تعادل در برنامه


تعادل در برنامه

تعادل در برنامه از اصولی ترین و ابتدایی ترین موارد است که می بایستی دانش آموزان به آن توجه داشته باشند.در کل تعادل ها به ۴ دسته تقسیم می شوند: ۱-تعادل مطالعه تشریحی و تستی ۲-تعادل مطالعه عمومی و اختصاصی ۳-تعادل ساعت کلاس و ساعت مطالعه (یعنی به میزانی که کلاس می رویم ، مطالعه متناسب با آن داشته باشیم) ۴-تعادل بین دروس پایه دوازدهم و پایه دهم و یازدهم (کنکوری ها بایددر کنار دروس دوازدهم ، دروس پایه را نیز پیش ببرند) در ادامه پاسخ مشاوران برای تعادل ساعت مطالعه بین دروس عمومی و اختصاصی قابل مشاهده می باشد.

 

۱)مهمترین نکته در خصوص تایم مطالعه دروس عمومی و تخصصی ایجاد تعادل میان این دو گروه درسی است به نحوی که ارزش هر دو حفظ شود . راحت ترین و مهمترین نکته در خصوص تایم مطالعه توجه به ضرایب دروس مختلف است یعنی با توجه به ضرایب ، مطالعه دروس را ساعت بندی کرده و الویت را به دروسی با ضرایب بالا بدهند . دروس عمومی حداقل روزی یک درس در برنامه باشد ولی نکته مهم نبودن دو زبان مختلف یعنی عربی و انگلیسی در یک روز است. توجه ب این موارد میتواند رسیدن به موفقیت را راحت تر کند. حداقل ساعت مطالعه در روز برای دروس عمومی ۲ ساعت است. ولی بستگی به نوع خوانش و استعداد فرد در مطالعه و یادگیری این دروس دارد‌.

 

۲)سوالات کنکور متشکل از دو گروه درسی عمومی و تخصصی می باشد بنابراین لازم بین این دو گروه درسی هماهنگی و تعادل وجود داشته باشد و برای اینکه در آزمون ها و در نهایت کنکور درصد قابل توجهی داشته باشیم باید درصد بین عمومی و تخصصی هماهنگ باشند. _برای مطالعه کنکور نمیتوان فقط تمرکز بر یک گروه درسی گذاشته شود و گروه دیگر کنار گذاشته شود که متاسفانه تعدادی از دانش آموزان هستند که تمرکز و وقت خود را فقط بر روی یک گروه درسی قرار میدهند و یا دروسی را فقط مطالعه میکنند که به آنها علاقه دارند. _باتوجه به اینکه دروس تخصصی نسبت به دروس عمومی حجیم تر و بیشتر هستند مسلما زمانی که صرف خواندن آنها میشود هم باید بیشتر از زمان خواندن دروس عمومی باشد البته اکثریت تصور میکنند که دروس عمومی به دلیل حفظی بودن یادگیری آنها آسان تر بوده که به طور قطعی نمیتوان گفت این باور درست یا غلط می باشد؛باید از همان ابتدای شروع برای خواندن،مطالعه دروس تخصصی و عمومی همسو و هماهنگ باهم باشند که قبل از زمان عید بعد از عید و حتی در طول دوران تعطیلی عید زمان اختصاص داده شده به هردو گروه متفاوت می باشد _بطور درصدی بخوایم بگیم،در اوایل و اواخر سال باید نسبت مطالعه دروس تخصصی به عمومی۷۰به۳۰باشد یعنی در این دو بازه زمانی بیشتر تمرکز باید صرف خواندن دروس تخصصی باشد(توجه کنید منظور این نیست دروس عمومی در این زمان بطور کامل کنار گذاشته بشه بلکه منظور اینه نسبت به دروس تخصصی کمتر مطالعه شود) _درسه ماه باقی مانده تا زمان کنکور دروس عمومی نیاز به مرور بیشتر دارند(باتوجه به فرار بودن آنها)و در ماه انتهایی و مرور و جمع بندی تعادل این دو گروه باید ۵۰به۵۰شود _متاسفانه دانش آموزان نسبت به دروس عمومی بی توجه هستند ولی چه بسا دروس عمومی میتواند رتبه کنکور را در حد قابل توجهی جابجا کند _از موارد دیگه ای که باید به آن توجه شود نقاط قوت و ضعف می باشد که یقینا دانش آموزان باید درسی را که در آن ضعف دارند زمان بیشتری صرف خواندن آن قرار دهند و در آخر بهتر است در طول روز اگر۱۰ساعت مطالعه دارید ۳ساعت آن را به دروس عمومی اختصاص دهید که در هفته مجموع دروس عمومی خوانده شده۲۱ساعت و ۴۹ساعت به دروس تخصصی اختصاص داده میشود(با افزایش ساعت مطالعه زمان صرف شده برای خواندن هر دو گروه درسی تغییر می کند)

 

۳)تقسیم و تعادل ساعت مطالعه تو دروس عمومی و اختصاصی برای هر دانش اموز اختصاصی و متفاوته تعادل به معنی برابری نیست بلکه به معنای اختصاص دادن زمان مناسب برای هر درس با توجه به نقاط ضعف و قوته نکته ی دیگه ای که باید در نظر گرفت توجه به ضرایب دروس و میزان اهمیت هر درس در کنکوره البته که میزان سختی و حجم درس نیز قابل بررسیه فصول حجیم بخصوص در دروس اختصاصی نیاز به زمان بیشتری دارند حتما در تنظیم برنامه های درسی خود مقدار ساعت مطالعه کل در هفته را در نظر گرفته و با توجه به ضرایب و حجم و دشواری دروس در یادگیری ساعت مناسب برای هر درس را پیدا کنید

 

نویسنده: مهندس حسین عبدالملکی