معرفی رشته مهندسی اپتیک و لیزر


معرفی :

اپتیک شاخه ای از علم فیزیک است که به مطالعه رفتار و خواص نور مرئی، مادون قرمز و فرابنفش می پردازد و دربسیاری از علوم (ستاره شناسی، مهندسی، پزشکی، عکاسی و...)کاربرد دارد. لیزر نیز به دلیل خواص متمایزش نقش بسیار مهمی در افزایش تولیدات صنعتی، گسترش ارتباطات و پیشرفت صنعت چاپ و پزشکی دارد. در رشته مهندسی اپتیک و لیزر دانشجویان با انواع لیزر و اپتیک و کاربردهای آن‌ها، اسپکتروسکوپی لیزری(اندازه گیری طول موج و فرکانس)، فن آوری ساخت قطعات اپتیکی و...آشنا می‌شوند و قادر به طراحی و ساخت تجهیزات اپتیکی و لیزری مورد نیاز در زمینه‌های مختلف باشند. دوره کارشناسی مهندسی اپتیک و لیزر به منظور آموزش مبانی علمی اپتیک و کاربرد آن در تجهیزات اپتیکی، اپتوالکترونیکی و لیزری تدوین شده است. در فن آوری پیشرفته و بویژه در صنایع دفاعی، تولید، انتشار و بکارگیری نور، آشکارسازی آن در نواحی مختلف بینایی و برهمکنش نور باماده مسائل مهم به شمار می‌آیند.در این راستا به متخصصینی که بتوانند همکاری لازم را در طراحی و محاسبات ساخت و نگهداری تجهیزات اپتیکی، اپتوالکترونیکی و لیزری بعهده گیرند، به شدت احساس می‌شود.

                        

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم :

برخورداری از نظم و دقت فراوان، توانایی لازم جهت کنترل کیفیت، برخورداری از روحیه‌ی همکاری، علاقمندی به تحقیق و پژوهش، توانایی پذیرش مسئولیت‌‌های فنی و تسلط کافی به علم فیزیک و ریاضیات از جمله توانایی‌ها و مهارت‌هایی است که برای دانشجویان این رشته لازم است.

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی : کارشناسی ارشد الکترو اپتیک با سه گرایش الکترواپتیک، اپتیک و لیزر

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار :

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی اپتیک و لیزرمی‌توانند در این زمینه‌ها فعالیت کنند :همکاری در طراحی تجهیزات اپتیکی، لیزری و اپتو الکترونیکی، تنظیم و اجرای برنامه‌های تعمیر و نگهداری دستگاه‌های اپتیکی و لیزری، نظارت بر انجام سرویس‌های لازم شامل عیب‌یابی، بازرسی فنی، پیاده و سوار کردن و تنظیم تجهیزات اپتیکی و لیزری، شناخت، راه‌اندازی و به کار گیری سیستم‌های دارای تجهیزات اپتیکی، اپتو الکترونیکی و لیزری، پذیرش مسئولیت‌های فنی در صنایع اپتیکی و لیزری، توانایی لازم جهت کنترل کیفیت به روش اپتیکی و لیزری، راه‌اندازی و انجام آزمایش‌های بیناب سنجی لیزری، همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه فوق، توانایی انجام آشکارسازی نور در نواحی مختلف بیناب به ویژه در ناحیه مادون قرمز، کسب مهارت‌های لازم در زمینه نشاندن لایه‌های اپتیکی در خلا و ساخت پالاینده‌های پرتو شکاف‌ها و … .