واقع دانش آموزان باید متمرکز و منظم باشند. همچنین من پیشنهاد می کنم که اعضای این گروه بیشتر از چهار نفر نباشند. زیرا در صورت بیشتر بودن اعضای گروه و گسترده شدن گروه، احتمال می رود بچه ها تمرکز اولیه را نداشته باشند. علاوه بر اینکه مطالعه گروهی سرگرم کننده است، بلکه حس پرسش و پاسخ را بین اعضای گروه به وجود می آورد. اگر شما در یک گروه مطالعه می کنید، لازم است بدانید که ارتباط اعضای گروه باید به نحوی باشد که که بتوانند، عادت های خوب هم را گسترش دهند و عادت های بد را هم از بین ببرند. در واقع تمام اعضای گروه باید باهم مشارکت داشته باشند و در هر شرایطی به هم کمک کنند. هنگامی که شما در یک گروه مطالعه می کنید، می توانید یادداشت های خود را باهم به اشتراک بگذارید و یادداشت بهتری را از فرد دیگری دریافت کنید. همچنین مطالعه در گروه از این واقعیت برخوردار است که، همه افراد دارای نقاط ضعف و قوت هستند. اگر شما  یک مفهوم را درک نکردید شانس این را دارید که یکی از اعضای گروه آن را برای شما توضیح دهد.

یادگیری فعال، نه غیر فعال

یادگیری غیر فعال جایی است که شما اطلاعات و دانش را جذب می کنید که پایه و اساس آن بر روی این ایده است که شما، یک کشتی خالی هستید که در انتظار پرشدن نشسته اید. اما تحقیقات در مورد ایجاد انگیزه برای درس خواندن نشان می دهد که این روش بهترین راه برای یادگیری نیست. در واقع ما دانش را با مواد جدیدی که از قبل شناخته و تجربه کرده ایم ساخته ایم. بنابراین اگر می خواهید یک موضوع جدید را به سرعت یاد بگیرید حتما از یادگیری فعال استفاده کتید.

اکنون می خواهیم به برخی از مثال های یادگیری فعال بپردازیم:

  • پیدا کردن برنامه های کاربردی جدید در زندگی خودتان
  • انجام مطالعاتی که ایده و نظریه های جدیدشان در زمینه ی خاصی قرار دارد
  • انجام پروژه های گروهی
  • مرور و اظهار نظر  در مورد کار دوستتان
  • فکر کردن و ارائه راه هایی برای رسیدگی به مشکلات درک و فهمی شما

برنامه استراحت روشی موثر برای افزایش انگیزه برای درس خواندن

وقتی تمام حواس و تمرکزتان پیرامون امتحانی است که هنوز نیامده و قرار است در آینده اتفاق بیفتد، باعث می شود که فراموش کنید، زمانی را برای استراحت به خودتان اختصاص دهید. اما باید بدانیم که برای به وجود آوردن خاطرات نیاز به زمان داریم. خلاصه این که شما برای یادگیری بهتر و تمرکز بیشتر نیاز به یک برنامه استراحتی دارید.

حتما برنامه ورزشی داشته باشید

وقتی که شما در حال تمرکز و مطالعه برای امتحان اصلی هستید، ممکن است که انجام تمرینات ورزشی را فراموش کنید.  اما تا آن جایی که می توانید هر روز بیست تا سی دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. فواید ورزش کردن آنقدر زیاد است که نیاز به بیان آنها نیست. در واقع اگر شما می خواهید مطالعه ای موثر و با انگیزه داشته باشید، تمرینات ورزشی و فعالیت های بدنی را در برنامه خود قرار دهید. از مزایای ورزش کردن برای افزایش انگیزه درس خواندن خود استفاده کنید. زیرا برنامه های ورزشی خیلی مهم و حیاتی هستند. همچنین انجام فعالیت های هوازی ماننده: شنا، دویدن یا پیاده روی، باعث می شوند که اکسیژن، خون و مواد مغزی به مغزتان برسد. همه ی این عوامل در فکر کردن و تمرکز کردن به شما کمک میکنند. تحقیقات نشان می دهد که ورزش های کوتاه پس از مطالعه باعث بهبود در یاد آوری اطلاعات جدید می شوند.

در انجام کارها، حتما خودتان را موفق تجسم کنید

اگر مشکلی با یک کار خاص دارید این طور تصور کنید که، شما این کار را با موفقیت و به نحو احسنت به اتمام رسانده اید.

روانشناسان ورزشی اطلاعات زیادی در رابطه با قدرت تجسم، در هنگام انجام کارهای سخت را دارند. قدرت تجسم برگرفته از ذهن آدمی و یکی از راه های دستیابی به موفقیت در زندگی است. در واقع این امکان را به شما می دهد تا از نظر روحی به خودتان تلقین کنید که می توانید کار مربوطه را به نحو احسنت انجام دهید. این کار با قرار دادن مسیرهای عصبی در مغز انجام می شود. زمانی که شما بارها و بارها خودتان را با انجام یک کار تجسم می کنید. در واقع همین تجسم کردن این قدرت را به شما می دهد، تا در واقعیت هم همان کار مربوطه را به آسانی انجام دهید. بنابراین برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن هر روز چند دقیقه را به کارها و وظایف درسی فکر کنید، حتی با وجود ترس و دلهره ای که از انجامشان دارید، تصور کنید که همه آن ها را به خوبی و با موفقیت پشت سر گذاشته اید.

به خودتان یادآوری کنید که هیچ چیز همیشگی نیست

به عنوان مثال: درس خواندن برای امتحانات می تواند شبیه به یک مارتن بی پایان باشد. اما در حقیقت اینجور نیست و بلاخره یک روز تمام می شود. به خودتان یادآوری کنید که تمام روزها می گذرند، مخصوصا روزهایی که احساس غرور و نا امیدی میکنید. به خودتان بگویید که این شرایط همیشگی نیست، که با همین جمله ذره ای امید در دلتان روشن می شود. در آخر به دلیل اینکه وظایف مهمی بر دوش شما است باید مطالعه ی زیادی داشته باشید.

تمرکز روی روند کار، نه نتیجه، راهیست برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن

وقتی که شما مطالعه می کنید نمی توانید درجا ثمره تلاش خود را ببینید. زیرا این تقریبا غیر ممکن است که با شروع کار و مطالعه، در همان لحظه نتیجه کار خود را ببینید. به همین دلیل است که شما باید به روند و فرایند کار توجه کنید، نه صرفا به نتیجه ی آن.

آیا شما امروز بیشتر کارهای برنامه ریزی شده خود را انجام داده اید؟ به خودتان تبریک بگویید

آیا شما امروز به طور کلی به برنامه تحصیلی تان چسبیده اید؟ پس تمرکزتان را حفظ کنید

آیا شما در طول مطالعه موبایلتان را در اتاق دیگری گذاشتید؟ پس حواستان را جمع کنید.

در نتیجه این ها عادت هایی هستند ، که شما درحال تلاش برای ساختن آن ها هستید. در واقع اگر شما این روند را به خوبی انجام دهید، حتما نتیجه خوبی خواهید گرفت.

از حواس پرتی ها خلاص شوید

ممکن است خیلی شگفت انگیز و باور نکردنی به نظر برسد، که در حقیقت واقعا عجیب است که چه طور دانش آموزان سعی می کنند،  با یک چشم در کتاب درسی و با چشم دیگر در رسانه های اجتماعی، مطالعه کنند. که این کار آن ها سراسر حواس پرتی است.

برای ساخت و ایجاد انگیزه برای درس خواندن و مطالعه لیستی از حواس پرتی های رایجی، که معمولا در طول مطالعه مزاحمتان می شوند را تهیه کنید. در واقع عاقلانه ترین کار این است که، تمام این مزاحمت ها و حواس پرتی ها را برطرف کنید.

عوامل مزاحم در درس خواندن

برای مثال شما می توانید:

  • اینترنت خود را خاموش کنید
  • گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهید
  • تلفنتان را در یک اتاق دیگر بگذارید
  • مکالمه های گروهی را قطع کنید
  • از گوشگیر استفاده کتید
  • تمام بازی ها را از روی موبایل، تبلت و رایانه خود پاک کنید

اگر توان شروع به کار ندارید، تایمری را روی پنج دقیقه تنظیم کنید

گاهی وقت ها شروع به انجام یک کار، سخت ترین قسمت هر کاری است. یادتان باشد ترس از انجام کار تقریبا بدتر از شروع واقعی آن است، در واقع شما با شروع کار تازه متوجه می شوید که، آنقدر که فکر میکردید سخت و دشوار نبوده. بنابراین اگر شما حس شروع به کاری را ندارید، می توانید یک تایمر را به مدت پنج دقیقه تنظیم کنید. همچنین میتوانید بگویید که بعداز این پنج دقیقه، می توانید کارا متوقف کنید. این یکی از راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن است که باعث می شود شما هر چه زودتر شروع به اقدام کنید.

به دنبال افزایش عزت نفس خود باشید

شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد اما افرادی که عزت نفس کمی دارند کمتر به سراغ مطالعه و درس خواندن می روند. این افراد خود را با موضوعاتی دیگر سرگرم می کنند پس حواستان باشد اگر انگیزه درس خواندن ندارید موضوع می تواند ریشه در جایی دیگر داشته باشد. اما یادتان باشد فرق اعتماد به نفس با عزت نفس بسیار زیاد است پس این دو را با هم اشتباه نگیرید.

شروع کردن را تصور کنید

خیلی وقت ها ما به سراغ کاری نمی رویم چون از آن می ترسیم. از آن می ترسیم چون درباره آن اطلاعات کافی نداریم و نمی دانیم چه چیزی در انتظار ما است یا چطور باید آن را مدیریت کنیم. مطالعه کردن هم همینطور است، انگیزه برای درس خواندن زمانی از بین می رود که ندانیم واقعا چطور باید آن را انجام دهیم. خب در این حالت بهتر است قبل از شروع، در ذهنتان مراحل شروع را تصور کنید. مثلا بگویید:

  • یک خوراکی سبک می خورم تا انرژی بگیرم
  • اتاق را مرتب و آماده درس خواندن می کنم
  • فرضا، از درس ریاضی شروع می کنم و ۴۵ دقیقه می خوانم
  • ۱۰ دقیقه استراحت می کنم بعد ۴۵ دقیقه دیگر درس ... را می خوانم

می بینید، کافیه شروع کنید. همین که ببینید چه چیزی در انتظار شماست خود به خود انگیزه برای درس خواندن و ادامه دادن ایجاد می شود.

دوستان گلم، انگیزه درس خواندن بیشتر از هر چیزی به خود شما ربط دارد، پس باید هنر آن را یاد بگیرید و مدام تمرین کنید تا در آن استاد شوید. یک استاد بی نظیر.

یادتان باشد اگر دیگران توانستند انگیزه درس خواندن را در خود ایجاد کنند پس شما هم می توانید، فقط باید دو کار انجام دهید:

  1. مثل آنها فکر کنید
  2. مثل آنها عمل نمائید

نقش والدین در روانشناسی افزایش انگیزه تحصیلی فرزندان

خانواده نقش بسزایی در انگیزه تحصیلی کودک و نوجوان دارد. وضعیت خانوادگی، نوع پرداختن به تربیت بچه‌ها، کسب تجربیات خاص در محیط خانه موثر است. بعنوان مثال والدینی که به اهمیت دخالت در تربیت فرزندان خود آگاه‌ ترند. محیط خانه را برای اینوع کارها آماده‌تر می‌کنند فرزندان با انگیزه‌ تر هستند تا خانواده‌های که درگیر مسائل خودشانند.

تاثیر همسالان در روانشناسی افزایش انگیزه تحصیلی فرزندان

همسالان از طریق مقایسه‌ی توانمندیهای اجتماعی و یادگیری بر انگیزه‌ های یکدیگر تاثیر می‌گذارند. دانش‌ آموزانی که در جمع همسالان پذیرفته‌ تر هستند و مهارت های برقراری ارتباط بیشتری دارند معمولا در مدرسه هم بهتر عمل میکنند. همسالان از طریق بحث و گفتگو چیزهای زیادی به یکدیگر می‌آموزند. ارتباط با همسالان جنبه‌های منفی و مثبت زیادی دارد. از جنبه‌های مثبت این است اگر گروه همسالان افراد موفقی باشند تاثیر مثبت و عمیقی بر یکدیگر دارند و موجب رشد انگیزه های تحصیلی، اعتماد به نفس و کشف بیشتر قابلیت هایشان است.

نقش معلمان در ایجاد انگیزه برای درس خواندن

یکی از افراد بسیار مهم برای انگیزه تحصیلی دانش‌ آموز، معلم است. دانش‌ آموزانی که در تحصیل موفقیت چندانی ندارند، نسبت به معلم و تکالیف بدبین هستند و علاقه چندانی به انجام آن ندارند در نتیجه از طرف معلم هم مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

زمانی دانش‌ آموز در جهت شایستگی های خود اقدام میکند که احساس موفقیت در او ایجاد شود و حمایت های معلم و والدین را به طور همزمان داشته باشد.

ضروری است، معلم فعالیتهای برانگیزنده علاقه و تلاش در کلاس مطرح کند و محیطی صمیمی و پر از حمایت داشته باشد و فعالیت های معنادار برای آنان مطرح کند و والدین را در کار تحصیل و تربیت فرزندان دخالت دهد و وضعیت تحصیلی دانش آموز را به طور مرتب به اطلاع آنان برساند تا والدین در فعالیتهای یادگیری فرزند خود دخالت و نظارت بیشتری داشته باشند و دانش آموز به پیشرفت تحصیلی بالاتری نائل آید.

تجارب مملو از موفقیت و شکست دانش آموز تاثیر بسزایی در انگیزه تحصیلی او دارد. گاهی فرزند شما بدلیل شکست های متعددی که در امر تحصیل داشته، احساس درماندگی و ناتوانی دارد. بسیار مهم است او را در معرض موفقیت های تدریجی و گام به گام قرار دهید و در این مسئله با مدرسه و معلم او هماهنگ باشید تا بتدریج احساس توانایی در او ایجاد شود. در چنین شرایطی در تفکر او عدم اطمینان به توانایی و قابلیتهای خود وجود دارد که در هنگام گفتگو و کار کردن با فرزندتان باید عدم موفقیت ها را به عدم تلاش نسبت دهید. او به این بینش برسد که عدم موفقیت بدلیل نداشتن تلاش او بوجود آمده است نه به دلیل عدم توانایی. همچنین در هر زمینه که توانایی و تلاش نشان می‌دهد آنرا مدنظر قرار دهید تا به توانایی خود اعتماد و اطمینان بیشتری پیدا کند.

در نهایت در مورد کم‌ کاریهای و کمبود انگیزه‌ های تحصیلی فرزندتان آرامش روانی خود را حفظ کنید و با بدست آوردن بینش درباره علل مشکلات در جهت رفع آن تلاش کنید.

البته عکس آن هم می‌تواند نتیجه منفی داشته باشد. خانواده های موفق تر در تربیت فرزندان سعی می‌کنند از روش های استفاده کنند تا محیط مساعدی برای فرزند ایجاد کنند از جمله:

  • میزان حمایت چه مقدار باشد و چه مقدار تلاش را با توجه به تواناییها و نقاط ضعف فرزند برای او مدنظر قرار دهند.
  • محیط امن عاطفی و صمیمی برای او ایجاد میکنند که فرزند هدفها و ارزشهای والدین را مهم شمارد و والدین خود را از نظر سخت‌کوشی و مداومت در انجام کارها الگو قرار دهد.
  • والدین با تجربه‌های ناب آموزشی و عادتهای مناسب مانند کتابخوانی از دوران کودکی علاقه و اشتیاق به تحصیل را در او بیدار نگه می‌دارند.

هر چند که به احتمال زیاد بعد از این پنج دقیقه به کارتان ادامه خواهید داد و در آخر امیدوارم که این جمله گوته برایتان در مسیر ایجاد انگیزه برای درس خواندن الهام بخش باشد:

می توانید هر رویایی در ذهن داشته باشید، فقط کافیه شروع کنید، همین الان.

 

گردآوری: زهرا هدیه لو