azmoon

اخبار و مقالات
دروس هنرستانی ها به عنوان سابقه تحصیلی کنکور هنر در نظر گرفته شد معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دروس هنرستانیها به عنوان سابقه تحصیلی کنکور هنر در نظر گرفته شد. به گزارش ایسنا،محمد مهدی کاظمی پس از سیوچهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش از نتیجه تعیین منابع امتحان نهایی برای محاسبه سابقه تحصیلی شرکت کنندگان کنکور سراسری گروه هنر خبر داد. وی تصریح کرد: دروس امتحان نهایی برای محاسبه سوابق تحصیلی در دیپلم نظام جدید۶-۳-۳کنکور۱۴۰۲گروه هنر، شامل دروس فارسی۳و عربی، زبان، قرآن۳دوره دوم متوسطه شاخه فنیوحرفهای و کاردانش و درس زبان خارجی۳ شاخه نظری و سلامت و بهداشت و تعلیمات دینی۳مشترک همه شاخهها است. عضو شورای سنجش و پذیرش در ادامه افزود: قبولی در امتحانات داخلی برای اخذ مدرک دیپلم و ایجاد سابقه تحصیلی در کنکور هنر برای هنرجویان هنرستانی، دو فرایند مستقل است که شیوه نامه آن به زودی ابلاغ خواهد شد. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش،، امتحان نهایی برای سابقه تحصیلی کنکور۱۴۰۲در دو مرحله دی ماه۱۴۰۱و تیرماه۱۴۰۲برگزار خواهد شد. بیشتر بخوانید ...
اجرای ۲ ساعت « درس تربیت بدنی » در تمام مدارس الزامی شد مدیرکل دفتر تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات درس تربیت بدنی در مدارس سراسر کشور همزمان با بازگشایی حضوری مدارس توضیحاتی ارائه کرد. محمد جعفری در گفتوگو با ایسنا،با اشاره به موضوع درس تربیت بدنی در مدارس اظهار کرد: حوزه یادگیری تربیت بدنی و سلامت به عنوان یکی از ۱۱ حوزه یادگیری در برنامه درس ملی به دنبال برقراری سلامت کامل جسمانی، روانی و ایجاد زمینههایی در جهت شناساندن روشهای صحیح فعالیتهای جسمانی، ارتقای توانمندیهای بدنی و تبیین روشهای تفریحی سالم در حوزه تربیت بدنی است. وی افزود: آموزش درس تربیت بدنی در برنامههای درسی فرصت کسب مهارتهای زندگی و تعمیق و به کارگیری آموختهها را در موقعیتهای زندگی ایجاد همچنین راهکارهای مقابله با چالشها را فراهم میکند که به سلامت همه جانبه به عنوان یکی از دغدغههای مهم جامعه میانجامد. جعفری بیان کرد: به دنبال این موضوع به تربیت تمام ساحتی به ویژه تحقق اهداف زیستی و بدنی به عنوان یکی از ساحتهای شش گانه در سند تحول بنیادین کمک میشود؛ همچنین اهمیت و ضرورت موضوع را بیان میکند. مدیرکل دفتر تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برای اینکه اجرای کیفی و مطلوب برنامه درس تربیت بدنی اتفاق بیفتد، باید به معلمان تربیت بدنی و آموزگاران پایه درس تربیت بدنی مدارس ابتدایی توجه ویژهای شود. همچنین مدیران مدارس باید در این زمینه تلاش کنند. وی اضافه کرد: برای اینکه درس تربیت بدنی در مدارس اجرا شود دستورالعملی تحت عنوان اجرا و ارزشیابی مطلوب درس تربیت بدنی طراحی شد که نقشه راهی برای همکاران در مدارس برای اجرایی کردن درس تربیت بدنی در مدارس به شمار میرود. جعفری گفت: براساس این دستورالعمل، آموزش مستمر نیروی انسانی موثر در اجرای برنامه درسی تربیت بدنی، نظارت مستمر و هدایت افراد در جهت تحقق اهداف درس تربیت بدنی لازم و ضروری است. مدیرکل دفتر تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این دستورالعمل حاوی نکاتی مانند تامین فضای اجرای درس تربیت بدنی، تامین معلم، کتاب و مواد آموزشی، ساعت و ارزشیابی درس تربیت بدنی و نظارت بر اجرای درس تربیت بدنی توسط گروههای آموزشی است. وی ادامه داد: معلم درس تربیت بدنی مسئولیت تدریس این درس را در مدرسه برعهده دارد و باید طبق برنامه درسی و کلاسی تدوین شده برای دانشآموزان ۲ ساعت درس تربیت بدنی از پایه اول تا پایه دوازدهم درنظر گرفته شود. جعفری بیان کرد: مدارسی که معلم درس تربیت بدنی متخصص ندارند آموزگار پایه موظف است ۲ ساعت کلاس تربیت بدنی را اجرا کند. حضور مرتب دانشآموزان در کلاس درس تربیت بدنی در تمام ساعات تدریس مانند دیگر دروس الزامی است هیچ معلمی حق اختصاص درس تربیت بدنی به سایر دروس را ندارد. مدیرکل دفتر تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برای موضوعات کتاب و محتوای آموزشی تاکید شده که براساس کتاب راهنمای معلم در دورههای مختلف تحصیلی کار انجام شود. همچنین باید فرایند اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی در دفتر ثبت فعالیتهای یاددهی یادگیری درج و نمون برگ آوایی از سلامت دانشآموزان توسط اولیاء تکمیل شود. وی همچنین در ادامه با بیان اینکه برگزاری برنامهها یا فعالیتهایی که منجر به اختلال در برگزاری کلاس و درس تربیت بدنی میشود ممنوع است افزود: اگر این اتفاق بیفتد با فرد متخلف برخورد خواهد شد. جعفری تاکید کرد: اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی در تمامی مدارس براساس کتاب راهنمای معلم و ارزشیابی ویژه دوره ابتدایی صورت میگیرد. معلمان درس تربیت بدنی باید با توجه به شرایط ، ارزشیابی دانشآموزان را در این درس انجام دهند. مدیرکل دفتر تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون که زمان آغاز سال تحصیلی است، اجرای درس تربیت بدنی و ارزشیابی آن به عنوان یکی از برنامههای اصلی دفتر ما به شمار میآید که باید تدریس ۲ ساعت درس تربیت بدنی را در مدارس اجرا کنیم. وی عنوان کرد: برای افزایش سرانه ورزشی دانشآموزان نیز برنامهها و فعالیتهای فوق برنامهای را پیش بینی کردیم که در کنار اجرای درس تربیت بدنی خارج از تدریس درس تربیت بدنی، انجام خواهد شد. جعفری در پایان افزود: ۳۳ هزار معلم تربیت بدنی داشتیم که امسال ۲۰۰۰ معلم براساس ماده ۲۸ به این تعداد اضافه خواهند شد. بیشتر بخوانید ...
هلال احمر وارد کتاب های درسی می شود معاون جمعیت هلال احمر کشورمان از انعقاد تفاهم نامه میان جمعیت هلال احمر و وزارت آموزش و پرورش خبرداد و گفت که قرار است که محتواهای آموزشی هلال احمر وارد کتب مقطع ابتدایی شود. به گزارش ایسنا،پیمان نامدار با بیان اینکه جمعیت هلال احمر در امر سلامت موظف به کمککردن به وزارت بهداشت است، گفت: ما در اجرای طرح شهید سلیمانی که مربوط به پیشگیری و مقابله با کرونا بود از همان روزهای شروع طرح نیز تمام تلاش خود را کردیم تا در امر کاهش بیماری کرونا موثر باشیم. معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر درمورد بخش ناظران سلامت در طرح شهید سلیمانی نیز گفت: در این بخش افراد باید به ادارات و کارخانهها و مکانهای کسب و کار مراجعه کرده و الگوهای پیشگیری از بیماری را ارزیابی میکردند. با توجه به تغییر رویکرد کشور درمورد الزامات پیشگیری از کرونا جلسات متعددی درباره طرح شهید سلیمانی در وزارت کشور برگزار شد و ایدههای جدیدی نیز بر پایه این طرح و در دو محور اصلی پیگیری میشود. نامدار از تهیه بستههای آموزشی و برنامه حضور هلال احمر در مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاهها سخن گفت و افزود: هلال احمر در تمام کشورهای جهان، شامل نیروهای داوطلب محور است که از وقت و مال خود برای استفاده در مصارف عام المنفعه و مصارف عمومی مایه میگذارند. بخش دیگری از نیروهای سازمان نیز داوطلبانی هستند که آموزش میبینند و در موارد اضطرار و برای روزهای سخت آماده میشوند. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با شناخت کاملی که وزیر آموزش و پرورش نسبت به جمعیت هلال احمر دارد یک تفاهم نامهای میان جمعیت هلال احمر و وزارت آموزش و پرورش بسته شد و قرار است که محتواهای آموزشی هلال احمر وارد کتب ابتدایی شود. همچنین خانههای هلال احمر در تمامی مدارس و نقاط کشور در حال تشکیل است. نامدار درباره عضویت و نحوه همکاری با جمعیت هلال احمر نیز گفت: شهروندان میتوانند با مراجعه به سایت هلال احمر یا مراجعه به خانههای هلال عضو جمعیت هلال احمر شده و ضمن دریافت آموزشها برای خدمات رسانیهای عام المنفعه نیز آماده شوند. بیشتر بخوانید ...
بازگشایی متفاوت مدارس در مهر امسال بازگشایی متفاوت مدارس در مهر امسال معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال بهدلیل پشت سر گذاشتن کرونا بازگشایی متفاوتی در مهرماه خواهیم داشت، بنابراین باید سعی شود با تدبیر و برنامهریزی لازم این بازگشایی با کمترین چالش و مانع انجام شود. به گزارش ایسنا،حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی در جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به آغاز کار برنامهریزی پروژه مهر در سطح وزارتخانه گفت: از مهمترین مسائلی که در پروژه مهر باید به آن پرداخته شود موضوعاتی چون ثبتنام دانشآموزان، هدایت تحصیلی، ثبت سفارش کتب درسی و توزیع مناسب آن است. معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برآورد و ساماندهی نیروی انسانی از مهمترین اقدامات پروژه مهر است و باید بهطور جدی پیگیری شود. مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین نیز ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده در چند ماه گذشته انقلابیگری و جوانگرایی را جزء مهمترین شاخصهای بهکارگیری نیروها در سطوح مختلف آموزش وپرورش استان عنوان کرد و از رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و معاون معین استان قزوین در وزارت متبوع خواستار پیگیری مرتفع کردن مشکلاتی چون کسری نیروها، پرداخت معوقات آموزشدهندگان سوادآموزی، توجه ویژه به هنرستانهای فنیوحرفهای و روزآمد کردن تجهیزات آن در سطح وزارتخانه شد. به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ادامه تعدادی از اعضای شورای معاونین به ارائه گزارش اقدامات انجام شده و دیدگاهها و طرح مشکلات آموزشی و پرورشی پرداختند. بیشتر بخوانید ...
تابستان و فرصت آموزش و پرورش برای جبران شکاف یادگیری تابستان و فرصت آموزشو پرورش برای جبران شکاف یادگیری یک کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و محدودیتهایی که وجود داشت آموزش و پرورش نتوانست از فرصتهای موجود برای گروه هدف خود استفاده اثربخشی کند گفت: تابستان سال جاری که حدود دو ماه از آن باقی مانده میتواند تا حدودی شکافهای بهوجود آمده را جبران کند. زهرا علیاکبری در گفتوگو با ایسنا،در این باره اظهار کرد: برای یک فرد در سنین کودکی و نوجوانی اگر شرایط اجتماعی و اقتصادی در خانواده مهیا باشد، آموزش مدرسهای در سه فصل از سال و اوقات فراغت در فصل تابستان برنامهای است که به طور معمول شکل میگیرد و حداقل تا حدود سن ۱۸ سالگی ادامه دارد. وی افزود: جدا از اینکه در ۹ ماه از سال چه آموزشها و مهارتهایی در مدرسه به دانشآموزان ارائه میشود، تعطیلات تابستان از جمله ایامی است که اگر به خوبی برنامهریزی و هدایت شود باعث خودتوسعهای فرد و در نهایت نتایج محسوسی در زمینههای مختلف جامعه از جمله مهارتآموزی و افزایش سواد علمی را به دنبال خواهد داشت. این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه اوقات فراغت به دانشآموزان فرصت می دهد تا استراحت کنند و دیگر نگران مدرسه یا دیگر جنبههای استرسزای زندگی خود نباشند گفت: پژوهشگران دانشگاه روچستر در مطالعهای با موضوع اوقات فراغت دانشآموزان اذعان کردند که زمان آزاد برای دانشآموزان دبیرستانی نه تنها برای حفظ عملکرد دانشی و مهارتی در مدرسه، بلکه برای حفظ سلامت روانشان نیز ضروری است. علیاکبری ادامه داد: این مطالعه همچنین بیان میکند که برای کمک به کاهش این استرس به اوقات فراغت نیاز است و کمبود اوقات فراغت میتواند منجر به افسردگی، افزایش میزان استرس و حملات اضطرابی شود. فعالیتهای ساختاریافته (فعالیتهای آموزشی، ورزشی، مذهبی، بشردوستانه) یا هر فعالیت دیگری که تحت نظارت بزرگسالان و مربیان انجام میشود میتواند به عنوان یک عامل محافظتی در رفتار اجتماعی پرخطر کودکان و نوجوانان عمل کند. وی یک تقسیمبندی از فعالیتهایی که دانشآموزان در اوقات فراغت خود انجام میدهند ارائه و اظهار کرد: گروه اول، فعالیتهایی با هدف استراحت، بدون درگیری جسمی یا روانی خاص یا شدید در فضای خانه است که در طبیعت انجام میشود. این فعالیتها عمدتا جنبه فردی دارند. گروه دوم فعالیتها از اشکال مختلف تفریح به معنای وسیع این واژه تشکیل شده است که وظیفه آن استراحت فعال یا تفریح سالم (گردش، ورزش، بازی، پیاده روی و...) است. گروه سوم شامل تمام فعالیتهایی است که با هدف رشد شخصیت از طریق زمینههای مختلف فعالیتهای انسانی (آموزشی، فرهنگی، اجتماعی...) انجام میشود. این کارشناس آموزش و پرورش افزود: بنابراین دانشآموزان در یکی از این سه گروه یا ترکیبی از آنها تابستان خود را میگذرانند. بر اساس نتایج یک پژوهش بینالمللی، بین پیشرفت تحصیلی و متغیرهای ترکیبی اوقات فراغت اعم از فعالیتهای فرهنگی، معاشرت، تفریح رفتن و فعالیتهای آرامشبخش، همبستگی معنیدار آماری وجود دارد. دانشآموزانی که پیشرفت تحصیلی بالاتری دارند، عمده اوقات فراغت خود را صرف انجام فعالیتهای فرهنگی و آرامشبخش میکنند، در حالی که دانشآموزانی که نتایج تحصیلی ضعیفتری دارند، بیشتر اوقات فراغت خود را صرف معاشرت و بیرون رفتن با همسالان میکنند. علیاکبری با بیان اینکه با توجه به نتایج علمی که از تاثیر اوقات فراغت بر رشد کودکان و نوجوانان بر میآید، جوامع برای ایام تعطیلی مدارس برنامهریزیهای هدفمندی انجام میدهند گفت: چه بسا نظامهای آموزشی هستند که این دوران را بهترین فرصت برای شکلدهی هویت علمی و فرهنگی نسل آیندهساز خود میدانند. در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و محدودیتهایی که وجود داشت آموزش و پرورش نتوانست از این فرصت برای گروه هدف خود استفاده اثربخشی کند، اما تابستان سال جاری که حدود دو ماه از آن باقی مانده میتواند تا حدودی این شکاف را جبران کند. وی افزود: طرح جبران و تثبیت یادگیری از جمله برنامههایی است که با توجه به افت تحصیلی که آموزش مجازی برای دانشآموزان به همراه داشت میتواند نقطه قوتی در نظام آموزشی باشد. برگزاری اردوهای دانشآموزی عشایری، مسابقات فرهنگی و ورزشی و... نیز از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است، اما توجه به این نکته مهم است که نهایتا هر کدام از این فعالیتها روزهای محدودی از سه ماه تابستانی دانشآموزان را درگیر پویایی میکند، برای هفتهها و روزهای دیگر چه اقدامی در نظر گرفته شده است؟. این کارشناس آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رویدادهای کتابخوانی، یادگیریهای مشارکتی، آموزش مهارتهای زندگی و حقوق شهروندی، جانمایی هویت ملی به همراه عزت نفس در نوجوانان و سایر فعالیتهایی که در سال تحصیلی فرصت کافی در مدارس برای آموزش و انجام آنها نیست، میتواند راهگشای بسیاری از چالشهای تحصیلی و رفتاری دانشآموزان ما باشد گفت: به عنوان مثال سرانه مطالعه دانشآموزان در تابستان از کاستی بسیاری برخوردار است که فرهنگسازی کتابخوانی با همکاری کانونهای محلی و نهادهای متولی میتواند رخدادهای خوبی را در سطح کشور رقم بزند. علیاکبری ادامه داد: البته باید توجه کرد که کودکان و نوجوانان در سطوح مختلف خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و ... قرار دارند و با این وجود بسیاری از آنان گذراندن اوقات فراغت خود را با انجام کارهایی مانند خرید، رفتن به مهمانی، بودن با دوستان، بازیهای رایانهای، استفاده از رسانههای اجتماعی، تماشای فیلم، مطالعه، فعالیتهای دینی و رفتن به سفر طی کرده و از آن لذت میبرند. وی افزود: باید تلاش کرد ضمن توجه به علایق و تفریحات فوق، در اوقات فراغت برای آنان مسیر مناسب و مطلوبی نیز ترسیم شود؛ مسیری که علاوه بر توجه به ویژگیهای سنی و شخصیتی، از هر گونه اجبار و فعالیتهای کسلکننده به دور باشد. بیشتر بخوانید ...
آزمون سراسری ۱۴۰۲ با چهار تغییر قطعی برگزار می شود آزمون سراسری ۱۴۰۲ با چهار تغییر قطعی برگزار میشود رییس سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: چهار تغییر مهم، شامل: حذف دروس عمومی، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروهها و برگزاری دو بار در سال در آزمون سراسری ۱۴۰۲ اجرایی میشود. دکتر عبدالرسول پورعباس افزود: شورای سنجش و پذیرش دانشجو برگزار شد و سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است که مصوبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اصلاحات آزمون سراسری ۱۴۰۲ را اجرا میکند. وی افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات آزمون سراسری ۱۴۰۲، قانون است و طبق تاریخ تصویب نیز ما به عنوان مجری برگزاری آزمون سراسری، موظف هستیم که آن را اجرا کنیم. رییس سازمان سنجش، خاطرنشان کرد: در سازمان سنجش، در حال نگارش آییننامه اجرایی آزمون سراسری ۱۴۰۲ هستیم و این آییننامه، پس از تدوین، به شورای سنجش و پذیرش دانشجو ارایه میشود، و پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش، اطلاع رسانی میشود. وی یادآور شد: کلیات تغییرات آزمون سراسری ۱۴۰۲ پیش از این هم به اطلاع داوطلبان رسیده است و چهار تغییر مهم در آزمون سراسری ۱۴۰۲ اجرایی میشود. دکتر پورعباس، اظهار داشت: آییننامه اجرایی، پس از نهایی شدن و تصویب در مراجع ذیربط، هر چه زودتر به اطلاع داوطلبان میرسد و تلاش میکنیم که در مدت کوتاهی آن را به تصویب نهایی برسانیم. وی، با اشاره به چهار تغییر مهم در آزمون سراسری ۱۴۰۲، گفت: حذف دروس عمومی، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروهها و برگزاری دو بار در سال در آزمون سراسری ۱۴۰۲ اجرایی میشود. رییس سازمان سنجش، در پایان، افزود: با حذف زیرگروهها، یک نمره کلی برای داوطلب در نظر گرفته میشود. منبع: پیک سنجش بیشتر بخوانید ...
مسئولين و پشتيبان ها
بگدلی

تمام مقاطع

بهمئی

تمام مقاطع

حسینی

تمام پایه ها

گالری تصویر نمایندگی
تصویری برای گالری آپلود نشده است!!

آزمون های سراسری گاج فعالیت رسمی خود را از سال 1388 با هدف توسعه ی عدالت آموزشی آغاز نموده و در تلاش است با برگزاری آزمون های هدفمند، طراحی سوالات استاندارد و با کیفیت، تاثیر بسزایی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
خوشبختانه این مهم با کسب رتبه های برتر و تک رقمی در کنکور سراسری و همچنین پذیرفته شدن دانش آموزان در آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان و مدارس خاص، تا حدود زیادی محقق شده است.

بیشتر بدانید...