مدرسه رفتن سیری چند؟


معضل آلودگی هوا و به دنبال آن تعطیلی مدارس کشور چرخه فعالیت در مدارس کشور را با کندی مواجه کرده است که بی شک تبعات در نظام تعلیم و تربیت به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی است آلودگی هوا در کلانشهرها و به ویژه تهران، چرخه فعالیت مدارس کشور را با کندی مواجه کرده و شاهد تعطیلی مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی طی یک هفته اخیر بودیم.

شنبه هفته گذشته بود که روند تعطیلی مدارس از تعطیلی ساعت ورزش مدارس پایتخت کلید خورد و پس از آن تعطیلی مدارس ابتدایی استان تهران به استثنای چند شهرستان در دستور کار قرار گرفت و عاقبت پس از اعتراضات مقاطع بالاتر و افزایش حجم آلاینده ها روز چهارشنبه تمامی مدارس تعطیل شدند.

با توجه به اینکه انتظار می رفت با توجه به شرایط تعطیلی رسمی در روز یکشنبه 29 آبان ماه، روند تعطیلی مدارس تداوم پیدا کند تا شاید کاهش جمعیت مرهمی بر درد ریشه دار آلودگی هوا باشد  و در حالی که بسیاری از خانواده ها برنامه سفر چند روزه را ترتیب داده بودند اما آموزش و پرورش واپسین دقایق پنج شنبه 27 آبان ماه در اطلاعیه ای، خبری مبنی بر تعطیل نبودن مدارس در 29 آبان ماه را به طور رسمی اعلام کرد.

عقب ماندگی های تحصیلی ارمغان تعطیلی های سریالی

تعطیل بودن مدارس کشور که چند سالی است به عنوان مسکنی بر کاهش آلاینده های هوا مطرح می شود تبعات بسیاری بر نظام تعلیم و تربیت کشور داشته و موجب عقب افتادن دانش آموزان از برنامه درسی می‌شود و راهکار معلمان برای این مشکل برگزاری کلاس‌های جبرانی است که معمولا نمی تواند به طور این کمبود ساعت ها را جبران کند.

با وجودی که شاهد برگزاری کلاس های جبرانی پس از تعطیلات این چنینی در مدارس هستیم اما مسئولان آموزش و پرورش می گویند پیش بینی های لازم در خصوص تعطیلات غیرمترقبه اعم از آلودگی هوا صورت پذیرفته است گفت: به همین خاطر مشکلی برای جبران این عقب افتادگی‌ها نداریم و از قبل به آن اندیشیده بودیم.

اصرار بر عدم تعطیلی مدارس و تخطی دانش آموزان

با توجه به اطلاعیه رسمی آموزش و پرورش مبنی بر از سرگیری فعالیت‌ها در روز شنبه اما کلاس های درس امروز خلاف این مساله را ثابت کرد و جمعیت کلاس‌های درس با کاهش در این روز مواجه شده و گویا برنامه ریزی خانواده ها بر الزام آموزش و پرورش پیشی گرفته است.

این مساله در حالی پیش می رود که در اطلاعیه آموزش و پرورش به فرهنگ کار و تلاش توجه شده و چنین بیان شده است که در بستر فرهنگ کار و تلاش چیزی به نام بین التعطیلین وجود ندارد و آموزه‌های دینی و حرکت در مسیر توسعه و بالندگی و تاکید رئیس جمهور در دولت تدبیر و امید، بر کار و اهمیت مضاعف وتلاش مجدانه همه ارکان دولت است و نهاد آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی فرهنگ ساز رسالت بزرگی در نهادینه شدن فرهنگ تلاش و کار مسئولانه دارد و تحقق این امر علاوه بر جدیت مدیران و فرهنگیان در مدارس، همراهی و همدلی خانواده‌ها و مساعدت اولیا دانش‌آموزان را نیز می‌طلبد.

تغییر تقویم آموزشی کشور و سکوت آموزش و پرورش

شدت آلاینده های هوا و مشکل آلودگی هوا در جامعه به ویژه نظام آموزشی کشور باعث شد تا  هیئت دولت در 26 آبان ماه پیشنهاد کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در خصوص "اصلاح تقویم آموزشی کشور" را تایید کند.

به همین منظور "لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال" با درخواست قید دو فوریت برای طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

در این راستا فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تغییر در تقویم آموزشی کشور و بررسی ابعاد اجرایی ان اظهار داشت: این امر نیازمند نظرخواهی از رسانه‌ها و مردم در سراسر کشور است و پس از آن باید در صحن مجلس مطرح شود.

وی ادامه داد: بررسی ابعاد مختلف این مسئله باید از منظر مجامع علمی مورد ارزیابی قرار گرفته و به صرف آلودگی در چند شهر کشور اقدامی مبنی بر تغییر انجام نشود چرا که لطمه های جبران ناپذیری به نظام آموزشی کشور وارد می‌ کند.

البته مسئولان آموزش و پرورش به دنبال پیگیری های انجام شده از روز مطرح شدن این لایحه تا کنون هنوز واکنش و پاسخی به این مساله نداده اند. با توجه به اینکه مخاطب اصلی این طرح دانش آموزان بوده و مدت هاست که آلودگی هوا بیشترین تاثیر سوء را بر آموزش و پرورش داشته است و حال باید دید این سکوت در نهایت چه زمانی به راهکاری موثر ختم می شود.

"علامه شدن" دانش آموزان در 110 روز ازسال 95

با توجه به اینکه 26 تعطیل رسمی و 53 جمعه در تقویم سال 95 وجود دارد و همین تعطیلات نیز تا حد بسیاری به کاهش فعالیت‌های کشور می‌ انجامد وقوع تعطیلی های  غیرمترقبه نیز ضربه محکمی بر این روند است که باید تفکری جدی و راه حلی قاطعانه برای آن اتخاذ شود.

اکنون 9 تعطیلی رسمی دیگر تا پایان اسفندماه در پیش است و با توجه به تجربیات سال های گذشته فرارسیدن روزهای سرد زمستانی بازهم پدیده‌ی اینورژن (وارونگی)، تاری (Haze) و افزایش شاخص کیفیت هوا (AQI) را به دنبال دارد که به تبع آن تعطیل بودن مدارس دور از انتظار نیست اما مساله اصلی اینجاست که تدابیری همیشگی برای درمان قطعی چه زمانی محقق می شود تا این مشکل وجهی به ایستگاه پایانی برسد.