اهمیت دروس عمومی و اختصاصی برای کنکور


با توجه به نزدیک شدن به ایام کنکور اهمیت دروس عمومی نسبت به قبل بیشتر می شودو نکته ای که در درس های عمومی خیلی اهمیت دارد روش مطالعه ی درس های عمومی است.

مهمترین راهکار برای پیشرفت در دروس اختصاصی تلاش بیشتر است.

برای مثال اگر بخواهیم در درس ریاضی پیشرفت داشته باشیم و درصد بالاتری کسب کنیم باید تست بیشتری بزنیم و تمرین بیشتری کنیم و هرچقدر زمان بیشتری بگذاریم و تست و تمرین بیشتری داشته باشیم پیشرفت بهتری خواهیم داشت.

اما مطالعه ی دروس عمومی ظرافت خاص خودش را دارد یعنی هر کدام نکات و روش های ویژه ای را دارد که باید رعایت کنیم یعنی لزوما با افزایش ساعت مطالعه نمیتوانیم در درس های عمومی پیشرفت کنیم.

با نزدیک شدن به کنکور اهمیت دروس عمومی بیشتر می شود و باید به آنها توجه بیشتری نسبت به قبل داشته باشیم.

 از درس ادبیات شروع میکنیم:

 درس ادبیات به عنوان درسی که ضریب بالایی دارد می تواند در جابه جایی رتبه داوطلبان خیلی موثر  باشد.

درس ادبیات درسی است که ما در آن باید توجه ویژه ای به ساختار موضوعی کار کردن داشته باشیم یکی از مشکلاتی که بچه ها در درس ادبیات با آن مواجه هستند این است که بیشتر انرژی خود را روی کتاب های درسی میگذارند.

توصیه ای که ما در درس ادبیات به دانش آموزان میکنیم توجه ویژه به ساختار موضوعی کار کردن است.

این خیلی کمک می کند که ما در درس ادبیات پیشرفت کنیم.

همان طور که می دانیم توزیع سوالات کنکور در درس ادبیات به صورت موضوعی است.

از املا و لغت پنج سوال می آید.

 از زبان فارسی پنج سوال می آید.

از آرایه سه سوال می آید.

از تاریخ ادبیات سه سوال می آید.

از معنا و مفهوم نه سوال می آید.

 نکته ای که خیلی اهمیت پیدا می کند این است که حتی طراحان سازمان سنجش از بودجه بندی موضوعی برای طراحی سوالات کنکور استفاده می کنند.

برای مثال در درس ادبیات که ما سال به سال آن را مطالعه کرده ایم در کنکور که مهمترین آزمون زندگی ما است طراحان کنکور سوالات موضوعی طرح می کنند.

به همین خاطر در ماه های پایانی توصیه ما این است که روی مطالعه ی موضوعی بیشتر تمرکز داشته باشیم.

 ما موضوعات ادبیات را به دو قسمت تقسیم می کنیم:

 1- قسمت (زبان فارسی، آرایه ادبی ، تناسب مفهومی و املا ) که در واقع بخش های تحلیلی ادبیات هستندکه سعی می کنیم در ماه های آینده بیشتر روی آنها تمرکز کنیم.

2- دو ماه آخر بیشتر تمرکز ما روی (واژه و تاریخ ادبیات و اعلام) باشدکه حفظی تر هستند که هرچقدر آنها را نزدیک تر به کنکور بخوانیم راحت تر از پس آنها برمی آییم.

پس ما مباحثی که تحلیلی هستند را سعی میکنیم در ایام عید و بعد از عید روی آنها تمرکز کنیم.

بهترین منبع را اگر بخواهیم برای جمع بندی به دانش آموزان معرفی کنیم کتاب ادبیات موضوعی گاج است.

کتاب ادبیات موضوعی گاج کتاب بسیار خوبی است که در این ایام می توانیم از آن استفاده کنیم علاوه بر آن ، کتاب دور دنیا در چهار ساعت کتابی است که می تواند برای دانش آموزان خیلی مفید باشد.

 ما به دانش آموزان توصیه میکنیم که بهترین روش برای زمان بندی بهتر در دفترچه عمومی این است که از خودمان ، دفترچه عمومی آزمون های سراسری سال های گذشته را بگیریم.

 یعنی اینکه در ماه های آخر بیاییم 25 سوال مثلا از کنکور سال  90 ( ادبیات رشته تجربی) را جلوی خودمان بگذاریم و آن 25 سوال را در 18 دقیقه بزنیم.

وقتی می آییم تست های کنکورهای سال قبل را که بهترین منبع است از خودمان در زمان معین آزمون می گیریم و در وقت قانونی میزنیم، در حقیقت علاوه بر اینکه دروس عمومی ما به یک جمع بندی می رسد مهارت های مدیریت زمان را هم تمرین می کنیم.

 یکی از مشکلاتی که بچه ها در کنکور دارند عدم مدیریت زمان و وقت کم آوردن است که این مشکل در دفترچه عمومی بیشتر رخ میدهد.

 آزمون های دفترچه عمومی که از خودمان می گیریم (به صورت تک درس یا چهار درس عمومی باهم) با رعایت زمان بندی استاندارد به ما کمک می کند که به یک جمع بندی خوبی از درس های عمومی برسیم.

کتاب دور دنیا در چهار ساعت بهترین منبعی است که می تواند در این زمینه به ما کمک کند.

جلد عمومی آن را تهیه می کنیم و در ماه های بعد از عید برای همه ی درس های عمومی، آزمون های جامع را در یک وقت مشخص از خودمان آزمون می گیریم.

 یک کتاب تاریخ ادبیات هم انتشارات گاج رونمایی کرده است با نام آس که با یک روش خوبی ادبیات را آموزش می دهد که توصیه ما این است که این کتاب را هم تهیه کنید و در ماه آخر یا یک ماه و نیم آخر شبی یک ربع از آن کتاب مطالعه کنید که با همین یک ربع می توانید سه تست تاریخ ادبیات را به راحتی در کنکور بزنید.

ما در درس ادبیات توصیه ای که به دانش آموزان داریم این است که اگر از اول تابستان شروع به مطالعه ی درس به درس کرده اید هر درسی را که مطالعه کردید از کتاب میکرو گاج تست آن را هم بزنید برای مثال اگر دانش آموز درس  یک پیش دانشگاهی را مطالعه می کند تست آن را میزند درس دو را مطالعه می کند تست آن را می زند....

تقریبا در این بازه زمانی دانش آموز باید این کار را انجام داده باشد.

از بیستم اسفند ماه دانش آموز باید کتاب های درسی که تا به حال خوانده را در نشست های چهار الی شش ساعته جمع بندی کند.

 برای هر کتاب درسی چهار الی شش ساعت زمان اختصاص دهد یعنی به طور متوسط برای هر درس ادبیات، پنج دقیقه زمان بگذارد.

 به طوری که یک بارمرور انجام شود و این کار ،کاریست که در پروژه های بیست تا بیست،  از بیست اسفند تا بیست فروردین باید انجام دهیم.

 از بیست فروردین ماه به بعد تمرکز ما روی موضوعی کار کردن است.

 با استفاده از کتاب موضوعی گاج بازه های زمانی مشخصی را به مباحث مختلف ادبیات ( قرابت معنایی، آرایه و.......) اختصاص می دهیم.

 ماه آخر هم که آخرین مرحله پارادایم عمومی می باشد به آزمون های جامع از کتاب دور دنیا در چهار ساعت جلد عمومی با توجه به زمان بندی استاندارد اختصاص می یابد.

علت انتخاب کتاب های گاج این است که  اگر نظرات دانش آموزان و رتبه های خوب سال قبل را بشنویم اغلب دانش آموزان از این کتاب ها در زمان جمع بندی استفاده می کردند ما هرسال سعی میکنیم با بازخورد که از دانش آموزان میگیریم این کتاب ها را به محصولات با کیفیت تری تبدیل کنیم که بتواند در پیشرفت دانش آموزان موثر باشد.

در درس عربی توزیع سوالات به شرح زیر می باشد:

ترجمه هشت تست

 قواعد هشت تست (که معمولا منصوبات با چهار  تست بیشترین فراوانی را دارد.)

درک مطلب چهار تست

 اعراب و تحلیل صرفی سه تست

حرکت گذاری دو تست

مبحث چالشی که در درس عربی بچه ها درگیر آن هستند و دچار مشکل می شوند مبحث درک مطلب است توصیه ما این است که راجع به درک مطلب عربی باید تست و تمرین بیشتری کار کنیم و توصیه می کنیم کتاب درک مطلب گاج را تهیه کنند و سعی کنند روی چهار ماه باقی مانده یک بار درک مطلبش را بزنند.

لازم به ذکر است که درک مطلب زبان انگلیسی تکنیک و قلق  دارد مثلا معروف است که می گویند:

لازم نیست متن را بخوانید اول سوال را بخوانید بعد سراغ متن بروید.

 اما در درس عربی ما خیلی این روش را توصیه نمیکنیم.

 توصیه این است که متن خوانده شود و بعد از متن سراغ تست ها برویم.

روش هایی که در زبان انگلیسی وجود دارد در عربی خیلی کارآمد نمی باشد.

پس راه اصلی در درک مطلب عربی تست و تمرین بیشتر است و توصیه میکنیم در این چهار ماه کتاب درک مطلب گاج را حتما یک بار مطالعه کنند

 اما اگر بخواهیم روی الگوی مطالعه درس عربی صحبت کنیم باید بگوییم:

 مرحله ی اول این است که دانش آموز از روی جزوه یا درسنامه کتاب عربی کامل گاج  بیاید مبحث به مبحث بخواند و هر مبحث که میخواند تستش را بزند مثلا درس اول سال دوم را بخواند و تستش را بزند و درس دوم را بخواند تست آن را بزند درس سوم......

مبحث به مبحث باید این کار را انجام دهد تقریبا توصیه ما به دانش آموزان این است که باید تا اواخر اسفند ماه این کار را انجام دهند و از بیستم اسفند به بعد جزوه ها و تست های مارکدارش را دوره کند.

 یعنی تمام جزوات،  درس نامه های گاج و یا هر منبعی مطالعاتی را که داشتند در سه نشست دو یا سه ساعته در هفته ی آخر اسفند ماه تست هایی که زده و مارکدار کرده را دوره کند.

مرحله ی بعدی و مرحله ی اصلی برای درس عربی آزمون جامع های سال گذشته است.

 یعنی دانش آموز کار اصلی که در درس عربی باید در فرصت باقی مانده تا کنکور انجام دهد این است که کنکور های حداقل سال 90 تا 95 را در همه ی گروه ها از خودش آزمون بگیرد و همان طور که گفته شد در تایم استاندارد این کار را انجام دهد.

 فقط ظرافتی که در درس عربی وجود دارد این است که ما در درس ادبیات می گوییم یک دور آزمون های جامع زده شود کفایت می کند ولی در درس عربی توصیه ما این است که از سال 90 تا 95 را دانش آموزان دو  بار بزنند یعنی ارزش دو بار زدن را دارند [ما معمولا به دانش آموزان توصیه میکنیم وقتی تست میزنید فقط تست هایی که غلط زدید یا نزدید پاسخش را بخوانید.]

یکی از مشکلاتی که دانش آموزان وسواس و کندی دارند این است که آنها پاسخ همه ی تست ها را میخوانند ولی در درس عربی توصیه ای که ما به دانش آموزان می کنیم این است که فقط در درس عربی و کتاب دور دنیا در  چهار  ساعت دانش آموزان حتی اگر تست ها را هم درست زده اند پاسخ تست ها را در دور اولی که می زنند بخوانند وقتی من 25  تست را میزنم چه درست چه غلط پاسخ تست ها را مطالعه میکنم. عملا با این 25 تستی که زدم و پاسخش را خواندم یک دور کل مباحث برای من دوره می شود و این می تواند خیلی موثر باشد پس توصیه می کنیم آزمون جامع های سال قبل را دانش آموزان تا کنکور بزنند.

بار اولی که تست ها را میزند جواب های تست هایی که درست هم زده است را بخواند باز هم این نکته را بگویم این کار ، کار غلطی است که من پاسخ تست های درست را بخوانم ، دانش آموز باید فقط پاسخ تست های نزده و غلط را بخواند.

من فقط راجع به درس عربی و آن هم آزمون جامع های کتاب دور دنیا در چهار ساعت جلد عمومی این را می گویم بچه ها نگویند که آقای همت یار گفت که برای همه ی درس ها باید جواب همه ی تست ها خوانده شود.

 فقط برای عربی آن هم کتاب دور دنیا در چهار ساعت آزمون جامع هایی که میزنیم آن هم بار اول برای دور دوم دیگر ضرورتی ندارد.

 پس ما برای عربی کاری که باید از اول سال انجام می دادیم فصل به فصل از روی درسنامه گاج می خواندیم تست هایش را میزدیم و وقتی تمام شد هفته آخر اسفند می آییم جزوه ها و تست های مارکدارمان را یک بار دوره میکنیم و از اول فروردین  هر شب یک دوره آزمون جامع از خودمان میگیریم.

 یک سوال مهم : در درس عربی اگر تست مبحثی نزدیم می توانیم آن را حذف کنیم؟

 جواب: خیر مبحثی زدن جز مراحلی نیست که ما بتوانیم حذف کنیم.

مثلا من دانش آموزی هستم که 30% از کتاب عربی کامل گاج را زده ام، در پروژه بیست تا بیست باید ادامه عربی کامل گاج را پیش ببرم.

 نهایتا این می شود که آزمون جامع را یک ماه دیر تر شروع میکنم و هرشب 45 دقیقه عربی میخوانم.

بعضی ها در اردوی عید آزمون جامع می دهند ولی من در اردوی عید دارم شبی 45 دقیقه از کتاب گاج کامل تست های مبحثی میزنم پس مرحله ی یک و دو قابل حذف نیست.

وارد درس معارف میشویم؛

مهمترین چالشی که بچه ها دارند روی آیات و احادیث است و میدانیم سهم عمده ای در کنکور دارد 16 تست از 25 تست از آیات و احادیث می آید.

 بچه ها می گویند راجع به اینکه بتوانیم آیات و احادیث را خوب یاد بگیریم چکار کنیم؟

دو  توصیه به دانش آموزان:

راه کار اول :  تکنیک تعیین مختصات آیات است.

خیلی از مواقع یک تست در کنکور می آید ما نمی دانیم این تست چه می گوید و منظور آن چیست ولی میدانیم برای کجای کتاب است و تیتر آن چیست و راجع به چه چیزی صحبت می کند با دانستن این موارد می توانیم آن تست را بزنیم. باید حتما جای آیات را بدانیم و باید بدانیم آیات در کجای کتاب بوده و کنارش چه حدیثی بوده و راجع به چه چیزی صحبت کرده است در این صورت می توانیم آن تست را بزنیم.

مژده ویژه ای که به بچه ها می توانم بدهم این است که ما در این چهار ماه باقی مانده در کنار شما خواهیم بود و بهترین مسیر ممکن را به شما نشان خواهیم داد.

 نکته اینکه تکنیک مختصات آیات و اشعار مربوط به چهار هفته آخر میشود.

باید اسکلت معارف را بخوانیم.

اسکلت معارف شامل تیتر آیه و شعر است یعنی هرچیزی به غیر از متن کتاب را میخوانیم اگر یکی دوبار این کار را انجام دهیم بهتر جای آنها در ذهن ما باقی می ماند.

 اگر یک آیه را دیدیم میفهمیم برای کجا  است و تست آن را میزنیم.

 کتاب آیات و نکات را تهیه کنیم و هرچه بیشتر با آیات مانوس باشیم و آیات را هرچه بیشتر در هفته های آخر  بخوانیم نتیجه بهتری در درس معارف میتوانیم بگیریم.

 برویم سراغ پارادایم مطالعه درس معارف:

 مرحله ی اول معارف را  با روش صحیح مطالعه ی درس های خواندنی، دقیق مطالعه می کنیم.

یکی از مسائل پر اهمیت این است که بچه ها در درس های خواندنی روش مطالعه دروس را نمی دانند و دچار مشکل می شوند مخصوصا بچه های رشته انسانی که در درس های اختصاصی مثل فلسفه و روانشناسی دچار مشکل می شوند چون درس های اختصاصی رشته انسانی بخش عمده ی آنها ماهیت خواندنی دارند.

در درس معارف درس ها به دو قسمت تقسیم می شوند:

 درس های خواندنی و درس های تحلیلی.

درس های خواندنی درس هایی هستند که ما میخوانیم و درس های تحلیلی درس هایی هستند که تجزیه و تحلیل دارند.

میخواهم بگویم که درس های خواندنی و تحلیلی اینطور نیست که بگوییم درس های عمومی خواندنی هستند و درس های اختصاصی تحلیلی.

 به عنوان مثال یک درس مثل عربی خیلی از مباحث آن تحلیلی است.

 قرابت معنایی تحلیلی است ولی تاریخ ادبیات خواندنی می باشد.

 یعنی یک سری درس ها خواندنی و یک سری تحلیلی هستند

در گرامر زبان ما نیاز به تجزیه و تحلیل داریم ولی واژگان خیلی از موارد آن خواندنی است پس ما باید واژگان را خوانده باشیم تا بتوانیم از پس سوالات آن بربیاییم.

در شیمی دوم یک سری از بخش ها خواندنی و در شیمی سه تقریبا یک بخش عمده آن تحلیلی است پس دقت کنیم این که میگوییم درس ها خواندنی یا تحلیلی هستند به معنای عمومی یا اختصاصی بودن آنها نیست.

 درس معارف تقریبا می توانیم بگوییم بخش عمده ی آن خواندنی است و در معارف باید روی بخش خواندنی آن تمرکز داشته باشیم در واقع درس های خواندنی و تحلیلی روش کار آنها باهم فرق میکند.

 دروس تحلیلی دانش آموز باید بیشتر تست بزند تا اینکه خودش را درگیر جزوه و کتاب درسی کند.

 کنکور های سال قبل بهترین منبعی است که در درس های تحلیلی به دانش آموزان کمک میکند.

 درس های خواندنی 5 مرحله دارد که ما باید رعایت کنیم زیست شناسی که خیلی از فصل های آن خواندنی  و بعضی از فصل های آن تحلیلی است.

میخواهیم یک فصل زیست شناسی که خواندنی است را مطالعه کنیم پنج مرحله را باید رعایت کنیم.

 مرحله اول:

 مرحله اول مرحله نگاه اجمالی است آن درس معارف یا زیست شناسی را می آییم یک دور از اول تا آخر به صورت روزنامه وار 5 الی 10 دقیقه ورق میزنیم.

از یک پاراگراف 2 خط خواندیم فهمیدیم چه می گوید رهایش می کنیم میرویم پاراگراف بعدی5 الی 10 دقیقه زمان روی این موضوع میگذاریم.

مرحله ی دوم: مرحله ی دوم  مرحله طرح سوال است.

 در ذهن خودمان سوال طرح می کنیم که این پاراگراف به پاراگراف قبل چه ربطی داشت و یا این نکته به نکته قبل چه ربطی داشت این کار ذهن و ضمیر ناخود آگاه من را تحریک کرده و  باعث افزایش تمرکز من می شود چون ذهن من تحریک شده و می خواهد نا خود آگاه برگردد دنبال جواب سوالات بگردد.

مرحله سوم و چهارم مراحل اصلی مطالعه هستند.

بعد مرحله سوم و چهارم  شروع می شود که مرحله اصلی مطالعه است درس را شروع میکنم یک پاراگراف، یک پاراگراف دقیق با چشم می خوانم و بعد توضیح می دهم.

 انگار دارم به یک کسی درس می دهم پاراگراف بعدی را با چشم میخوانم و بعد توضیح می دهم.

ما زمانی مطلبی را خوب یاد میگیریم که بتوانیم به کسی خوب انتقال دهیم در واقع وقتی من توضیح می دهم سه حواسم درگیر میشود.

می گویم ، میشنوم ، میبینم

پس زمانی که من با چشم مطلب را می خوانم کیفیت کاری من بالاتر میرود.

یکی از آفات کندی بلند، بلند خواندن و تکرار جملات است که باعث کاهش تمرکز می شود. توصیه ما این است درس که میخوانیم پاراگراف به پاراگراف با چشم بخوانیم و توضیح دهیم این موضوع  با بلند خواندن فرق میکند یک مرحله با چشم است و یک مرحله با توضیح که یک مقدار جذابیت مطالعه را زیاد میکند کل درس معارف و زیست که تمام شد دانش آموز از اول تا آخر این فصل را با چشم مرور می کند.

مرحله پنجم نه اندازه نگاه اجمالی سریع است نه اندازه مرحله سوم و چهارم خیلی پر ملات می باشد از لحاظ بازه زمانی بین این دو قرار میگیرد.

با چشم یک بار دقیق درس را از اول تا آخر  مطالعه می کنیم.

بعد ازینکه دانش آموز این کار را انجام داد باید بیاید کتاب های درسی را شروع کند به مرور کردن و در عین حال که مرور می کند درس به درس تست آن را هم بزند.

سوال: خیلی ها می پرسند ما همان بار اول که میخوانیم باید تستش را بزنیم؟

پاسخ: توصیه ای که به دانش آموزان  میکنیم این است که دور دومی که می خوانند تستش را بزنند.

 سوال: بعضی ها می پرسند درسنامه گاج نقره ای را مطالعه کردیم آیا نیاز است کتاب درسی را هم بخوانیم؟

پاسخ: درس نامه کتاب درسی است که یک سری چیز ها به آن اضافه شده است و یک توضیحات مفصلی دارد که تمام مطالب کنکور را شامل می شود و پوشش می دهد.

دور اول، درسنامه گاج یا کتاب درسی را میخوانیم ، دور دوم که داریم آن را مرور می کنیم از کتاب میکرو گاج تست درس به درسش را می زنیم این کاری است که دانش آموزان باید در پروژه بیست تا بیست انجام بدهندکه این موضوع خیلی مهم است.

در واقع زوج کتاب اول که در آزمون های گاج بوده را می آییم مرور می کنیم.

 مثلا معارف را باید در 17 دقیقه بزنیم که با این کار مهارت های مدیریت زمان را بالا میبریم حتی به دانش آموزانی که چهار درس عمومی شان را تمام کرده اند مثلا در اواخر فروردین و اواسط اردیبهشت می توانند درس به درس نزنند و 75 دقیقه یک دفترچه عمومی را از خودشان آزمون بگیرند.

 با ارائه ی تکنیک ها زمان پیشنهادی هر درس را کمتر می کنیم.

 تکنیک دایره و ضربدر را هم در این آزمون های جامع و این دفترچه ها که از خودشان می گیرند در 75 دقیقه اجرا کنند.

این توضیحات همراه با سی دی که بعد از آزمون بزرگ به بچه ها ارائه خواهد شد به صورت کامل بیان شده و این تکنیک ها آموزش داده می شود باز هم تاکید می کنم که هرچقدر بیشتر با آیات مانوس باشیم احتمال اینکه 16 الی 17 تست را بزنیم بیشتر خواهد بود.

 حتی ما در سال گذشته گروه درسی را داشتیم که 18 تست از 25 تست معارف به آیه، حدیث و شعر اختصاص داده شده بود و این نشان می دهد که چقدر باید روی این مطالب تمرکز بیشتری داشته باشیم پس در معارف یک جمع بندی کنیم و بعد برویم سراغ درس زبان انگلیسی. 

در معارف خواندن دقیق کتاب یا درسنامه گاج به اضافه ی آیات و نکات گاج کمک می کند که مهارت من بیشتر شود.

وارد درس زبان می شویم:

 ما درس به درس باید درس نامه هایی که مربوط به گرامر می شوند را از کتاب گاج بخوانیم و لغات زبان را درس به درس بخوانیم هر درس که گرامر و لغات آن را خواندیم تست لغت و گرامر را از کتاب میکرو گاج بزنیم در کنار آن حتما ریدینگ را بخوانیم.

 بچه ها در مرحله اول لغت زبان حفظ می کنند این به تنهایی برای کنکور کافی نیست استفاده درست لغت در جمله است که اهمیت دارد به همین منظور به صورت مداوم باید از کتاب میکرو گاج تست زده شود هر درسی لغت و درسنامه و گرامر آن را خواندند تست آن را از کتاب میکرو بزنند تست آن را که زدند کمک میکند که این لغات تثبیت شوند اما مهم تر از آن کاری که دانش آموزان باید انجام دهند این است که معنی لغت را نه تنها باید در جمله بلد باشند باید در متن هم بلد باشند و حتی اگر در یک متن دو  لغت هم بلد نبودند بتوانند تست های آن را بزنند.

 پس مرحله ی نهایی پیشرفت این است که بتوانم ریدینگ خوب کار بکنم حتما توصیه میکنم که دانش آموزان ریدینگ گاج را تهیه و کار کنند این کتاب ، کتاب واجبی است که باید داشته باشند.

دانش آموزان ضعیفتر در این چهار ماه بیایند اول تست واژگان زیاد بزنند تا دستشان راه بیافتد بعد بروند سراغ ریدینگ کار کردن آن هایی که تا الان تست واژگان را کامل زدند و کتاب میکرو را تمام کردند یا فقط یک یا دو درس مانده که آن را هم خواهند زد، بیشتر تمرکز آنها باید روی ریدینگ باشد و درک مطلب کار کنند.

 دانش آموزان کاری که در ایام عید انجام می دهند این است که باید لغات ،درسنامه گرامر ، تست مارکدارشان را مرور کنند.

 این کاریست که در ایام عید باید انجام شود و در نهایت هم آزمون جامع از کتاب دور دنیا در چهار ساعت جلد عمومی را دانش آموز باید از خودش آزمون بگیرد.  این کمک می کند که به یک جمع بندی خوبی برسد.

 ما همه ی دغدغه هایمان این است که بتوانید از زمانهایمان بیشترین استفاده را کنیم با توجه به زمانی که می گذارید بهترین نتیجه مطلوب را در کنکور بگیرید و مطمئن هستیم و این را خواهیم دید که وقتی جواب کنکور می آید اغلب رتبه های خوب کنکور کسانی هستند که در آزمون های ما شرکت می کردند و از امکانات مجموعه ی ما استفاده می کردند.

برنامه ریزی ما این است که حالا که دانش آموز دارد زحمت می کشد چه کاری کنیم که بهترین نتیجه را بگیرید .

در درس ادبیات در فرصت باقی مانده بیشتر انرژی ما باید روی موضوعی کار کردن باشد.

 در درس عربی باید روی آزمون جامع زدن باشد.

 در درس معارف باید کتاب درسی یا درس نامه های گاج را بخوانیم روی آیات و احادیث باید تمرکز بیشتری داشته باشیم

 در درس زبان باید ریدینگ و کلوز بیشتری کار کنیم پس هر درس روش خاص خودش را دارد همان اندازه که معارف مهم است و باید کتاب خوانده شود به همان اندازه کتاب موضوعی در درس ادبیات مهم است و باید خوانده شود حالا یک دانش آموز بیاید این چهار ماه فقط کتاب درسی بخواند و موضوعی کار نکند مطمئن باشد که در درس ادبیات آن بازدهی لازم را ندارد.

 هر کدام از درس ها یک تکنیک و روش خاص خودش را دارد. در درس های عمومی مهمتر از زمانی که می گذاریم این است که بدانیم در درس های عمومی چه کاری باید انجام دهیم.

 

ادامه دارد............