معرفی رشته مدیریت بیمه


معرفی :

 امروزه، بیمه تبدیل به یکی از عناصر اصلی زندگی مردم شده است و متناسب با میزان پیشرفت جوامع، بیمه نیز در  آنها رشد داشته است. دوره کارشناسی مدیریت بیمه با هدف تربیت کادر متخصص فنی و تجاری برای انجام وظیفه در شرکت بیمه ایران، وضعیت بیمه در داخل و خارج کشور و همچنین جمع آوری و تهیه اطلاعات به روز و دقیق در زمینه تحولات اقتصادی، تجاری و حمل و نقل و توسعه بیمه در ایران و جهان تاسیس گردیده است. 

بیمه درمان، بیمه آتش سوزی، بیمه مسئولیت، بیمه عمر و ده‌ها نوع دیگر بیمه، همگی برای آسایش خیال مردم طراحی و ارائه شده است.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم :

افرادی که علاقه مند هستند به عنوان بیمه گر یا بازاریاب در این بازار وارد شوند باید از ویژگیهایی برخوردار باشند که عمده ترین آن صداقت است. از آن جهت که شخص باید روابط اجتماعی بسیار قوی داشته باشد تا بتواند موفق باشد. از بعد روان شناسی هم باید روان شناس باشد و با مشکلات افرادی که به عنوان بیمه گذار یا طرف مراجعه او هستند به گونه ای رفتار کند که با شناخت آنها بتواند نیاز آنها را تامین کند و بعد از آن خوش برخورد بودن که از لحاظ روانی در طرف مقابل، اثر بسیاری در این مورد دارد .  از جمله تواناییهای یک کارشناس بیمه میتوان به تواناییهای فردی، اختصاصی، سعه صدر، انعطاف پذیری و در واقع سرعت عمل اشاره کرد که می‌تواند برای کسانی که می خواهند در این رشته کار کنند بسیار مفید و کارآمد باشد .

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی :

فارغ‌التحصیلان کارشناسی مدیریت بیمه می‌توانند در رشته‌های زیر ادامه ی تحصیل بدهند :

مدیریت بازرگانی (با 7 گرایش)، مدیریت دولتی (با 6 گرایش)، مدیریت صنعتی (با 4 گرایش)، مدیریت فناوری اطلاعات (با 6 گرایش)، مدیریت تکنولوژی (با 1 گرایش)، مدیریت مالی، کارآفرینی (با 11 گرایش)، مدیریت منابع انسانی (با 5 گرایش)، علمی کاربردی مدیریت نشر، مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای، مدیریت بحران ، مدیریت بازرگانی دریایی، مالی (با 3 گرایش)

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار :

دانشجویان رشته مدیریت بیمه پس از کسب مهارتهای علمی و عملی لازم قادر به بر عهده گرفتن مناصب مدیریتهای مختلف در زمینه بیمه در داخل یا دفاتر خارج از کشور خواهند بود. از سوی دیگر دانش آموختگان این رشته در صورت دارا بودن زیر ساخت علمی مناسب، قادر به انجام تحقیقات و مطالعات مورد نیاز کشور در صنعت بیمه نیز می باشند.  هم چنین می‌توانند مشاغل زیر را برای خود برگزینند :

کارشناس بیمه ، کارگزار بیمه  ، مدیر فروش ،  مدیر بازاریابی ، کارشناس تحقیقات بازار، کارمند بانک ، رییس بانک  و کارشناس گمرک