معرفی رشته فیزیک هسته ای


معرفی:

در فیزیک‌ هسته‌ای‌ خود هسته‌ مورد مطالعه‌ قرار می‌گیرد؛ یعنی‌ این که هسته‌ از چه‌ تشکیل‌ شده‌ و چه‌ نیروهایی‌ بین‌ اجزای‌ هسته‌ وجود دارد و در نتیجه واکنش‌های‌ انجام‌ شده‌ چقدر انرژی‌ آزاد می‌گردد، بررسی می‌شود. پس انرژی هسته‌ای و رادیوایزوتوپ‌ها مسائلی هستند که در فیزیک هسته‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

کنجکاوی زیاد، دقت و تمرکز فراوان، صبر و حوصله، توانمندی بالا در دروس فیزیک و ریاضی، قدرت تحلیلی خوب، داشتن روحیه‌ی مطالعه‌ی زیاد و انجام آزمایش‌های مستمر از جمله عوامل تعیین کننده برای موفقیت در این رشته می‌باشند.

 

مقاطع بالاتر تحصیلی:

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در11 گرایش فیزیک هسته‌ای، فیزیک ذرات بنیادی، فیزیک اتمی و مولکولی، فیزیک حالت جامد، فیزیک بنیادی، فیزیک نجومی، فیزیک ماده چگال، فوتونیک، آموزش فیزیک، نانو فیزیک و مهندسی الکترواپتیک ادامه تحصیل دهند.

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

فارغ‌التحصیلان این رشته در حد کارشناسی می‌توانند در سازمان‌های مختلف کشور از قبیل صداوسیما، برنامه و بودجه، در صنعت مخابرات و ارتباطات، مراکز تولید قطعات غیرهادی و سلول‌های خورشیدی و صنایع تولید و نگهداری لیزر در صنعت، پزشکی و نظامی و دیگر صنایع مختلف مفید واقع شوند.