معرفی رشته آموزش و پرورش  پیش دبستانی و دبستانی


معرفی

هدف این گرایش در مقطع کارشناسی، تربیت متخصصانی است که بتوانند قوای جسمی،‌ عاطفی، روانی،‌ اجتماعی و اخلاقی کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی را پرورش دهند. از این رو دروس به نحوی ارائه می‌شود که برای هر دو دوره‌ی پیش دبستان و دبستان کارایی داشته باشد و تفکیک محتوایی وجود ندارد. تفاوت‌های فردی کودکان،‌ روانشناسی بازی، مدیریت مراکز پیش‌دبستانی و دبستانی، قصه‌گویی و نمایش خلاق، مشاوره کودک، ادبیات کودکان برخی سرفصل‌های دروس تخصصی این رشته‌اند.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

علاقه‌مند به کار با کودکان، با حوصله و صبور بودن، توانایی انتقال مطالب به دانش‌آموزان

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی:

در مقطع کارشناسی ارشد این رشته، دو گرایش «آموزش و پرورش دبستان» و «آموزش و پرورش پیش دبستان» از هم تفکیک می‌شود. گرایش آموزش و پرورش پیش دبستان در این مقطع، فقط در دانشگاه علامه طباطبایی ارائه می‌شود. هدف از این دوره، تربیت افرادی است که بتوانند نگاه علمی به مقوله آموزش پیش دبستانی را توسعه ببخشند و کودکانی را که در بدو ورود به نظام آموزشی کشور هستند، به درستی هدایت نماید. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی در این گرایش می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های زیر به ادامه تحصیل بپردازند:

آموزش و بهسازی منابع انسانی، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، تحقیقات آموزشی، تکنولوژی آموزشی، آموزش بزرگسالان، برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، مدیریت آموزشی، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی

 

موقعیت شغلی در ایران:

دانش‌آموختگان می‌توانند در مشاغلی همچون مربی دوره‌های پیش دبستانی، آموزگار و مدیر مدارس ابتدائی و کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به فعالیت بپردازند.

ردیف نام دانشگاه شهر
1 دانشگاه تبریز تبریز
2 دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان
3 دانشگاه شهید چمران اهواز اهواز
4 دانشگاه علامه طباطبایی تهران
5 دانشگاه فرهنگیان تبریز
6 دانشگاه خوارزمی تهران تهران
7 دانشگاه شهید باهنر کرمان کرمان
8 دانشگاه شیراز شیراز
9 دانشگاه فردوسی مشهد مشهد
10 دانشکده غیرانتفاعی رفاه تهران تهران