معرفی رشته مهندسی نفت


معرفی

ایران یکی از منابع و معادن بزرگ نفت و گاز جهان به شمار می‌رود. از همین رو تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای بهره ‌برداری درست و بهینه از این سرمایه بسیار ضروری است. به همین منظوررشته کارشناسی مهندسی نفت  در دانشگاه‌های کشور دایر شده است. آنها به منظوردستیابی به حداکثر میزان نفت و گاز , تجهیزات و مراحل کار را طراحی می کنند. مهندسان نفت جهت شبیه سازی رفتار منابع  نفت در رابطه با بکارگیری روشهای متفاوت باز یافت،  شدیدا به مدلهای رایانه ای وابسته اند. آنها به منظور شبیه سازی اثرات روشهای  گو ناگون حفاری نیزغالبا از مدلهای رایانه ای استفاده می کنند.

این رشته در مقطع کارشناسی در 5 گرایش مهندسی نفت (بدون گرایش)، بهره برداری از منابع نفت، حفاری و استخراج نفت، اکتشاف نفت و مخازن هیدروکربوری ارائه می‌شود.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم

تبحر بالا در دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زبان انگلیسی، توانایی جسمی بالا برای کار در محیط‌های خارج شهری، توانایی انجام کار گروهی و صبر و پشتکار از جمله توانایی‌های لازم برای موفقیت در این رشته می‌باشند.

 

مقاطع بالاتر تحصیلی

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در 4  گرایش حفاری، اکتشافات، بهره برداری، هیدروکربوری ارائه می‌شود.

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار

اکثر مهندسان نفت در بخش‌های استخراج نفت و گاز، پالایش نفت و خدمات مهندسی و معماری استخدام می شوند. به خدمت گیرندگان  شامل شرکت‌های نفتی بزرگ و صدها شرکت کوچکترو مستقل فعال در زمینه‌های استخراج، تولید و خدمات می‌باشند. بسیاری از آنها نیز توسط شرکتهای مشاوره مهندسی وبخشهای دولتی استخدام می شوند. همچنین فارغ التحصیلان می توانند مطالعات و عملیات مهندسی زمین شناسی، نفت، محاسبات و طراحی و تلفیق عملیات و اجزاء جانبی، برنامه‌های اکتشاف وزارت نفت را به عهده گیرند و نقش بسزای خود را در عملی کردن و اجرای بهینه برنامه‌های مطالعاتی و اکتشافی نیز در تلفیق تدارکات و طرح و چگونگی پیاده کردن برنامه‌های اکتشافی آتی و استراتژیک صنعت نفت کشور ایفا کنند.