کنکور مهم ترین عامل عدم تحول در آموزش و پرورش


دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کنکور مهم‌ترین عامل عدم تحول بنیادین در آموزش و پرورش است و باید دستگاه‌های ذیربط برای روش جدید برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه‌ای تلویزیونی به موضوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مسائل و مشکلات آن پرداخت و اظهار داشت: این سند با توجه به نیازهای زمان و نیز عدم آموزش و پرورش بر نظریات و تئوری‌های اسلامی ایرانی تدوین شده است. 

وی ادامه داد: اگر قرار است فرزندان کشور متناسب با آداب، رسوم و فرهنگ ایرانی اسلامی رشد کنند نیاز به آموزش و پرورش دیگری مبتنی بر این آداب و رسوم است. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر نمایه و آداب اسلامی ایرانی باشد می‌توانیم ادعا کنیم که آموزش و پرورش موفقی داشته‌ایم. 

نوید ادهم با بیان اینکه تحولات گسترده، عمیق و فراوانی در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور رخ داده است، تصریح کرد: شرایط محیطی کنونی با 50 یا 100 سال گذشته متفاوت است و در نتیجه آموزش و پرورش کنونی با آموزش و پرورش گذشته تفاوت‌های جدی دارد. 

وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش رسالت اصلی خود را انتقال دانش بداند و صرفا به انتقال اطلاعات و فرمول‌های فیزیک و شیمی بپردازد این دوره‌اش گذشته است و تمام آن چیزی که به دانش‌آموزان در 12 سال می‌خواهیم یاد دهیم می‌توانیم در یک فلش جمع کرده و در جیب‌شان بگذاریم. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: کارکرد اصلی آموزش و پرورش باید بر تقاضاهای فرهنگی، تربیتی تبدیل شود و در مدارس باید زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان متناسب با اقتضای جامعه ایرانی اسلامی فراهم شود. 

نویدادهم با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش نتواند خودش را با تغییرات محیطی وفق دهد باعث عقب افتادن کلاس‌های درس و معلمان از دانش‌آموزان می‌شود و باید این سیستم را بازخوانی و بازتولید کرد. 

وی تصریح کرد: معلمان باید کارآمدی و اثربخشی بیشتری داشته باشند تا اثربخشی و نقش بیشتری در محیط کلاس رقم بزنند. 

نویدادهم با بیان اینکه دانش‌آموزان باید مهارت زیستن در حوزه اقتصادی را کسب کنند، تصریح کرد: درس‌ورزی و مهارت‌‌آموزی در آموزش و پرورش دیده نشده است و فقط دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش این مهارت را فرا می‌گیرد که آن هم معایب زیادی دارد و آموزش‌هایی فرا می‌گیرند که برای 30 سال و یا 50 سال پیش است و تحولات جدید هنوز جایی در آموزش و پرورش پیدا نکرده است. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ذیل سند 20 ساله کشور تدوین شده است، تصریح کرد: احکام 121 گانه این سند در برنامه‌های پنجم، ششم و هفتم باید عملیاتی شود و سال 90 که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید زمینه اجرای آن فراهم شده است. 

وی در خصوص چگونگی اجرای سند تحول گفت: برای این امر 3 گام پیش‌بینی شده است که تدوین سند زمینه‌سازی و فراهم ساختن امکانات و منابع برای اجرا و گام سوم که عملیاتی شدن است می‌باشد که هم‌اکنون در مرحله دوم هستیم. 

نویدادهم ادامه داد: از مهندسی همزمان برای اجرای این سند استفاده می‌شود و هر زمان آن احکامی که نیاز به زیرساخت‌های آنچنانی ندارد عملیاتی می‌شود که به عنوان نمونه تاسیس دانشگاه فرهنگیان یکی از اهداف سند است که اجرایی شده است. 

وی با بیان اینکه اگر سند تحول بنیادی به آموزش و پرورش تحقق یابد، بسیاری از کاستی‌های آموزش و پرورش مرتفع می‌شود، تصریح کرد، دانش‌آموزان به سمت خلاقیت‌گرایی، پرسشگری، کارآفرینی حرکت می‌کنند و مهارت‌های خوب‌ زیستن، تربیت حرفه‌ای، اقتصادی و اجتماعی را فراخواهند گرفت. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: از لحاظ ساختاری سیستم آموزش و پرورش چابک می‌شود و از لحاظ مدیریتی مدیریت اثربخش حاکم شده و بهره‌وری در سیستم افزایش می‌یابد. 

وی همچنین اتصال مدارس به فناوری‌های نوین از بحث‌های مهم در سند تحول دانست و اظهار داشت: باید تمام مدارس مجهز به امکانات فناورانه روز شود. 

نوید ادهم معلمان را عنصر اصلی تحول در نظام تعلیم و تربیت دانست و خطاب به آنها اظهار داشت: می‌دانیم با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه می‌کنید و وظیفه آموزش و پرورش و سایر مسئولان در بخش‌های دیگر این است که حداقل‌های مسائل رفاهی را برای معلمان تامین کند اما مدیران و معلمان باید به صحنه بیایند و برای به روز کردن توانمندی‌های خویش و کسب شایستگی‌های لازم تلاش کنند. 

وی در پایان سخنان خود به موضوع مشکلات اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت و افزود: مهم‌ترین مانع موضوع کنکور است که باید مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای ذی‌صلاح روشی جدید طراحی کنند که هم نیاز آموزش عالی تامین شود و هم این مانع از آموزش و پرورش برداشته شود. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: موضوع نیروی انسانی مسئله دیگر است که دانشگاه فرهنگیان تاسیس شده است و طبق اساسنامه صرفا باید از دانشگاه فرهنگیان نیروی انسانی تامین شود اما اکنون از مجاری دیگر و نیز مصوبات نمایندگان مجلس نیروی انسانی تامین می‌شود. 

نوید ادهم تصریح کرد: خانواده‌ها، جامعه، نهادها و رسانه‌ها باید مطالبات درست و با توجه به شرایط محیطی جدید از آموزش و پرورش داشته باشند.