بسترسازی حذف کنکور در کشور


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم بر لزوم بسترسازی حذف کنکور در کشور تاکید کرد و گفت: معیارهای درستی باید برای ارزیابی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان تدوین شود.

کارن خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس استان سمنان درباره صحبت‌های اخیر دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش پیرامون اینکه کنکور بلای جان آموزش و پرورش شده است، اظهار کرد: در مجلس نهم به‌ویژه در کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت خیلی روی حذف کنکور و پیدا کردن جایگزین مناسب برای آن کار کردیم.

وی تصریح کرد: بنده در مجلس نهم، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بودم که به حذف درازمدت کنکور از صحنه حوزه آموزش کشور رای دادم.

نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس بیان کرد: فکر می‌کنم این مصوبه درست بوده است و مهیاکردن شرایط اجرای مصوبه حذف کنکور مجلس نهم خیلی مهم و کاملا بر عهده وزارت آموزش و پرورش است تا با اتخاذ تمهیداتی مانند قوانین تکمیلی، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی بتوانیم این موضوع را حل کنیم.

خانلری با تاکید بر اینکه حذف کنکور در طولانی‌مدت اقدام و حرکتی مترقی است، اضافه کرد: سوابق تحصیلی و آموزشی داوطلبان ورود به دانشگاه باید با روند درست و علمی تهیه شده باشد تا شخص بتواند وارد دانشگاه شود و این موضوع شرط اصلی حذف کنکور است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم با اشاره به اینکه کار و فعالیت علمی که دانش‌آموزان در دوره متوسطه انجام می‌دهند، باید شرط ورود دانش‌آموزان بدون کنکور به دانشگاه باشد، گفت: در خیلی از رشته‌محل‌هایی که در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی وجود دارد، ظرفیت‌ها به شکلی است که دانش‌آموزان می‌توانند بدون کنکور وارد شوند و سوابق تحصیلی آنها در دوره سه ساله متوسطه دوم باید ملاک دانشجو شدن آن‌ها قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم تاکید کرد: در برخی رشته‌محل‌ها، رقابت بین دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه زیاد است؛ برای اینکه این رقابت عادلانه باشد، سوابق تحصیلی دانش‌آموزان باید درست و دقیق تهیه شده باشد.

خانلری با اشاره به اینکه این بحث در آموزش و پرورش در جریان حذف کنکور و دیگر مسائل است، تصریح کرد: باید بتوانیم معیارهای درستی برای ارزیابی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان تدوین کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم اظهار کرد: امیدواریم با این روش‌ها بتوانیم بستری مناسب را فراهم کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.

به گزارش فارس؛ دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در سخنانی کنکور را بلای بزرگی که نصیب سیستم آموزش و پرورش شده است، می‌داند و می‌گوید: بازار سیاه آموزش در این قسمت فعال است و باید از فشار زیادی که به دانش‌آموز و اولیای او در این زمینه وارد می‌آید، جلوگیری شود.