معرفی رشته فلسفه


معرفی:

 رشته فلسفه‌یک رشته آموزشی است که کلیه پرسش‌های بنیادی انسان را نسبت به مسائل وجود، هستی، جهان پیرامون انسان و حقیقت انسان بررسی می‌کند .

در دوره کارشناسی رشته فلسفه، دانشجویان شناخت مفصلی درباره تاریخ فلسفه غرب به دست می‌آورند.‌یعنی سیر تاریخی فلسفه را از فلسفه‌یونان تا زمان حاضر و تا حدودی نیز سیر تاریخی فلسفه اسلامی ‌را مطالعه کرده و به مفاهیم و مسائل اساسی فلسفه اسلامی ‌و پاسخ‌های فلسفه اسلامی ‌به پرسش‌های بنیادی فلسفه می‌پردازند.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

علاوه بر علاقمندی در این رشته که ازعوامل اساسی در ورود به این رشته است، فرد باید از ذهنی خلاق و پویا و ریاضیات قوی برخوردار باشد. (هرکس ریاضیات ‌یا هندسه نمی‌داند، وارد نشود)  این جمله بر سر در آکادمی ‌افلاطون که در زمان خویش تاسیس کرده و در آن فلسفه تعلیم می‌داد، نقش بسته بود. چرا که ریاضیات نیز مانند فلسفه با مسائل ذهنی و غیرتجربی سروکار دارد.

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی:

گرایشهای رشته فلسفه در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

فلسفه، فلسفه‌ی تطبیقی، فلسفه منطق، فلسفه‌ی دین، اخلاق (با 2 گرایش) و منطق فهم دین

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

دانش آموختگان این رشته می‌توانند دروس فلسفه و منطق را در دبیرستان‌ها تدریس کنند‌یا به عنوان مدرس دانشگاهی رشته فلسفه‌یا درس‌های پایه رشته‌های دیگر که به فلسفه ارتباط دارند فعالیت کنند و‌یا به عنوان محقق، مؤلف و‌یا مترجم آثار فلسفی در مراکز مختلف دولتی و خصوصی ایفای نقش کنند.