از کنکور فرهنگیان چه خبر؟


از کنکور فرهنگیان چه خبر؟

در هفتم و هشتم اردیبهشت 1403 برای اولین بار در کشور، کنکور اختصاصی فرهنگیان برای پذیرش دانشجو-معلم با رویکرد جدید  برگزار خواهد شد. در این کنکور تمامی داوطلبان کنکور سراسری حق ثبت نام داشتند و جمعیتی بالغ بر 690 هزار نفر ثبت نام کرده اند که انتخاب رشته این داوطلبان احتمالا تا پایان دیماه 1402 و قبل از برگزاری کنکور سراسری به انجام خواهد رسید.  

"کنکور اختصاصی فرهنگیان از دو بخش آزمونی و دو مرحله اعلام نتیجه تشکیل شده است. در آزمون اردیبهشت ماه فرهنگیان، حداقل دو نوع دفترچه سوال در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.  

 الف- دفاتر سوالات اختصاصی مربوط به دروس تخصصی رشته اصلی داوطلب (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان)، با سهم 60 درصدی در اعلام نتیجه اولیه و سهم 15 درصدی در اعلام نتیجه نهایی.

ب- دفترچه سوالات اختصاصی فرهنگیان شامل: هوش و استعداد معلمی با ضریب 3 و تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب 2، با سهم 40 درصدی در اعلام نتیجه اولیه و سهم 10 درصدی در اعلام نتیجه نهایی.

 اخیرا از سوی سازمان سنجش، منابع آزمون بخش کنکور فرهنگیان (دفترچه اختصاصی فرهنگیان)، در قالب سه فصل از کتاب مهارتهای معلمی، استاد محسن قرائتی و تعدادی از دروس دین و زندگی پایه های دهم و یازدهم به تفکیک دو گروه علوم انسانی و غیر علوم انسانی معرفی شده است که لازم است همه متقاضیان دانشگاه فرهنگیان علاوه بر دروس رشته خود، بر این منابع نیز تسلط جدی داشته باشند لازم به ذکر است برای بخش هوش و استعداد معلمی بنا به دلایل منطقی، تاکنون منبع خاصی، معرفی نشده است.

دو بخش اعلام نتیجه در این آزمون نیز وجود دارد:

  1. اعلام نتیجه اولیه چندبرابر ظرفیت
  2. اعلام نتیجه پذیرفته شدگان نهایی

مرحله اول اعلام نتیجه چندبرابر ظرفیت پس از برگزاری آزمون اردیبهشت ماه است (احتمالا تا اواخر اردیبهشت ماه) که در این مرحله پذیرفته شدگان چند برابر نیاز آموزش و پرورش، به مراکز تخصصی حضوری سنجش آموزش و پرورش معرفی و  در فرایند ارزیابی شایستگی معلمی قرار می گیرند.

 در این مرحله،  با ارزیابی عمومی و تخصصی و طی مراحل گزینش، مصاحبه و معاینات پزشکی، نمرات حاصل از ارزیابی تمامی افراد معرفی شده مشخص و همزمان با آن، نتایج امتحانات نهایی برگزار شده در خرداد ماه هم، بصورت نمرات تراز شده،  از سوی آموزش و پرورش به سازمان سنجش اعلام می گردد.

در مرحله پایانی اعلام نتیجه، پذیرفته شدگان نهایی بر اساس:

  • 50 درصد سهم سوابق تحصیلی(نمرات امتحانات نهایی خرداد ماه دوازدهم)
  • 25 درصد سهم مجدد نمرات کنکور سراسری اردیبهشت ماه (شامل: 15 درصد نمره کل کنکور سراسری رشته اصلی داوطلب بعلاوه 10 درصد سهم نمره کل سوالات دفترچه آزمون فرهنگیان)
  • 25 درصد سهم نمرات حاصل از ارزشیابی شایستگی معلمی (مراحل مصاحبه و گزینش و .... )

توسط سازمان سنجش مشخص و برای ادامه تحصیل چهارساله به دانشگاههای فرهنگیان کشور معرفی خواهند شد.

لازم به تاکید است یقینا تا زمان برگزاری کنکور فرهنگیان شاهد تغییرات فراوان دیگری در نحوه انجام آزمون و پذیرش دانشجو در این کنکور نوپا خواهیم بود که از سوی سازمان سنجش  (sanjesh.org) رسما اطلاع رسانی خواهد شد.