سوم دبیرستانی ها باید برای تابستان برنامه ریزی کنند


برای رسیدن به این هدف لازم است که چند محور در دوره تابستانی به طور صحیح اجرا شود و موجبات موفقیت شما را در مراحل بعدی فراهم سازد که عبارتند از:

۱ ـ خود را به درس خواندن مستمر عادت دهید: اکنون باید بدانید شما دیگر داوطلب کنکور و دانش‌آموز سال آخر دوره متوسطه هستید و تلاش جدی‌تری برای قبولی در کنکور را آغاز کرده‌اید، به عبارت  دیگر باید باور کنید کنکور برای شما آغاز شده است. ممکن است مجبور شوید بیش از ۶۰ ساعت در هفته درس بخوانید. خیلی از داوطلبانی که در سال‌های دبیرستان به مطالعه در ساعات زیاد عادت نکرده‌اند، در این زمان دچار مشکل بزرگی خواهند شد. خستگی، بی‌انگیزگی و پایین آمدن کارایی مطالعه و افت میزان یادگیری می‌تواند از تبعات این عادت نکردن باشد، بنابراین توصیه می‌کنم که مهم‌ترین وظیفه یک داوطلب کنکور را که عادت کردن به مطالعه در ساعات طولانی مطالعه است، ترمیم و در صورت عادت به این امر، آن را تقویت کنید. این عادت مانند تمامی تغییرات هستی، تدریجی صورت می‌گیرد.

۲ ـ برای مطالعه خود هدف‌گذاری کنید: افزایش ساعات مطالعه بدون در نظر داشتن رسیدن به یک قله مطالعاتی، خسته‌کننده خواهد بود و موجب بی‌انگیزه شدن شما در طول دوره مطالعاتی‌تان  خواهد شد. توجه داشته باشید برخلاف آنچه اکثر داوطلبان می‌اندیشند، بهترین برنامه‌ریزی‌ها اگر با هدف‌گذاری مناسبی همراه نباشد، نمی‌تواند برای شما موفقیت به ارمغان آورد، لذا خوب است که با خودتان عهد کنید که تا پایان دوره تابستانی، برخی عادات غلط خود را تغییر دهید و یا این‌ که یک درس ضعیف را به سطح متوسط برسانید و در پایان این دوره هم هدف خود را بررسی کرده و دقت کنید آیا به آنچه مد نظر شما بوده است، دست پیدا کرده‌اید یا نه؟ توجه داشته باشید که هدف‌گذاری شما نه زیاد آرمانی و دور از دسترس و نه زیاد ساده و پیش پا افتاده باشد.

افزایش ساعات مطالعه بدون در نظر داشتن رسیدن به یک قله مطالعاتی، خسته‌کننده خواهد بود و موجب بی‌انگیزه شدن شما در طول دوره مطالعاتی‌تان خواهد شد. توجه داشته باشید برخلاف آنچه اکثر داوطلبان می‌اندیشند، بهترین برنامه‌ریزی‌ها اگر با هدف‌گذاری مناسبی همراه نباشد، نمی‌تواند برای شما موفقیت به ارمغان آورد، لذا خوب است که با خودتان عهد کنید که تا پایان دوره تابستانی، برخی عادات غلط خود را تغییر دهید و یا این‌ که یک درس ضعیف را به سطح متوسط برسانید و در پایان این دوره هم هدف خود را بررسی کرده و دقت کنید آیا به آنچه مد نظر شما بوده است، دست پیدا کرده‌اید یا نه؟

۳ ـ تمام فعالیت‌های خود را ثبت کنید: انجام این فعالیت به شناخت توانایی‌ها و رفع نقاط ضعف شما کمک بسیار زیادی می‌نماید. همان‌گونه که عنوان شد برنامه‌ریزی یعنی مدیریت صحیح استفاده از منابع و امکانات، پس برای داشتن یک برنامه موفق و ایده‌آل در ابتدا باید توانایی‌ها و امکانات خود را بشناسید. برای کسب این اطلاعات، بهترین راه نوشتن و ثبت فعالیت‌های هفتگی شماست.

۴ ـ عادت کنید تکالیف و مطالعه هر روز را در‌‌ همان روز انجام دهید: انجام تکالیف و مطالعه درس هر روز در‌‌ همان روز مربوطه، باعث افزایش بازدهی و بالا رفتن یادگیری شما خواهد شد. به گونه‌ای که اکثر مشاوران بر این باورند داوطلبانی که تکالیف روزانه خود را در‌‌ همان روز انجام می‌دهند، ۴۲ درصد موفق‌تر از کسانی بوده‌اند که براساس نیاز تکالیف را انجام داده‌اند. ضمن آنکه انجام تکلیف‌ها به صورت روزانه باعث جلوگیری از اتلاف وقت و تلنبار شدن حجم زیادی از وظایف خواهد شد.

۵ ـ دروس دبیرستان را تا پایان تابستان خوب یاد بگیرید: تا پایان  شهریور تلاش کنید که در دروس دبیرستان (سال‌های اول، دوم و سوم) هیچ نکته‌ای نباشد که بلد نباشید؛ البته بلد بودن با توانایی تست زدن متفاوت است. منظور از بلد بودن این است که هیچ مطلبی برای شما غریب نباشد یا این‌که هیچ فرمول، نکته، قاعده و دستوری وجود نداشته باشد که شما کاربردش را ندانید. مطالعه و مرور جزوات دبیران محترم شما به اضافه مطالعه کتاب درسی‌تان که بی‌شک مهم‌ترین منبع طرح سوال در کنکور سراسری است، به انجام این فعالیت کمک شایانی خواهد نمود.