معرفی رشته بینایی سنجی


معرفی:

بینایی سنجی یا اپتومتری، علم مراقبت از چشم است و کارشناسان این رشته به عنوان مراقبان اولیه بهداشت چشم،‌ مسئولیت حفظ و سلامت بینایی را بر عهده دارند. نقش کارشناسان این رشته بسیار مهم است، زیرا شخصی که دچار بیماری چشمی شده است، ابتدا باید توسط بینایی سنج معاینه شود و در صورت لزوم و با تشخیص وی، بیمار به پزشک متخصص چشم ارجاع داده می‌شود.

هدف از ارائه این رشته، تربیت کارشناسانی است که با استفاده از دانش و مهارت‌هایی که کسب کرده اند، به تشخیص اختلالات دید دوچشمی و تنبلی چشم، بهداشت عمومی چشم، بهداشت بینایی و تجویز عدسی‌های مناسب مانند عدسی‌های عینک یا لنزهای تماسی بپردازند. کارشناسان این رشته با طراحی و اجرای برنامه‌های پیش گیری تنبلی چشم که با همکاری سازمان‌هایی نظیر سازمان بهزیستی انجام می‌شود، می‌توانند نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی در جامعه ایفا کنند.

 

توانایی‌‌ها و مهارت‌های لازم:

علاقمندی به درس فیزیک و بخصوص تسلط کامل به بخش فیزیک نور،  داشتن اطلاعات کافی در زمینه‌های زیست شناسی و ریاضی و برخورداری از  سلامت جسمانی کامل دست‌ها و چشم‌‌ها.  ضمنا برخورداری از صبر و حوصله ی کافی و روابط عمومی بالا برای برقراری ارتباط با مراجعه کنندگان، از جمله خصایص لازم برای انتخاب این رشته می‌باشد.  

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی:

رشته‌ بینایی‌ سنجی‌ در دوره‌ کارشناسی ارشد و دکترا دارای‌ گرایش‌های‌ تخصصی‌ مانند ناهنجاری‌های‌ دید دو چشمی‌ و تمرینات‌ اپتومتریک‌، وسایل‌ کمک‌ بینایی‌ و تجویز لنزهای‌ نامرئی‌ است‌.

فارغ التحصیلان کارشناسی بینایی سنجی می‌توانند در رشته‌های زیر در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند:

 

رشته بینایی سنجی، رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)، رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)، رشته اپیدمیولوژی، رشته ارزیابی فناوری سلامت، رشته اقتصاد بهداشت، رشته انفورماتیک پزشکی، رشته آمار زیستی، رشته سلامت سالمندی، رشته علوم تشریحی، رشته فناوری اطلاعات سلامت، رشته فیزیولوژی، رشته فیزیک پزشکی، رشته مدیریت توانبخشی، رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، رشته نانوتکنولوژی پزشکی، رشته زیست فناوری پزشکی، رشته رفاه اجتماعی، تاریخ علوم پزشکی، آموزش پزشکی و برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

سازمان بهداشت جهانی علم بینایی‌سنجی را مراقبت اولیه از بینایی می‌داند. به این معنا که یک بیمار چشم در آغاز باید توسط یک بینایی‌سنج (اپتومتریست) معاینه شود تا اگر دچار عیوب انکساری، اختلالات دید و دو چشمی، انحرافات عضلانی آشکار و غیر آشکار، تنبلی چشم، فیکساسیون‌های غیر مرکزی و مواردی از این قبیل بود توسط متخصص بینایی‌سنجی معاینه گردد و در غیر این صورت به پزشک متخصص ارجاع داده شود.

فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ رشته‌ علاوه‌ بر این‌ که‌ می‌توانند بطور مستقل‌ مطب‌ باز کنند و در زمینه‌ تخصص‌ خود فعالیت‌ کنند تنها افرادی‌ هستند که‌ در زمینه‌ ارائه‌ عینک‌های‌ مربوط‌ به‌ عیوب‌ انکساری‌ به‌ طور علمی‌ و دانشگاهی‌ تخصص‌ دیده‌اند.

از دیگر فعالیت‌های‌ یک‌ بینایی‌ سنج‌ می‌توان‌ به‌ موارد زیر اشاره‌ کرد. مشاوره‌ در مورد بهداشت‌ چشم‌ و مشکلات‌ بینایی‌ در محیط‌های‌ آموزشی‌، خدماتی‌ و…. سنجش‌ بینایی‌ در سازمان‌های‌ مختلف‌، فعالیت‌ در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، تاسیس‌ موسسه‌ ساخت‌ و فروش‌ عینک‌ می‌باشد.

 

ردیف نام دانشگاه شهر
1 دانشگاه علوم پزشکی ایران تهران
2 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان زاهدان
3 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
4 دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشهد