معرفی رشته برق صنعتی


معرفی رشته

یکی از بهترین تعریف‌هایی که از رشته برق شده است، این است که محور اصلی فعالیت‌های رشته برق، تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر است.

هدف اصلی این رشته تولید برق در نیروگاه‌ها، انتقال برق از طریق خطوط انتقال و توزیع آن در شبکه‌های شهری و در نهایت توزیع آن برای مصارف خانگی، کارخانجات و واحدهای صنعتی، تولیدی و اقتصادی است.

رشته برق صنعتی یکی از گرایش‌های رشته برق است. در این رشته هنرجویان به صورت تخصصی در زمینه راه‌اندازی انواع الکتروموتورهای سه فاز و تکفاز و به صورت دستی و اتوماتیک، شناخت و بررسی انواع کابل‌ها و کابل‌کشی صنعتی و راه‌اندازی خطوط تولید به صورت اتوماسیون صنعتی با استفاده از PLCهای صنعتی آشنا می‌شوند.

 

 سطح آموزشی مهارت‌ها

فلزکاری و لحیم‌کاری، نقشه‌کشی مقدماتی ، الکترونیک عمومی، سیم‌کشی ساختمان، نقشه‌کشی و نقشه‌خوانی مدارهای راه‌اندازی، الکتروموتورهای سه فاز القایی با کلیدهای دستی و کنتاکتور و LOGO، شناخت انواع کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی PLC، و... از جمله مهارت‌هایی است که هنرجویان این رشته می‌آموزند.

 آینده تحصیلی و شغلی

1ـ اشتغال در نیروگاه‌ها و شرکت‌های تولید و انتقال و توزیع نیروی برق

2ـ فعالیت در زمینه سیم‌کشی ساختمان‌ها

3ـ فعالیت در تمامی کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی

4ـ فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در رشته‌های مرتبط با مهندسی برق گرایش قدرت در سطح آموزش عالی ادامه تحصیل دهند.

 

ساعت آموزش

رشته «برق صنعتی» دارای ۱۰۵ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۴ ساعت شایستگی‌های پایه، ۴۵ ساعت شایستگی‌های فنی، ۵ ساعت شایستگی‌های کارگاهی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «فیزیک متشکل از ۲ واحد نظری»، «برق‌کار صنعتی درجه ۲ متشکل از ۱۵ واحد نظری و ۱۴ واحد عملی»، «نصب سیستم زمین حفاظتی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «کارور PLC درجه ۲ متشکل از ۳ واحد نظری و ۴ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.