احتمال تعطیلی مدارس روز دوشنبه به علت آلودگی هوا


مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست گفت:با وجود اینکه براساس آمارهای دریافتی وضعیت آلودگی هوا نسبت به پاییز 5سال گذشته بهتر شده است ولی همچنان با استانداردهای جهانی فاصله بسیار داریم.

محمد درویش در گفت وگو با جام جم آنلاین استفاده از بنزین یورو4 و موتورسیکلت های انژکتوری را در بهبود این وضعیت موثر دانست.و افزود:سازمان محیط زیست با کمک تشکل های مردم نهاد تلاش کرده است فرهنگ پیاده مداری واستفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه سواری رابه جای وسایل نقلیه شخصی در تهران گسترش دهد.همه اینها امسال دست به دست هم داده تا شرایط آلودگی هوا علیرغم افزایش جمعیت و خودروها تاحدی بهبود بیابد.

وی تاخیر در تصویب لایحه هوای پاک از سوی مجلس را از چالش های سازمان محیط زیست عنوان کرد وگفت:این لایحه بیش از 3سال است که از سوی دولت مطرح شده ولی همچنان در مجلس بلاتکلیف است.هفته پیش این لایحه درمجلس مطرح شده بود ولی به قدری اخطار آیین نامه ای وقانون اساسی به آن وارد کردند که دوباره به کمیسیونها برگشت داده شد.

درویش در باره علت تعلل مجلس نسبت به این لایحه گفت:نمایندگان مجلس معتقدند اگر این لایحه تصویب شود درواقع چک سفید به سازمان محیط ایست داده اند یعنی سبب تعطیلی بسیاری از کارخانه ها وصنایع می شوند که نقش موثری در آلودگی هوا دارند.

وی معتقد است که برای برخی از نمایندگان آلودگی هوا چندان دغدغه جدی محسوب نمی شود درحالیکه اگر مانتوانیم فضای سالمی رابرای زندگی ایجاد کنیم درواقع سبب می شویم تا درآمد شهروندان برای سلامتی آنان هزینه شود.ودر هیچ جای دنیا چنین کاری را نمی کنند.مانباید ملاحظات محیط زیستی را در برابر ملاحظات اقتصادی قرار دهیم.

درویش درخصوص میزان آلودگی هوای امروز شهر تهران و تعطیلی مدارس گفت: اگرمیزان آلودگی هوا از 150بیشتر باشد مدارس تعطیل می شود در حال حاضر این شاخص زیر 150 است .

وی درباره تدوام آلودگی هوا در روزهای آینده نیز گفت : چنانچه جریان بادی وجود نداشته باشد این وضعیت در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص ذرات معلق در این لحظه از مرز 150 گذشته است لذا طبق اظهارات مطرح شده چنانچه میزان این ذرات فردا نیز در همین مرز باشد ،‌ احتمال تعطیلی مدارس وجود دارد.