لذت تابستان خود را با این نوشیدنی ها دوچندان کنید


نوشیدنی خنک بخورید، غصه نخورید!

با فرارسیدن فصل تابستان بازار نوشیدنی‌های خنک، داغ می‌شود و همه به دنبال تهیه و مصرف این نوشیدنی‌ها می‌روند. در این میان نیز افرادی هستند که به دلیل اهمیت دادن به سلامت خود، نوشیدنی‌های گیاهی و خانگی را به نوشیدنی‌های صنعتی ترجیح می‌دهند. بسیاری از این نوشیدنی‌های صنعتی به سبب دارا بودن مواد افزودنی و نگهدارنده و همچنین درصد بالای شکر، از نقطه نظر تغذیه و سلامت مناسب نیستند اما برعکس بسیاری از نوشیدنی‌های طبیعی که به‌راحتی در منزل می‌توان آن‌ها را تهیه کرد، علاوه بر آنکه فاقد مواد نگهدارنده و افزودنی هستند، مقادیر کمتری شکر دارند و می‌توانند ضمن برطرف کردن حس تشنگی افراد، خواص درمانی نیز داشته باشند و سبب سلامت جسمی و روحی شوند. در ادامه به معرفی چند نوشیدنی و اسموتی خوش‌طعم و آرامش‌بخش تابستانی می‌پردازیم. آن‌ها را تهیه کرده و از نوشیدن‌شان لذت ببرید.

هانیه جباریان

مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی

- اسموتی انبه

یکی از میوه‌های خوشمزه تابستانی انبه است که دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی بی‌شماری است. اسموتی یک نوشیدنی مخلوط و گاهی شیرین شده از میوه‌ها و سبزیجات تازه و منجمد شده است که برحسب کارایی و عملکرد آن‌ها می‌توان از بستنی، کره بادام زمینی، شکلات، عسل، شیر، ماست و... هم در آن بهره برد. برای تهیه اسموتی انبه به این مواد نیاز دارید: 2/1 فنجان یخ خرد شده، 2/1 لیوان ماست ساده، 2/1 لیوان انبه خرد شده و منجمد، 2/1 لیوان آب پرتقال و چند برگ نعنا. تمامی مواد را در مخلوط‌کن بریزید تا ترکیب یک‌دستی به دست آید. این اسموتی سبب می‌شود گرمای تابستان را چند دقیقه‌ای فراموش کنید. انبه باعث بهبود کیفیت و افزایش آبرسانی به پوست نیز می‌شود.

- شربت آبلیمو

اولین شربتی که معرفی می‌کنم، شربت آبلیموست که روش تهیه بسیار ساده‌ای دارد اما می‌تواند تشنگی و عطش تابستانی را رفع کرده و مانع گرمازدگی شما شود. پایه اصلی این شربت، عصاره لیموترش است که با آب رقیق می‌شود و همراه مقدار کمی قند یا شکر مورد مصرف قرار می‌گیرد. برای تهیه این شربت بهتر است از لیموترش تازه استفاده کنید تا از خواص ویتامین ث آن هم بهره ببرید. میزان ترشی و شیرینی این شربت بستگی به ذائقه افراد دارد؛ بنابراین دستور تهیه خاصی ندارد.

- اسموتی آلو

یکی دیگر از میوه‌های تابستانی که با آن می‌توانید اسموتی درست کنید، آلوست. آلو به سبب خواصش می‌تواند باعث بهبود مشکل یبوست در افراد شود. برای تهیه اسموتی آلو به این مواد نیاز دارید: 6 عدد آلو، یک فنجان آب سیب (ترجیحا طبیعی)، یک فنجان یخ خرد شده، یک فنجان ماست ساده یا کفیر و 4/1 قاشق چایخوری دارچین. ابتدا قالب‌های یخ را در مخلوط‌کن خرد کنید و سپس تمام ترکیبات را به همراه آن مخلوط کنید. این اسموتی در رفع عطش بسیار موثر است.

- شربت خاکشیر و تخم شربتی

یکی از بهترین نوشیدنی‌های تابستانه شربت خاکشیر است. برای تهیه این شربت ابتدا خاکشیر را چند بار بشویید تا کاملا مناسب تهیه شربت شود. سپس در یک پارچ آب، شکر، خاکشیر و در صورت تمایل گلاب را با یکدیگر مخلوط کنید و در نهایت لیموترش تازه را نیز به این مخلوط بیفزایید. این شربت برای رفع عطش و گرمازدگی فوق‌العاده است؛ ضمن آنکه دانه‌های خاکشیر مشابه فیبر عمل کرده و می‌توانند خاصیت ملینی نیز داشته باشد. شربت خاکشیر را بدون آب‌لیمو هم می‌توانید تهیه کنید. در ضمن در تهیه این شربت به جای خاکشیر از تخم شربتی هم می‌توانید استفاده کنید.  

- اسموتی هلو و موز

یکی دیگر از اسموتی‌هایی که در تابستان می‌توانید از آن لذت ببرید، اسموتی هلو و موز است. برای تهیه این اسموتی به 8 قالب یخ، یک عدد موز بزرگ، 2 قاشق غذاخوری عسل، یک عدد هلوی بزرگ و یک استکان شیر نیاز دارید. تمامی این مواد را در مخلوط‌کن با یکدیگر ترکیب کرده و سپس نوش جان کنید. این اسموتی علاوه بر آنکه غنی از انواع ویتامین است، مانند یک بمب انرژی نیز عمل می‌کند.

- شربت نعنا سکنجبین

نوشیدنی خوشمزه دیگری که دستور تهیه ساده‌ای نیز دارد، شربت نعنا سکنجبین است. برای تهیه این شربت خوش‌طعم، 4 لیوان شکر و 2 لیوان آب را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. بعد از آنکه شکر کاملا حل شد، 150 گرم نعنا را کاملا شسته و به شکل دسته‌ای داخل مخلوط در حال جوش بگذارید تا طعم و عطر نعنا وارد این شربت شود. سپس 100 گرم سرکه را به آرامی به شربت بیفزایید و بگذارید تا شربت غلیظ شود. در انتها باید شربت حاصله را از صافی عبور دهید. این شربت خوشمزه فواید بسیاری دارد و می‌تواند اثرات سودمندانه‌ای روی بدن به‌ویژه کبد داشته باشد.