روش های افزایش ساعت مطالعه کنکور


در ابتدای کار بهتر است شما به جواب یک سوال برسید که چرا ساعت مطالعه ی بیشتر. بسیاری به اهمیت کیفیت ساعت مطالعه اشاره می کنند و شاید گاهی ساعت مطالعه را فدای کیفیت می کنند. اما باید بدانید که ساعت مطالعه نیز از اهمیت زیادی بر خوردار است. بیایید یک حساب کلی انجام بدهیم! شما در سال ۳۰۰ روز وقت برای مطالعه دارید! اگر در هر روز فقط و فقط یک ساعت بیشتر مطالعه کنید یعنی شما در کل زمان مطالعه ۳۰۰ ساعت از بقیه بیشتر خوانده اید و این در صورتی که کیفیت لازم را هم نداشته باشد باز هم بهتر از نخواندن است و باعث سبقت گرفتن شما از دیگران می شود. حال شما این یک ساعت را با ۳ یا ۴ ساعت جایگزین کنید متوجه می شوید که در سال شما از بقیه ۱۲۰۰ ساعت بیشتر مطالعه کرده اید! اگر این مطالعه ۵۰ درصد حالت عادی بازدهی داشته باشد باز هم بسیار عالی است.

بنابراین کیفیت مهم است اما کمیت نیز در کنار آن مهم است.

و هیچوقت نگویید که کیفیت من عالی است و نیازی به ساعت زیاد ندارم.

روش های افزایش ساعت مطالعه کنکور – کرنومتر

یکی از روش هایی که می توانید خودتان را ترغیب کنید که هر روز بیش از روز قبل بخوانید کرنومتر است. شاید در ابتدای امر آن را بی اثر بدانید اما دلیل استفاده از کرنومتر چیست؟

شما با یک کرنومتر می توانید، گذر دقیقه ها را به خوبی احساس کنید و این باعث می شود که شما از هر لحظه بهره ببرید. یکی از فواید دیگر آن نیز این است که شما اگر ساعت ۳:۵۰ باشد به خود نمی گویید که از ساعت ۴ شروع می کنم تا ساعتم رند شود.

 

روش های افزایش ساعت مطالعه کنکور – دفتر یادداشت ساعت

یکی از روش های متداول که پیشنهاد می شود، یادداشت ساعت مطالعه در دفتر است. شما با یادداشت ساعت مطالعه خود می  توانید در انتهای روز همه ی ساعت ها را جمع زده و به ساعت کلی مطالعه برسید. با دانستن این ساعت می توانید فردا برای بهتر شدن به خود بگویید ۱۵ دقیقه یا حتی ۵ دقیقه بیشتر از امروز می خوانم و همین گام ها کوچک در انتها باعث موفقیت بزرگ شما خواهد شد.

یک نکته ی بسیار مهم در افزایش ساعت مطالعه گام های کوچک است. همیشه بدانید که سنگ بزرگ نشانه ی نزدن است. بهترین راه حل برای افزایش ساعت، تایم استپ های ۱۵ دقیقه است. یعنی هر روز ۱۵ دقیقه بیشتر از روز قبل بخوانید.

روش های افزایش ساعت مطالعه کنکور – چک لیست کار های روزانه

یکی از روش هایی که در بسیاری از مقاطع زندگی خود می توانید از آن بهره ببرید، استفاده از چک لیست روزانه است. چک لیست به این صورت است که شما روز قبل برای فردا برنامه ریزی بدون محدودیت می کنید. مثلا ساعت ۵ صبح باید بیدار شوید و یا این که ظهر فقط ۳۰ دقیقه بخوابید یا برای غذا فقط ۳۰ دقیقه وقت بگذارید و

بعد از نوشتن این موارد در صورتی که آن ها به درستی انجام شوند کنار آن ها تیک بزنید و در صورتی که انجام نشوند ضربدر بزنید. به این صورت می توانید خود را برای انجام صحیح کار ها و به موقع آماده کنید و وقت را از دست ندهید.

روش های افزایش ساعت مطالعه کنکور – شناسایی وقت مرده

در مقاله ی چگونه به برنامه ی آزمون برسیم در مورد وقت مرده توضحاتی ارائه شد. اما در اینجا نیز برای تکمیل بحث در مورد  وقت مرده توضیح می دهیم. وقت مرده وقتی است که به هر نحو از دست شما خارج می شود اما شما می توانید از آن برای افزایش توانایی و مطالعه در کتار کار های دیگر بهره ببرید. شاید این تعریف کمی سنگین باشد. با یک مثال می توان این مفهوم را روشن تر کرد. وقت مرده در طول روز چه چیز هایی می تواند باشد؟ وقت مرده ، به زمان هایی مانند زمانی که در راه هستید، زمانی که در ترافیک هستید یا زمانی که قبل از خواب تلف می کنید گفته می شود. شما با یک بررسی می توانید به راحتی وقت های مرده خود را شناسایی کنید. با شناسایی وقت های مرده اولین گام انجام شد.

حال باید وارد گام دوم یعنی تصمیم گیری برای این وقت مرده وارد شوید. تصمیم گیری  برای وقت مرده یعنی انتخاب راه حلی که شما در حین انجام کار دیگر، بتوانید مطالعه ی خود را انجام دهید. برای مثال برای این که مطالعه ی خود را افزایش دهید می توانید کلمات زبان یا جملات زبان را در هنگام ناهار بخوانید. یا این که از فلش کارت در راه استفاده کنید و یا خلاصه های خود را بخوانید.

با این کار شما می توانید به راحتی ۲ ساعت الی ۳ ساعت به برنامه ی مطالعه ی روزانه خود اضافه کنید.