معرفی رشته کابینت سازی چوبی


به گزارش خبرگزاری فارس، این خبرگزاری در نظر دارد که رشته‌های مختلفی که در مدارس متوسطه و هنرستان‌های آموزش و پرورش ارائه می‌شود را به دانش‌آموزان معرفی کند.

رشته کابینت‌سازی چوبی 

با آنکه چوب به طور کلی برای همه افراد مانوس و آشنا است، ولی ناآگاهی از پایه‌های علمی و عمل نکردن براساس اصول و ضوابط فنی در ارتباط با این ماده، باعث هدر رفتن پیش از حد چوب و کم‌دوام‌تر شدن آن می‌شود.

این مساله در کشور ما که با کمبود منابع تولید چوب مواجه هستیم، اهمیت بیشتری دارد و باید با پرورش هر چه بیشتر و بهتر متخصصان در رشته چوب‌شناسی و صنایع چوب در هریک از مقاطع تحصیلی از اتلاف این ماده گرانبها جلوگیری کنیم.

یکی از این رشته‌ها در صنعت چوب، رشته کابینت‌سازی چوبی است که هنرجویان در این رشته مهارت درودگری درجه دو که شامل آموزش اولیه نقشه‌کشی، محاسبات، شناخت انواع چوب و فرآورده‌های چوبی، کار با ابزارهای دستی و ماشین‌آلات است را فرا می‌گیرند.

هنرجویان مهارت کابینت‌سازی چوبی درجه دو را به صورت تخصصی آموزش می‌بینند که شامل رسم فنی، برآورد مواد اولیه و مصرفی و ساخت کابینت‌های ساده چوبی است. به طور مثال می‌توان به ساخت کابینت‌های کشودار، کمد، جا کفشی،‌ جالباسی و ... اشاره کرد. 

سطح آموزشی مهارت‌ها

1ـ توانایی کار با ماشین‌آلات صنایع چوب

2ـ توانایی ترسیم نقشه‌های اجرایی مبلمان داخلی و کابینت

3ـ برآورد مواد اولیه و تهیه صورت مصالح

آینده تحصیلی و شغلی

1ـ اشتغال در کارگاه‌های کوچک به عنوان نیروی کار ماهر و کارآمد

2ـ اشتغال در کارگاه‌های بزرگ به عنوان نیروی کار ماهر و کارآمد، مونتاژکار و اپراتور ماشین‌آلات پیشرفته

3ـ راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک تجاری جهت ارائه خدمات به مشتریان، طراحی و تولید کابینت و تعمیرات

4ـ فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در رشته‌های مرتبط با تکنولوژی چوب در سطح آموزش عالی ادامه تحصیل دهند. 

ساعت آموزش این رشته

رشته کابینت‌سازی چوبی در زمینه صنعت و گروه مکانیک قرار دارد که هنرآموزان باید ۱۰۶ ساعت برای آموزش این رشته بگذرانند.

۱۰۶ ساعت شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۵۵ ساعت شایستگی‌های فنی و کارگاهی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و دروس فنی و کارگاهی رشته کابینت‌سازی چوبی شامل «درودگر درجه ۲ متشکل از ۵ واحد نظری و ۱۵ واحد عملی»، «کابینت‌سازی چوبی درجه ۲ مشتکل از ۳ واحد نظری و ۱۰ واحد علمی»، «نصاب کابینت چوبی متشکل از یک واحد نظری و ۴ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.