سیر تا پیاز کنکور سراسری 1403


 

بر اساس تصمیماتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ اتخاذ کرده است، نحوه برگزاری و طراحی سوالات و همینطور سنجش داوطلبان از طریق کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ به بعد دستخوش تغییرات گسترده ای خواهد شد که در ادامه پیرامون هریک توضیحاتی را آورده‌ایم.

افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری ۱۴۰۳

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، تاثیر سوابق تحصیلی و معدل شرکت کنندگان در کنکور سراسری تا ۶۰ درصد افزایش پیدا می کند و به صورت مثبت و مستقیم در نتیجه این آزمون اعمال می شود.

بر اساس گفته های شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمرات سه سال آخر متوسطه دوم به عنوان سوابق تحصیلی دانش آموزان در نتیجه کنکور سراسری تاثیر می گذارد.

در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ تاثیر سوابق تحصیلی یعنی معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش آموزان تا ۵۰ درصد قطعی و مثبت اعمال می شود و این میزان در کنکور سراسری ۱۴۰۴ به بعد تا ۶۰ درصد نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

الکترونیکی شدن کنکور سراسری ۱۴۰۳ (مهم‌ترین تغییرات این آزمون)

در کنکور ۱۴۰۳، هیچ کاغذی میان داوطلبان و سازمان سنجش آموزش کشور تبادل نخواهد شد؛ به عبارتی برای هر داوطلب یک مانیتور و یک صفحه هوشمند طراحی می شود. ضمنا اینکه سعی می شود از ظرفیت گوشی های تلفن همراه متصل به اینترنت نیز برای برگزاری این آزمون استفاده گردد.

در واقع این تغییر گسترده به این دلیل است که مسئولان سنجش و آموزش کشور معتقد هستند که هر چه میزان هوشمندی در یک آزمون بیشتر باشد، در نهایت آزمونی با امنیت و استاندارد بیشتری نیز برگزار می گردد ضمنا اینکه داوطلبان نیز راحت تر  می توانند به سوالات پاسخ دهند.

برگزاری دو کنکور رسمی و چندین آزمون آزمایشی در سال ۱۴۰۳

بر اساس گفته های رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در سال ۱۴۰۳ شاهد برگزاری دو کنکور رسمی در طول سال خواهیم بود؛ ضمنا اینکه ممکن است به صورت ماهیانه و یا هر دو ماه یکبار نیز این آزمون به صورت آزمایشی برگزار شود تا داوطلبان با نحوه طراحی سوالات آشنا شوند.

از مزیت های برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای چند بار در سال این است که داوطلبان می توانند وابسته به اختیار خود، در هر چند آزمون آزمایشی و رسمی که در سال برگزار می شود، شرکت کنند و در نهایت نمره یکی از آزمون ها را به عنوان نمره واقعی خود اعلام کنند.

برگزاری چند کنکور سراسری در طول سال به داوطلبان کمک می کند تا ضمن آشنا شدن با شیوه طراحی سوالات، استرس کمتری نیز داشته باشد و اگر با یکبار شرکت در این آزمون موفق به کسب نتیجه قبولی نشدند، در آزمون بعدی که نهایتا چند ماه دیگر برگزار می شود، شرکت کنند.

اعتبار داشتن نتیجه برای دو سال

وقتی داوطلبان در یک یا چند آزمونی که در طول سال ۱۴۰۳ برگزار می شود، شرکت کنند و در نهایت نمره یکی از آزمون ها را به عنوان نمره نهایی خود اعلام کنند، می توانند تا دو سال از آن برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استفاده نمایند.

بنابراین یکی دیگر از تغییراتی که در کنکور اعمال خواهد شد و در کنکور ۱۴۰۳ نیز شاهد آن خواهیم بود، اعتبار داشتن نتیجه آزمون برای دو سال است.

 

avije.orgمنبع: مقاله سیر تا پیاز کنکور1403 از سایت