یک شبانه روز قبل از آزمون


یک شبانه روز قبل از آزمون

دانش آموز کنکوریم سلام،  همان طور که می دانید براساس عادت و نیاز هر دانش آموز یک یا دو روز قبل از آزمون سراسری درس خواندن به اتمام می رسد تا با انجام راهکارهای ساده برای کنکور سراسری آماده شوید و این دست خود شماست تا ببینید چقدر به استراحت نیاز دارید، پس بعد از خواندن این فایل نسبت به خود آگاهی پیدا کنید و ببینید به یک یا دو روز آرامش قبل از کنکور احتیاج دارید و براساس این آگاهی  برنامه ریزی پایانی خود را پیش ببرید.

با توجه به اینکه اکثر دواطلبان یک روز مانده به کنکور را برای آرامش انتخاب می کنند این فایل به توصیه های یک شبانه روز قبل از آزمون می پردازد ولی شما عزیزان می توانید اگر به دو روز آرامش احتیاج دارید همین توصیه ها را نیز انجام دهید و مانعی ندارد.

آخرین روز

1-معمولا توصیه می شود که در آخرین روز درس نخوانید. این نسخه ی کلیشه ای الزاما برای همه درست نیست. دواطلبانی بوده اند که این روز را درس خوانده اند و به خوبی از آن استفاده کرده اند. خودتان باید تصمیم بگیرید که بخوانید یا نخوانید. اگر استرس دارید، مطالعه را کاملا تعطیل کنید چون خواندن در این شرایط نه تنها مفید نیست، بلکه نظم ذهنتان را برهم میزند و به اصطلاح موجب ((تداخل)) مطالب می شود. همچنین به این قاعده ی تقریبی وفادار باشید که مطالبی را که تسلط ندارید یا مطالب جدید را  نخوانید.

2- همه ی وسایل مورد نیازتان را از چند روز قبل  آماده و کنترل کنید. آنها را به همراه کارت ورود به جلسه در کنار هم در جایی قرار دهید تا صبح هنگام خروج مجبور به گشتن و پیدا کردن وسایل و اظراب ناشی از آن نشوید. با توجه به اینکه امسال ماسک زدن در سر جلسه الزامی است حتما طی همین چند روز نسبت به تهیه ی ماسک سه لایه جراحی اقدام کنید و این کار را به دقیقه 90 نگذارید.

3- آدرس حوزه امتحانی خود را که در زیر کارت ورود به جلسه نوشته شده پیدا کنید، سری به حوزه بزنید تابا مسیر رفتن به آنجا آشنا شوید. ناآشنا بودن به محل حوزه در شهرهای بزرگ برای بسیاری از بچه ها در صبح آزمون، نگرانی ها و استرس هایی ایجاد می کند. چون هر ساله عده ای از دواطلبان به علت تشابه نام حوزه ها یا به دلایل دیگر، حوزه ی امتحانی خود را اشتباه کرده یا به دلیل گم کردن مسیر دیر به جلسه ی آزمون می رسند.

4- به دنبال آرمش باشید. گروهی با رفتن به زیارتگاه و عده ای دیگر با بیرون رفتن از منزل و قدم زدن در طبیعت و پارک آرامش خاطر به دست می آورند. هر طور که صلاح می دانید، عمل کنید اما بهتر است شب در منزل بمانید. یادتان نرود حتما در روزهای منتهی به کنکور به ویژه روز آخر از تکنیک 5 تنفس عمیق 5 ثانیه ای استفاده کنید.

5- شب یا روز قبل از کنکور از خوردن خوراکی هایی که تا به حال نخورده اید یا غذاهای شور، چرب یا پرنشاسته خودداری کنید.

 

 

 

آخرین شب

1-اگر به بیرون از منزل می روید مراقب باشید غذای نامناسب خوری باشید. با توجه به اینکه امسال همه ی گروههای آزمایشی آزمونشان صبح برگزار می شود،         شب قبل از آزمون حدود ساعت 9 شب یک غذای مقوی ولی کم حجم میل کنید.

2- به جای اینکه به مشکلات فکر کنیدبه تلاشهای خود و زحماتی که کشیده اید فکر کنید و برای آنها ارزش و احترام قائل شوید و با خیال آسوده و بدون احساس گناه آماده خواب شوید.

3- خود را برای یک خواب خوب آماده کنید. خواب کافی نقش مهمی در هوشیاری، حضور ذهن، تمرکز، سرعت و علکردتان در جلسه ی آزمون دارد. خوب کافی توان شما را برای مدیریت استرس افزایش می دهد.

یکی از مشکلات رایج کنکوری ها، بی خوابی یا نگرانی از بی خوابی در شب آزمون است از اینکه کمی سخت به خواب می روید نگران و مضطرب نشوید چون این نگرانی ها موجب ادامه ی بی خوابی شما می شود. در این رابطه اولا اصلا مداوم به این موضوع فکر نکنید چون باعث می شود به ذهن شما تلقین شود که حتما این اتفاق می افتد و ذهن هم باورش می شود. دوما مصرف داروهای طبیعی خواب آور مانند کمی عرق تارونه (یک فنجان) یا اسطو خودوس تا حدی مفیدند. ثالثا اگر حدس میزنید که بیش از اندازه مضطرب هستید از پزشک متخصص کمک بگیرید، تجربه نشان داده که استفاده از داروی آرامبخش در صورت که درست تجویز شده باشد نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند بلکه مفید هم واقع می شود. باز هم توصیه می کنم این موضوع را اگر به خودتان مداوم تلقین نکنید هیچ اتفاقی نمی افتد.

4- علاوه بر آنکه زنگ ساعت را تنظیم می کنید، بیدار شدن خود را به یکی از افراد مطمئن خانواده بسپارید و بدون نگرانی و با آسودگی بخوابید.

5- به بستر بروید، چشمانتان را ببندید، ابتدا با کمک تکنیک تن آرامی  تنش را از عضلات بدنتان دفع کنید و این تکنیک را با حوصله و دقت انجام دهید، سپس تکنیک تنفس عمیق را اجرا کنید. مطمئن شوید بدنتان از حالت انقباض و تنش خارج شده  باشد. حالا از تکنیک ((خوزه سیلوا)) استفاده کنید یعنی به طور معکوس از عدد صد تا یک را بشمارید(100-98-99 و...) و هر عدد را در ذهنتان  مجسم کنید،فقط روی اعداد تمرکز کنید. به تدریج خواب به سراغتان می آید. اگر با یک بار شمردن به خواب نرفتید، دوباره شمارش معکوس را از عدد 200 انجام دهید پس از یک یا دوبار شمارش به خواب می روید.

دانش آموز: اگر این روش انقدر معجزه می کنه، من از صفر تا 100 رو دوبار میشمارم!؟

وقتی دچار تنش می شوید، بدنتان در حالت سمپاتیک قرار می گیرد. شمارش صفر تا 100 به شما شتاب سمپاتیکی می دهد، ولی با شمارش معکوس بدنتان در حالت پاراسمپاتیک قرار گرفته و کند می شود.

 

 

 

 

 

 

((در مسیر آرزوهایتان قدم بردارید، علیرضا هاشمی/ مشاور انگیزشی و تحصیلی))

Alireza_h7561

منبع:بیابانگرد،اسماعیل ، روش های پیشگیری از افت تحصیلی، انتشارات سازمان انجمن اولیا و مربیان                               نویسنده: علیرضا هاشمی  با اقتباس از منبع