معرفی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی


معرفی :

رشته مهندسی خط و سازه‌های ریلی که از نظر ماهیت مشابه رشته مهندسی عمران می‌باشد، به بحث سازه‌های مختلف در راه آهن از قبیل پل، تونل، خط و تاسیسات زیر بنائی آن و ایستگاه می پردازد. دانشجویان این رشته علاوه بر دروس تخصصی رشته عمران دروس تخصصی در زمینه آشنائی، تحلیل و طراحی خط و سازه‌های ریلی و اجزا آن‌ها را می آموزند. هدف رشته مهندسی خط و سازه‌های ریلی تربیت مهندسانی است که بتوانند در زمینه طراحی، ساخت، اجرا، نگهداری و تعمیر خطوط و سازه‌ها و تاسیسات زیر بنائی از قبیل پلها، تونلها، ایستگاههای مورد نیاز راه آهن‌های شهری و بین شهری فعالیت نمایند. دانشجویان این رشته ویژگیهای خاص سازه‌های مختلف ( از قبیل تونل، پل و ... ) در شبکه‌های راه آهن شهری و بین شهری و مترو را آموزش می بینند.   این رشته مهندسی از جهاتی با رشته مهندسی عمران شباهت دارد و می‌توان گفت این رشته بر بستر رشته مهندسی عمران قرار گرفته است به گونه ای که دانش‌آموختگان این رشته تسلط کافی برزمینه‌های تخصصی مختلف در رشته عمران خواهند داشت.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم :

دانشجوی‌ سازه‌های ریلی‌ باید سخت‌کوش‌، جدی‌ و مقاوم‌ بوده‌ و آمادگی‌ کار در هر شرایطی‌ را داشته‌ باشد. چون‌ کار اصلی‌ یک‌ مهندس‌ خط‌ و ابنیه‌ در بیابان‌، دشت‌، کویر و کوهستان‌ است‌ و فردی‌ که‌ وارد این‌ رشته‌ می‌شود باید به‌ کارهای‌ اجرایی‌ علاقه‌مند باشد.

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی :

کارشناسی ارشد در رشته‌های : مهندسی ماشینهای ریلی، مهندسی حمل و نقل ریلی،   کنترل و علائم،   مهندسی خطوط راه آهن و مهندسی راه آهن برقی

 

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار :

بازار کار مهندسی خط و سازه‌های ریلی مانند مهندسی ماشین‌های ریلی است با این تفاوت که فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند علاوه بر صنعت راه‌آهن، موقعیت شغلی یک مهندس عمران را نیز داشته باشد.