معرفی رشته روان شناسی صنعتی و سازمانی


معرفی

 

روانشناسی صنعتی و سازمانی یک رشته میان رشته ای است که مبانی اساسی خود را از دانش روانشناسی و اصول مدیریتی می گیرد و به عنوان یک رشته مستقل بیش از 20 سال است که در دانشگاه‌های کشور تدریس می گردد، با این حال این رشته یکی از گرایش‌های جدید و اصلی روانشناسی محسوب می‌شود.

از نظر محتوایی این رشته مشابه با دروس مدیریت و همچنین دروس روانشناسی است از این رو داوطلبانی که به رشته‌های مدیریت علاقه دارند و هم به مبانی روانشناسی، جذب این گرایش تحصیلی می شوند. به طور میانگین دانشجویانی که در هر دو دانشگاه پذیرفته می شوند، هر ساله 60 تا 70 نفر می باشند.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

علاقه مندی به پژوهش و تحقیق، علاقه‌مند به دانستن چگونگی و دلایل رفتار دیگران، علاقه‌مند به کمک به دیگران در حل چالش‌ها، خوش برخورد بودن، صبور بودن، آشنایی با زبان انگلیسی.

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی:

فارغ‌التحصیلان روانشناسی می‌توانند در گرایش‌های زیر در مقطع کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل بپردازند.

روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی خانواده درمانی، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی عمومی، سنجش و اندازه گیری، روانشناسی اسلامی، روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، روان شناسی تربیتی، مشاوره در 4 گرایش، راهنمایی و مشاوره، روانشناسی اسلامی

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

از آنجایی که این رشته در بسیاری از سازمان‌ها و مراکز شغلی شناخته شده نیست و مدیران و موسسات از کاربرد و وجود این رشته بی اطلاع هستند، استخدام در سازمان‌ها و ادارات به صورت رسمی بسیار مشکل می‌باشد و متاسفانه دیده می‌شود که بسیاری از زمینه‌های کاری مربوط به این رشته، توسط رشته‌های مشابه مانند، رشته‌های مدیریت و یا روانشناسان بالینی انجام می گردد. با این حال سازمان‌های بزرگی مانند، سازمان فولاد و یا شرکت نفت، از متخصصان این رشته بهره می گیرند.