شب یلدا بلندترین شب سال


شب یلدا بلندترین شب سال

شب یلدا با ساختار منسجم و دیدگاه کلی‌نگر کاربردهای فراوانی دارد.شب یلدا برای نسل جدید حفظ شده و باقی مانده است شب یلدا بازه زمانی بین غروب آفتاب آخرین روز فصل پاییز یعنی 30 آذر تا طلوع آفتاب در اولین روز فصل زمستان یعنی یکم ماه دی است شب زمستان بلندترین شب سال است. ایرانیان و بسیاری از اقوام دیگر این شب را جشن می‌گیرند. در واقع یلدا یک جشن آریایی است در ایران و سرزمین‌های هم فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام می‌برند.

آیین های جشن شب یلدا

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های‌ گوناگون اسـت کـه همه جنبه نمادی دارند و نشانه ی برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

یکی از آیین های‌ شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ اسـت. مردم دیوان اشعار لسان الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و فال دل خویش را از او طلب میکنند.در برخی دیگر از جاهای ایران نیز شاهنامه خوانی رواج دارد.

بازگویی خاطرات و قصه گویی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نیز یکی از مواردی اسـت کـه یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیرتر می‌کند. اما همه ی این‌ها ترفندهایی اسـت تا خانواده ها گرد یک دیگر آیند و بلندترین شب سال را با شادی و خرسندی بـه سپیده برسانند.

 

گرد اوری: زهرا کلانتری