تکنیکی علمی جهت  یادگیری بهتر و دقیق تر


تکنیکی علمی جهت  یادگیری بهتر و دقیق تر

 

آیا تا به حال این تجربه را داشته اید مطلبی را یاد گرفته باشید اما زمانی که از شما سوال می شود در رابطه با آن مطلب نتوانید چیزی به خاطر بیاورید.  برای بررسی دقیق تر پیشنهاد  می کنیم روش هایی را که تا به حال برای یادگیری مهارت های  مختلف را  تجربه کرده اید عمیق تر بررسی کنید .

 

 

باربارا اوکلی، مدرس پایگاه اینترنتی Learning How to  Learn، که یکی از بزرگ‌ترین منابع آنلاین جهان است، درخصوص یادگیری بهتر می‌گوید: من تقریبا متقاعد شده‌ام که قطعه بندی ما در تمام روش‌های یادگیری روشی  مناسب  محسوب می‌شود.

قطعه‌بندی همان روشی است که در نتیجه‌ی آن، شما چیزی را به حد خوبی یاد می‌گیرید (مانند یک ترانه، فرمول ریاضی، یا ترکیبات صرفی یک فعل ...) که فورا آن را به یاد آورده و آن را انجام داده یا به‌کار می‌گیرید. ایجاد الگوهای عصبی در ذهن و یا به عبارت علمی‌تر، قطعه‌بندی عصبی، سنگ‌بنای توسعه‌ی تمام مهارت‌های اکتسابی است.

در واقع تقطیع روشی مفید و موثر است در به یادآوری مطالب

تقطیع عبارت است از دسته بندی اطلاعات به واحدها یا قطعه های کمتر، یک قطعه شامل گروهی از ماده های اطلاعاتی به هم مرتبط است. برای این منظور باید از اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت استفاده کنیم. یعنی با توجه به آنچه که قبلا آموخته و به حافظه دراز مدت سپرده ایم اطلاعات زیادی را که فراتر از حد گنجایش حافظه کوتاه مدت ما هستند دسته بندی کنیم و پس از دسته بندی کردن به یاد بسپاریم.

 

 

برای درک بهتر این موضوع به توضیح بیشتر فرایند یادگیری و یاد آوری در مغز و حافظه می پردازیم :  اطلاعات در سه واحد نظام که عبارتند از مخازن دریافت حسی, حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت، اخذ، پردازش و حفظ می شوند. سه واحد یاد شده سخت افزار نظام را تشکیل می دهند. اتکینسون معتقد است که آنها فطری بوده و در کلیه افراد یکسان می باشند, ولی هر سه قسمت از جهت سرعت در پردازشگری اطلاعات , محدودیت های دارند و مخازن گیرنده های حسی و حافظه کوتاه مدت از جهت گنجایش نیز محدود می باشند.

اطلاعات ابتدا به حافظه حسی وارد می شود بعد به حافظه کوتاه مدت می رود و اگر تکرار شود در آنجا باقی      می ماند. تکرار یا مرور ذهنی موجب نگهداری مطالب در حافظه کوتاه مدت می شود، افزون بر این تکرار و مرور ذهنی به انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت کمک می کند. در مرحله بعدی اطلاعات به حافظه بلند مدت می رود عامل مهم انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت ایجاد یک نوع تداعی یا رابطه بین اطلاعات جدید و اطلاعات قبلی موجود در حافظه دراز مدت است به سخن دیگر باید بین اطلاعات جدید و اطلاعات قبل نوعی رابطه  معنی دار برقرار گردد. آنچه به ذخیره سازی یک مطلب در حافظه دراز مدت کمک می کند معنی آن است نه شکل ظاهری اش . خلاصه اینکه تکرار و مرور ذهنی اطلاعات سبب نگهداری آن در حافظه کوتاه مدت می شود ولی برای آن که این اطلاعات وارد حافظه دراز مدت شوند بهتر است علاوه بر تکرار، آنها را دسته بندی و سازمان دهی کنیم و با اطلاعاتی که از قبل در حافظه دراز مدت موجودند ربط داد. اطلاعاتی که در حافظه بلند مدت ذخیره شده است باید به حافظه کوتاه مدت برگردد تا دوباره قابل استفاده باشد.

با توجه به توضیحات فوق توصیه می شود : در حین مطالعه و یادگیری مطالب اولیه حتما از تکنیک‌هایی همچون بخش‌بندی مطالب،‌ تمرین شمرده و حساب‌شده و مرور تمرین‌ها در فواصل زمانی معین بهره ببرید. استفاده از این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند قطعات عصبی را به خوبی در حافظه‌ی خود ایجاد کنید. اریکسون، که از او با عنوان «خبره‌ای در میان متخصصان» یاد می‌شود، نیز بر این نکته تاکید می‌کند که «برای آنکه سریع بیاموزید باید آهسته و حساب شده تمرین کنید»، زیرا تمرکز ویژه بر یک موضوع سخت‌ترین بخش فرآیند یادگیری است.

 

منابع: پایگاه اینترنتی  Learning How to Learn

سایت medium.com، کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد .