ما آموزش می دهیم


مدیران و دبیران مدارس چه کاری می توانند انجام دهند, تا دانش آموزان از ساعاتی که در مدرسه هستند, لذت ببرند چرا برخی از دبیران می گویند ما آموزش می دهیم, اما دانش آموزان یاد نمی گیرند آیا هنر یک مدیر مدرسه صرفا جذب دبیران گرانقمیت و شناخته شده است یا برگزاری امتحانات فشرده و مستمر که در دراز مدت, نتیجه ای جز افت تحصیلی , خستگی روحی و بی انگیزه کردن دانش آموزان نخواهد داشت آیا صرفا کسب رتبه در کنکور سراسری و یا داشتن معدل های بیست نشانه یک مدرسه موفق است.

سیناتهرانی متخصص مهارتهای موفقیت فردی ، تحصیلی و شغلی که از او به عنوان مشاورخانوادگی چهره های خاص داخلی و خارجی و نیز علمی ترین مشاور تحصیلی کشور یاد می شود، در گفت و گو با پارسینه، ما را با ویژگی های یک مدرسه موفق آشنا می کند، او به ما خواهد گفت که مدارس موفق در مسیری حرکت می کنند که علاوه بر کسب موفقیت های تحصیلی چشمگیر، باعث رشد خلاقیت، تحقق روابط اجتماعی توام با احترام متقابل، افزایش لذت یادگیری، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس دانش آموزان شده و از آنها شهروندانی نوع دوست ، متخصصینی کارآفرین ، صادق و سالم در کسب و کار ساخته که در نهایت نقش موثری در رشد و تعالی جامعه خود خواهند داشت.

سینا تهرانی به پارسینه گفت: متاسفانه تحقیقات نامحسوس من و همکارانم در بسیاری از مدارس به اصطلاح مطرح کشور و نیز تجربیاتی که در هدایت تحصیلی دانش آموزان چنین مدارسی داشته ایم، نشان می دهد که نمی توانم حتی یک مدرسه موفق، منطبق با معیارهایی که در مورد آن صحبت خواهم کرد، به شما معرفی کنم..

البته منظور من از مدرسه موفق، مدرسه ای نیست که به قول آقای سعیدسلیمی فر مشاور رتبه های برتر کنکور، همانند تراکتور صبح تا شب از دانش آموزانش کار درسی بکشد و با تکیه بر برنامه ریزی و روش های آموزشی نادرست و غیرعلمی مشاور یا دبیرانش ، حجم عظیم تکالیف و امتحانات پی در پی برگزار کند تا شاید بتواند چند رتبه خوب در کنکور سراسری داشته باشد و یا سطح معدل نهایی دانش آموزانش را ارتقاء دهد. هرچند بعدها مشخص می شود که همان چند رتبه برتر مدرسه نیز در سالهای آخر تحصیل خود از مشاوران تحصیلی یا دبیران خارج از مدرسه استفاده کرده اند. کمااینکه در یک مورد، شش رتبه برتر یکی از مدارس پرسر و صدای تهران همگی دانش آموزان کمپ کنکور ما بودند اما مدیر آن مدرسه که تا زمان اعلام نتایج اطلاع نداشت، آنها مشاورتحصیلی دارند، به یکباره تلاش می کرد تا موفقیت آن شش نفر، را مرهون روشهای سنتی غلط مدرسه خود بداند.

سیناتهرانی در ادامه از خصوصیات بارز مدارس موفق به پارسینه گفت، مدارسی که به گفته ایشان، عموما در کشورهای پیشرفته یافت می شوند.

شیوه های علمی آموزش:

سیناتهرانی مشاور تحصیلی، شیوه های متنوع و علمی در آموزش صحیح را به عنوان اولین ویژگی یک مدرسه موفق برشمرد و به پارسینه گفت: در مدارس موفق آموزش صحیح دانش آموزان یک مولفه کلیدی در رشد فکری ، مادی و معنوی آنها در زمان حال و آینده تلقی می شود. در چنین مدارسی دانش آموزان را تحت عناوینی نظیر بیهوش ، کم هوش ، باهوش ، بسیار باهوش یا نخبه تقسیم بندی نمی کنند، زیرا معتقدند آموزش می بایست بگونه ای صورت گیرد که همه دانش آموزان قادر به درک مفاهیم کتابهای درسی باشند، مفاهیمی که به شدت مورد توجه طراحان امتحانات نهایی و به ویژه کنکورسراسری قرار گرفته است. دبیران مدارس موفق، مهارتهای لازم برای مدیریت کلاس درس و نیز آموزش صحیح مفاهیم درسی را قبل از ورود به چنین مدارسی در دانشگاهها یا مراکز علمی مرتبط می آموزند.

در مدارس با پیشرفت های چشمگیر، آموزگاران عمیقا درباره چگونگی نیاز دانش آموزان خود برای یادگیری و اطمینان از یادگیری آنها می اندیشند. معلمان در مدارس موفق، با این هدف دانش آموزان خود را با مهارتهای خاص آموزش می دهند تا اولا اطمینان حاصل کنند که آنها مطالب را بخوبی فرا گرفته اند، ثانیا دانش آموزان شان، پا را از استانداردها فراتر نهاده و از قدرت خلاقیت خود در حل مسائل حال و آینده تحصیلی و زندگی شان بهره ببرند، دبیران چنین مدارسی « فعل آموزش صحیح نسل آینده » را به درستی به اجرا می گذارند. برای آنها این عبارت بی معناست که بگویند: « ما آموزش می دهیم، اما دانش آموزان یاد نمی گیرند."

احترام به دانش آموزان

سیناتهرانی مشاور رتبه های برتر کنکور به پارسینه گفت: مدارس موفق هیچگاه دانش آموزان خود را تحقیر نمی کنند ، زیرا یا از مشاورین و دبیرانی در کادر خود استفاده می کنند که مهارت های ارتباط موثر با دانش آموزان را می دانند و یا مایلند تا چنین مهارتهایی را بیاموزند. متاسفانه بنده بارها با دانش آموزانی مواجه شده ام که برخورد زشت و زننده برخی از دبیران و مشاورین تحصیلی، انگیزه های آنها را برای موفق شدن و حتی رفتن به مدرسه از بین برده است. مدارس خاص و متفاوت، ایمان دارند که دانش آموزان شان از نظر تحصیلی و شخصیتی قادر به دریافت استانداردهای بالاتری هستند، لذا در چنین مدارسی هیچ مدیر یا دبیری بخود اجازه نمی دهد، تا شخصیت یک دانش آموز را تخریب کند. بنده شاگردی داشتم که دبیر معروفی بنابه دلایل مضحک و غیرعلمی، شخصیت او را بگونه ای در برابر چشمان دانش آموزان دیگر تخریب کرده بود که آن دانش آموز ممتاز ، مدتها از درس و مدرسه گریزان شده و نتیجه نامطلوبی در کنکور سراسری آن سال کسب کرده بود، همین امر باعث شد تا بلافاصله بعد از مراجعه ایشان و والدینش به بنده ، من و همکارانم ماهها بر روی روحیه از دست رفته وی کار کنیم تا او در کنکور سراسری سال بعد موفق به قبولی در رشته دندانپزشکی دانشگاه تهران بشود.

مدارس موفق پاسخگو و مسئولیت پذیر هستند

به عقیده سیناتهرانی ، در مدارس موفق کادر مدیریت و آموزش به شدت پاسخگو و مسئولیت پذیر است. آنها می دانند که نه تنها به دانش آموزان خود بلکه به جامعه، تعهد دارند تا نشان دهند که شغلی که به آنها سپرده شده است، برای این است که شهروندان آینده را بخوبی آموزش دهند . چنین مدارسی همه تقصیرها را به گردن والدین و دانش آموزان نمی اندازند و تلاش می کنند تا معایب خود را با صداقت کامل شناسایی نموده و در صدد رفع آن برآیند. این بدان معناست که هم کادر مدیریتی مدرسه و هم معلمان نیاز به کار سخت تر و موثرتر دارند، نه آن که صرفا بگویند دانش آموزان کودن هستند و باید بیشتر تلاش کنند. آنها همواره مسئولیت نتایج ضعیف دانش آموزانشان را برعهده می گیرند و تلاش می کنند تا از شیوه های جدیدتر و بهتری برای جبران این ضعفها استفاده نمایند.

استفاده بهینه از زمان و ایجاد تعادل در تکالیف

این مشاور برجسته معتقد است: مدیران و دبیران مدارس موفق بگونه ای عمل می کنند که دانش آموز علاوه بر انجام تکالیف درسی و علمی ، زمان کافی برای آموختن روش صحیح فکر کردن ، افزایش قدرت خلاقیت و نیز انجام کارهایی که شخصیت وی را در مسیر چند بعدی بودن، هدایت می کند، داشته باشد. یکی از اینکارها آموزش روش تمرکز کردن و هدفگذاری در ابعاد مختلف زندگی است، موضوع بسیار مهمی که بنده به کمک مرحوم پدرم از سن چهارده سالگی آنرا آموختم و به شاگردان خود نیز این روش را آموزش می دهم. دبیران می بایست توجه داشته باشند که ارائه تکالیف سنگین ، علاوه بر گرفتن فرصت ریکاوری ذهنی مجدد از دانش آموز، به تدریج باعث خستگی روحی ، کاهش انگیزه، سرکوب قدرت خلاقیت و از همه دردناکتر تقویت روحیه ناقص انجام دادن کارها که به اصطلاح عوام ، روش بزن در رو می گویند، می شود، چنین فردی در آینده متخصصی خواهد شد که فقط صرفا می خواهد رفع تکلیف کند و وظایفش را به درستی و صداقت کامل انجام نخواهد داد.

مدارس موفق عزت نفس دانش آموزان را افزایش می دهند

سیناتهرانی در ادامه به پارسینه گفت: مدارس موفق به تمام معنا و از صمیم قلب دانش آموزانشان را دوست دارند و به کمک متخصصین مهارتهای مدیریت و کنترل ذهن، برنامه ای ویژه برای ارتقای عزت نفس یا همان احساس ارزشمند بودن و خودباوری واقعی تدارک می بینند. این مدارس اعتقاد دارند، رفتار مناسب و توام با احترام با دانش آموزان، باعث می شود تا جامعه در آینده از حضور نسلی جدید از پدران و مادرانی با عزت نفس بالا، خوش برخورد، امیدوار و موفق، بهره مند شود. متاسفانه در بسیاری از مدارس ، احساسات غالب در میان معلمان و مدیران یک نوع تحقیر برای دانش آموزان و والدین شان قلمداد میگردد که تنها باعث میشود آنها با حس تنفر رشد کنند و همین حس در آینده باعث رواج خشونت در خانواده،جامعه و یک نوع عصبانیت ناخواسته و درونی می شود.

تقدیر از موفقیت ها

از نگاه این مشاور تحصیلی رتبه های تک رقمی کنکور، در مدارس با پیشرفت های چشمگیر، کار دانش آموزان به صورت برجسته و با افتخار نشان داده می شود و دانش آموزان بزرگتر به صراحت به عنوان الگویی برای دانش آموزان جوانتر نشان داده میشوند. معلمان داستان های تاثیر گذار در مورد دانش آموزان خود می گویند و کارهای انجام گرفته توسط دانش آموزان خود را با افتخار نشان می دهند. مدیران چنین مدارسی، بسیاری از دانش آموزان موفق خود را با نام می شناسند و اغلب چیزی در مورد آنها می دانند. احترام مدیران و دبیران به بچه های مدرسه موفق، هرگز به عنوان داشتن انتظارات کمتر از دانش آموزان تلقی نمی شود، بلکه به معنی قدردانی از تلاشهای آنهاست.

مدیران مدارس موفق در دفترکارشان مخفی نمی شوند

آقای تهرانی می گوید، در مدارس موفق مدیران حضور ثابتی دارند. در چنین مدارسی، مدیر اغلب در ساختمان و در حال قدم زدن در سالن ها، رایزنی با معلمان، تعامل با دانش آموزان و والدین آنهاست. بنده زمانی که در دبیرستان البرز تحصیل می کردم، مدیر مدرسه مان حتی در زنگ های ورزش نیز به تماشای بازی دانش آموزان می نشست و با برخی از آنها در مورد کیفیت کار دبیران و نحوه اداره مدرسه صحبت می کرد و نظرات آنها را با دقت یادداشت می نمود و در عمل نیز آنها را بکار می بست بگونه ای که دانش آموزان شاهد تغییرات مثبت صورت گرفته ای که ناشی از آن نظرات بود، در درون مدرسه می شدند.

اما امروزه در اغلب مدارس مدیران خود را از چهره های موفقی نظیر بیل گیتس هم بالاتر می دانند و می گویند برای ما افت دارد که برویم و با دانش آموزانمان صحبت کنیم. در برخی از مدارس نیز مشاورین تحصیلی یا دبیران شناخته شده شهر حرف اول را می زنند و مدیر در برابر آنان کاملا سرتعظیم فرود می آورد زیرا احساس می کند، مدرسه اش بدون حضور آن مشاور یا دبیر حرفی برای گفتن نخواهد داشت. حال آنکه بنده در همین شهر ، مدیر مدرسه ای را می شناسم که براحتی دو دبیر شناخته شده مدرسه اش را که از استانداردهای تعریف شده تیم بنده تبعیت نکرده بود، کنار گذاشت اما با این وجود بهترین نتیجه را در کنکور سراسری و در میان مدارس شهر تهران از آن خود کرد.

این عضو ارشد سایت درس زندگی دات کام به پارسینه گفت: بنده اعتقاد دارم این مدیر مدرسه است که باید حرف اول و آخر را بزند، زیرا او باید پاسخگوی جامعه آینده ای باشد که منتظر است ببیند مدیرش چه نسلی را تحویل آن جامعه خواهد داد. لذا مدیران مدارس موفق در دفترکارشان مخفی نمی شوند و نبض کلاسها را که همان کیفیت آموزشی است، می سنجند. چنین مدیرانی به دقت به کیفیت آموزش دبیران و نیز نحوه رفتار آنها با دانش آموزان خود توجه می کنند و هرکجا که لازم باشد اقتدار خود را نشان می دهند.

داشتن برنامه یا همان نقشه راه

سینا تهرانی مشاور، اظهار داشت: مدارس موفق و به ویژه دبیرستانهای خاص می بایست، از همان ابتدای سال اول، برنامه مشخصی برای چهار سال آینده دانش آموزان خود داشته باشند و انتخاب کادر آموزشی و سیاستهای خود را بر اساس آن برنامه تنظیم کنند تا هم دبیران، هم دانش آموزان و نیز والدین آنها بدانند که وظایفشان در طی یک سال تحصیلی چیست؟ و در پایان هر سال، دانش آموز تا چه اندازه در مسیر موفقیت پیش رفته است؟

البته منظور بنده برنامه کلاس های درسی نیست، بلکه نقشه راه موفقیت دانش آموزان در امتحانات نهایی، کنکورسراسری، زندگی فردی و شغلی آینده شان است که بر اساس الگوریتم پلن های ذهنی و آموزش مفاهیم تفکر صحیح که امروزه یکی از متدهای نوین آموزش و یادگیری است، مورد نظر بنده است. عده ای تصور می کنند کسب رتبه یک رقمی یا دو رقمی در کنکورسراسری امری اتفاقی است و یا به این خاطر است که فلان رتبه برتر، دانش آموزی نابغه بوده است، حال آنکه ما دانش آموزانی داشته ایم که از نظر ضریب هوشی ، افرادی عادی بوده اند اما چون طبق یک برنامه چهارساله مشخص پیش رفته اند، جای نخبگان را در میان رتبه های برتر کنکورسراسری گرفته اند