افزایش کیفیت و کمیت مطالعه در خواندن دروس


کیفیت مطالعه و کمیت آن یکی از مهم ترین دغدغه های داوطلبان آزمون سراسری است. نکته ای که شاید در نگاه اول بسیار بدیهی جلوه کند اما یکی از دلایل اصلی نتیجه نگرفتن داوطلبان نسبت به تلاش خود محسوب می شود، سردر گمی در همین کیفیت و کمیت است.

کمیت مطالعه، مقدار زمانی است که برای مطالعه یک درس اختصاص می دهید یا به عبارت ساده تر همان ساعت مطالعه است. کیفیت مطالعه، میزان بازده و استفاده شما از آن واحد زمانی است. کیفیت، شیوه ی درس خواندن شما در واحد های مطالعه است.

نکته ی مهم این است که هیچ کدام از این دو مشخصه به تنهایی مفید نیستند. چه بسا حفظ و ارتقای یکی از آن ها و عدم توجه به دیگری می تواند باعث افت و بازده مطالعه شود. به عنوان مثال کسی را تصور کنید که دغدغه اش افزایش کمیت یا به عبارتی افزایش ساعت مطالعه باشد؛ طبیعی است که برای رسیدن به این خواسته، ممکن است هر نگاه کردنی به کتاب را جزو ساعت مطالعه اش محسوب کند. در حالی که مفاهیم مورد نظر نوشته را درک نکرده باشد. برای این داوطلب هدف از مطالعه، صرفا افزایش ساعت و به پایان رساندن کتاب خواهد بود. طبیعی است که چنین داوطلبی با وجود ساعت مطالعه ی بالا، همواره از نتایج ضعیف خود شکایت داشته باشد. زیرا تلاش او هدفمند نیست و محتوایی ندارد. درست مانند کسی که مسیری را با چشم بسته بپیماید. طبیعی است که در این حالت هیچ کدام از اجزای مسیر برای وی قابل درک و یادگیری نخواهد بود.

اکنون شخصی را تصور کنید که صرفا به کیفیت مطالعه اهمیت می دهد این داوطلب به خاطر وسواس بالا و تمرکز زیاد روی کیفیت مطالعه، زمانی بیش از حد مورد نیاز به یک مبحث اختصاص می دهد. واضج است که وی در طول یک روز مطالب و درس های کمی را مطالعه خواهد کرد. نتیجه ی این کار برای توقف، خستگی و کم بازده بودن فرآیند مطالعه خواهد بود.

باید بین کمیت و کیفیت تعادل برقرار کرد و هرچه این تعادل بیشتر باشد، مطالعه نیز مفید تر است. البته این تعادل بستگی به شرایط و موقعیت ها هم خواهد داشت. مثلا با دور اول خواندن هر درس با اختصاص دادن کمیت (زمان) بیشتر نسبت به دورهای بعدی، می توان به همان کیفیت و بازده حاصل از دورهای دوم و سوم رسید. یعنی در دورهای دوم و سوم مطالعه، با صرف زمان کمتر می توان بازدهی خوبی داشت. بنابراین هر گاه هنگام مطالعه یک درس به گونه ای احساس خستگی کردید که فهم درس برایتان دشوار بود، اصرار به مطالعه در ان شرایط نداشته باشید. کمی استراحت کنید تا ذهنتان امادگی لازم برای ادامه ی کار را پیدا نماید. اغلب در چنین حالتی، پرداختن به درس دیگر نیز همین حالت رفع خستگی را ایجاد می کند. هدفتان از مطالعه صرفا پر کردن ساعت نباشد، زیرا تاثیری در پیشرفت شما نخواهد داشت. به عبارتی«هیچ وقت اسرار بر کمیت بدون کیفیت نداشته باشید

افزایش کیفیت و کمیت مطالعه

استفاده از برنامه ی مکتوب: برنامه ی مکتوب فواید فراوانی دارد که از جمله آنها می توان به عدم سردرگمی و آشفتگی مطالعه ی دروس، ارزیابی سطح مطالعه و تشخیص میزان نیاز به مطالعه ی بیشتر هر درس پس از چند آزمون و…اشاره کرد.

ثبت زمان های تلف شده با ذکر دلیل: اگر دلایل از دست رفتن زمان خود را به سرعت تشخیص بدهید و سعی بر کنترل آن داشته باشید، می توانید از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنید.

راهکارهایی ساده برای افزایش کیفیت مطالعه

اختصاص زمان ویژه برای هر درس: سعی کنید با شناخت وضعیتی که از خود دارید، مطالعه ی هر درس را در زمان خاصی انجام دهید. مثلا اگر در اول صبح، بیشترین انرژی ممکن را دارید باید این زمان را به مطالعه ی درس های تمرینی و تحلیلی خود اختصاص دهید.

رعایت تنوع مطالعاتی در هر روز: سعی کنید برنامه ی خود را به گونه ای تنظیم کنید که واحدهای متنوع درسی در طول روز در آن گنجانده شود. این امر سبب می شود خستگی مغز به تاخیر انداخته شود و دیرتر احساس خستگی کنید. ضمنا بیش از ۲ واحد درس تمرینی و تحلیلی پشت هم مطالعه نکنید. به عبارت ساده تر، اگر مجبور بودید دو وقت مطالعاتی را به هم متصل کنید و در آن زمان یک درس تمرینی و تحلیلی را مورد مطالعه قرار دهید، حتما پس از این دو وقت، یک زمان مطالعاتی به دروس خواندنی اختصاص دهید.

افزایش کیفیت و کمیت مطالعه  باید از اهداف مطالعاتی داوطلبان در سال کنکور باشد.