معرفی رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم (کشاورزی)


معرفی:

امروزه کارهای مختلف کشاورزی از جمله شخم و مسطح کردن زمین، کاشت، داشت و برداشت محصولات، نگهداری و آبیاری زمین‌های زراعی و... بوسیله انواع ماشین آلات کشاورزی انجام می‌گیرد. به منظور تولید و نگهداری ماشین‌های کشاورزی نیاز به متخصصانی حرفه‌ای وجود دارد. رشته مکانیک ماشین‌های کشاورزی با استفاده از علوم و تکنولوژی مربوط به طراحی و سازگاری ماشین‌های مختلف کشاورزی، توان و کارایی لازم را به متخصصان داده و آن‌ها را برای کار در کارخانجات سازنده انواع ماشین‌های کشاورزی، شبکه تعمیرگاه‌های مجهز ماشین‌های کشاورزی، مراکزپژوهشی و تحقیقاتی مرتبط و... آماده می‌سازد. در واقع رشته مکانیک ماشین‌های کشاورزی کاربرد مهندسی مکانیک در بخش کشاورزی است.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

تبحر در دروس ریاضی‌ و فیزیک‌، صبر و حوصله، ذهن خلاق، دقت، علاقه به کار در محیط‌های صنعتی و کشاورزی از جمله عوامل لازم برای موفقیت در این رشته می‌باشند.

 

مقاطع بالاتر تحصیلی:

رشته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک بیوسیستم دارای سه گرایش انرژی‌های تجدیدپذیر، طراحی و ساخت  و فناوری پس از برداشت می‌باشد.

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

فعالیت دانش‌آموختگان، طراحی و تولید ماشین‌های کشاورزی در رابطه با خودکفایی صنعتی در رشته کشاورزی و آموزش و تربیت کادر اجرایی کارخانجات تولیدی و مجتمع‌های کشاورزی مکانیزه است. دانش‌آموختگان می‌بایست با بکارگیری علوم و تکنولوژی مرتبط با طراحی و سازگاری ماشین‌های مختلف کشاورزی به خدمت در کارخانجات ساخت تراکتور و ماشین‌های کشاورزی، شبکه تعمیرگاه‌های مجاز ماشین‌ها و ادوات کشاورزی در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی مبادرت ورزند. با توجه به گذراندن دروس مهندسی در این رشته دانش‌آموختگان می‌توانند در زمینه‌هایی همچون خودرو سازی و صنایع وابسته، ماشین آلات سنگین، ماشین آلات راهسازی، همچنین نقشه کشی صنعتی و فرآیند تولید کارگاهی نیز مشغول به کار شوند.