# معرفی #
فعالیتهای شیلاتی در کشور، صرف نظر از تأمین بخشی از مواد پروتئینی، مقالات علمی و صنعتی، معرفی رشتههای تحصیلی ـ مناسبی برای اشتغال، تأمین ارز و اهرمی برای توسعه و عمران مناطق ساحلی است. در واقع، در برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، شیلات جایگاه مهمی دارد. شک نیست که اجرای طرحهای شیلاتی کشور، به نیروهای کارآمد و متخصص نیازمند است، افرادی که با استفاده از منابع آبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز مردم فعالیت کنند. هدف رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات، پرورش و آموزش کارشناسان و متخصصان در همین زمینه است. در این گرایش، دانشجویان با علوم مختلف بیولوژی جانوری، گیاهی و اکولوژی دریایی به عنوان زیربنای شیلات آشنا میشوند، درباره آبزیان آبهای داخلی و دریایی، نحوه تکثیر و پرورش آبزیان، صید و صیادی ونحوه عملآوری فرآوردههای دریایی مطالعه میکنند. اهمیت این رشته زمانی آشکارتر میشود که بدانیم بهرهبرداری صحیح و پایدار از منابع دریایی، حفاظت از منابع و بازسازی ذخایر، تنوع بخشی در تولید و افزایش تولید، بهبود و ارتقای کیفیت محصولات شیلاتی از تولید به مصرف، استفاده از فناوریهای جدید مهندسی ژنتیک در شیلات، تولید فرآوردههای بیولوژیک، اشتغال و درآمد ارزی، بدون نگرش علمی و متکی بر یافتههای تحقیقاتی در شیلات، امکانپذیر نیست.
# تواناییها و مهارتهای لازم #
داوطلب این رشته باید به ماهیها و در کل به آبزیان علاقمند باشد، زیرا موضوع محوری این رشته، پرورش و تکثیر آبزیان است. آشنایی با مباحث دروس زیستشناسی جانوری و شیمی نیز، در کسب موفقیت در این رشته بسیار موثر است.
# مقاطع بالاتر تحصیلی #
مهندسی منابع طبیعی ـ تکثیر و پرورش آبزیان، مهندسی منابع طبیعی ـ فراوری محصولات شیلاتی، مهندسی منابع طبیعی ـ بومشناسی آبزیان شیلاتی، مهندسی منابع طبیعی ـ صید و بهرهبرداری آبزیان
# کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار #
فارغالتحصیلان با دارا شدن درجه مهندسی منابع طبیعی در رشته شیلات، محیط زیست و مرتع و آبخیزداری میتوانند در امور زیر مفید واقع شوند:
افزایش اطلاعات و آگاهیهای افراد نسبت به شیلات و وسایل آن، پرورش قدرت درک مفاهیم اساسی شیلات و آبزیان و زیست گاههای آبی، توسعه شایسته در کاربرد مناسبترین روش برای حل مسایل و مشکلات شیلات کشور، کسب مهارت در تهیه، اجرا و نظارت طرحهای پژوهشی کاربردی مربوط به شیلات و آبزیان.
هم چنین فارغالتحصیلان این رشته میتوانند به عنوان کارشناس شیلات، کارشناس منابع طبیعی و پرورش دهندهی ماهی در موسسات آموزشی و پژوهشی و در سازمان شیلات کشور و واحدهای تابعه نیز خدمت کنند.
| ردیف |
نام دانشگاه |
شهر |
| 1 |
دانشگاه گنبد |
گنبدکاووس |
| 2 |
دانشگاه جیرفت |
جیرفت |
| 3 |
دانشگاه گیلان |
رشت |
| 4 |
دانشگاه هرمزگان |
هرمزگان |
| 5 |
دانشگاه صنعتی اصفهان |
اصفهان |
| 6 |
دانشگاه فردوسی |
مشهد |
| 7 |
دانشگاه کردستان |
سنندج |
| 8 |
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء |
بهبهان |
| 9 |
دانشگاه ملایر |
ملایر |
| 10 |
دانشگاه شهرکرد |
شهرکرد |
| 11 |
دانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوری |
مازندران |
| 12 |
دانشگاه خلیج فارس |
بوشهر |
| 13 |
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری |
ساری |
| 14 |
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان |
گرگان |
| 15 |
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر |
خرمشهر |
| 16 |
دانشگاه تهران |
تهران |
| 17 |
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار |
چابهار |
| 18 |
دانشگاه زابل |
زابل |