چگونه تست بزنیم؟
مدیریت زمان یکی از تعیینکنندهترین نقشها را در موفقیت آزمونها ایفا میکند.
اهداف استفاده از تکنیکهای تستزنی: 1- جلوگیری از هدررفت زمان، 2- پیشگیری از فرسایش و خستگی ذهنی، 3- پیشگیری از استرس کمبود زمان، 4- کاستن تعداد اشتباهات ناخواسته، 5- کمک به افزایش نمرهی کارنامه (اگر غلط نمیزدید...).
عمدهترین تکنیکهای تستزنی:
الف) هدفگذاری چند از 10: این روش علاوه بر هدفگذاری در انتخاب مباحث برای مطالعه، برای مدیریت زمان نیز اهمیت قابل توجهی دارد. روش کار به این صورت است که از همان ابتدای ورود به تستهای درس در نظر بگیریم که قرار است به چند تست پاسخ دهیم. البته درست است که در نگاه اول نمیتوان تخمین درستی از تعداد تستها داشت، ولی این عمل این گونه تصحیح میشود که از همان ابتدا در نظر بگیریم قرار نیست همهی سؤالها را بلد باشیم. نتیجه اینکه وقتی برخلاف انتظار به سؤالات سخت یا زمانبر برخورد میکنیم با نگرانی کمتر میپذیریم که از کنار آنها عبور کنیم و با آرامش بیشتر به سؤالهای بعدی رجوع کنیم.
ب) تکنیک ضربدر و منها: ضربدر برای سؤالهایی که این ویژگیها را داشته باشند استفاده میشود: 1- مطلب مورد نظر را به خاطر نمیآورید. 2- بین 2 یا 3 گزینه شک دارید. 3- با اینکه پاسخ را میدانید ولی مطمئن هستید به نتیجه رسیدن زمانبر است. 4- سؤال یا پاسخ برایتان گنگ است.
با بروز هر کدام از حالتهای نامبرده باید بدون اتلاف وقت و بلافاصله با قرار دادن ضربدر در کنار سؤال از آن عبور کنید. علامت منها برای سؤالهایی استفاده میشود که یا مطلب مورد نظر را مطالعه نکرده یا بر آن تسلط ندارید. باز هم تاکید بر این است که بلافاصله از این گونه سؤالها بدون اتلاف وقت علامت منها زده و عبور کنید.
ج) تکنیک زمانهای نقصانی: اگر از همان ابتدا باور داشته باشیم که کاملا طبیعی است، اگر در برخورد اول با بعضی از سؤالها، آمادگی لازم برای پاسخ دادن را نداریم، پس میتوانیم بپذیریم زمان مربوط به اینه سؤالها باید در جایی ذخیره شود (به فلسفهی استفاده از تکنیکهای الف و ب دقت کنید). برای ذخیرهی این زمان، از همان ابتدا مقداری از زمان را باید ذخیره کنید. به این شکل که برای درسهای عمومی، به طور میانگین 3 تا 5 دقیقه و برای درسهای اختصاصی به طور میانگین 5 تا 15 دقیقه ذخیره کنید (زمان ذخیرهشده برای هر درس در کتابهای زرد یا همان کتابهای جمعبندی کانون به تفکیک درسها جهت سهولت کار آمده است).
اهمیت انجام این روش در این است که در پایان درسهای عمومی و اختصاصی علاوه بر آرامشی که از پاسخ دادن به سؤالاتی که در همهی درسها بلد بودهایم داریم، میتوان سراغ سؤالهایی که قبلا با علامت ضربدر مشخص کردهایم برویم و با وقت و دقت بیشتر پاسخ دهیم. نکتهی مهم اینکه بعضی از دانشآموزان بیان میکنند در حالت معمول نیز دچار کمبود وقت میشوند. چگونه میشود همان وقت معمول را نیز کمتر کنند؛ زیرا ممکن است استرس بیشتری بر آنها غلبه کند.
پاسخ منطقی این است: در مدیریت زمان به روش نقصانی تاکید اصلی بر کنار گذاشتن سؤالاتی است که آمادگی پاسخ سریع به آنها را ندارید. روش نقصانی پیشنهادی برای بیمه کردن و ضرورت بهرهگیری صحیح از روش ضربدر و منهاست. پس با خیالی آسوده و تمرین و تکرار در کنکورهای سه روز یکبار روش زمانبندی نقصانی را انجام دهید
نکات مهم:
1. تکنیک دو خودکار:
این تکنیک در منزل کاربرد دارد؛ به این صورت که دانشآموز در منزل 30 تست را با خودکار آبی با در نظر گرفتن زمان تمرین میکند. پس از پایان زمان، تستهای نزده را با خودکار قرمز جواب میدهد و سپس به محاسبهی درصد تستهای هر خودکار میپردازد.
با این روش دانشآموز میزان دانش خود را بررسی و سرعت عمل خود را افزایش و تنظیم و دقت را میآموزد.
2. تکنیک ضربدر و منها:
سه نوع سؤال وجود دارد:
سؤالات ساده که بلد هستیم.
سؤالات وقتگیر که بلد هستیم.
سؤالات سخت که بلد هستیم.
در کنار سؤالاتی که وقتگیر هستند علامت ضربدر (×) و در کنار سؤالاتی که مبحث آن را نخواندهایم یا سخت است و بلد نیستیم علامت منها (-) میگذاریم.
پس از پاسخ به سؤالات ساده در صورت اضافه بودن وقت به سراغ سؤالاتی میرویم که ضربدر دارند و به آنها پاسخ میدهیم. عبور کردن از سؤالاتی که بلد هستیم ولی زمانبرند، هنر است؛ زیرا نفر اول کنکور هم به همهی سؤالات جواب نمیدهد.
در کنکور سادهترین سؤال و سختترین سؤال ارزش یکسانی دارند؛ برخلاف مدرسه ممکن است یک سؤال، 1 نمره و دیگری 3 نمره داشته باشد.
تعداد سؤالاتی که ضربدر خورده مهم نیست؛ مهم این است که از کنار سؤالاتی که منها دارند عبور میکنیم تا وقت اضافه برای حل کردن سؤالاتی که ضربدر دارند بیاوریم.
مهمترین مسئله در کنکور مدیریت زمان است.
3. تکنیک زمانهای نقصانی:
این تکنیک تلفیقی از تکنیک ضربدر و منها و در نظر گرفتن زمان است. در این روش از زمان هر درس چند دقیقه کم میکنیم و در نهایت زمان اضافهآمده را صرف سؤالهایی میکنیم که ضربدر گذاشتهایم.
4. تکنیک سؤالهای شکدار:
هر گاه به سؤال شکدار رسیدیم در کنار سؤال "ش" مینویسیم و پاسخ میدهیم و در منزل بررسی میکنیم. مثلا اگر در فلسفه سؤالات شکدار را اکثرا غلط جواب داده بودیم از این به بعد دیگر جواب نمیدهیم ولی اگر در ادبیات سؤالات شکدار اکثرا درست بود از این به بعد جواب میدهیم.
منبع : https://iranmoshavere.com/