معرفی رشته «برنامه نویسی بازی های رایانه ای»


* معرفی رشته

بازی‌های رایانه‌ای به لحاظ تاثیرگذاری خود در زمینه فرهنگ‌سازی، رشد و تکوین شخصیت فرهنگی و علمی و ایفای نقش‌های آموزشی و کمک آموزشی و همچنین پر کردن بخشی از اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف جامعه از جایگاه ویژه‌ و مهمی برخوردار هستند.

بنا بر اهمیت موضوع، توجه بیش از پیش به برنامه‌ریزی برای تولید محصولات فرهنگی جدید (همچون بازی‌های رایانه‌ای مناسب) و توسعه این حوزه منجر به تعریف و پیاده‌سازی این رشته مهارتی در هنرستان‌های کاردانش برای هنرجویان علاقه‌مند شده است.

در ضمن بازی‌های رایانه‌ای ایرانی مورد علاقه بسیاری از خانواده‌های ایرانی است چرا که در راستای فرهنگ کشورمان است لذا هم جهت با سیاست توسعه و رواج این رشته در هنرستان‌های کاردانش برای هنرجویان علاقه‌مند پایه‌گذاری شده است.

* سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی، پنج استاندارد مهارت شغلی را گذرانده و در انتهای هر استاندارد به توانایی‌های ذیل دست می‌یابند:

مهارت برنامه‌نویسی scratch ـ مهارت رایانه کار LCDLـ مهارت کاربر رایانه ـ مهارت کاربر آفیس ـ مهارت کارور ایلاسترینور ـ مهارت بازی‌سازی مقدماتی با موتور Unity ـ مهارت شهروند الکترونیکی ـ مهارت کاربر اندروید ـ مهارت برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای ـ مهارت بازاریابی الکترونیکی ـ مهارت کاربر Poser ـ مهارت مدیر Game Net

* آینده تحصیلی و شغلی

بازی تلفن همراه رفته رفته شکلی جدی از سرگرمی‌های مردم می‌شود و در دل کاربران گوناگون جا باز می‌کند. بالندگی این بازار از یک سو ناشی از ظهور گوشی‌های هوشمند صفحه لمسی و پیشرفته است که کار پایه مناسبی برای بازی هستند و از سوی دیگر ناشی از نوآوری در بازی‌هاست که کاربران تمامی گروه‌های سنی را جذب می‌کند.

بازتاب این بالندگی در میزان درآمد این صنعت هم نمایان است که سهم فزاینده‌ای از درآمد بازی همراه از کالاهای مجازی و سایر خریدهای درون بازی است.

درآمد تبلیغات درون بازی افزایش چشمگیری خواهد یافت، زیرا شمار هر چه بیشتری از تبلیغات‌چی‌ها به سراغ بازی‌های همراه می‌آیند تا از قابلیت رسانه‌ای آن بهره گیرند.

ایران با 20 میلیون کاربر بازی‌های رایانه‌ای و صرف روزانه 40 میلیون ساعت برای انجام بازی‌ یکی از پرمخاطب‌ترین کشورهای دنیا در این زمینه محسوب می‌شود. 

بر اساس سند چشم‌انداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای در افق 1404، سهم بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در بازار داخل تا سال 1404 باید به 50 درصد برسد.

*شرایط و نحوه ادامه تحصیل:

دانش‌آموزان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند در مقطع کاردانی در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه آزاد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رشته مرتبط ادامه تحصیل دهند. همچنین با سه ساله شدن دوره تحصیلی دوره دوم متوسطه در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های مرتبط با نرم‌افزار و IT می‌تواند ادامه تحصیل دهد.

*آینده شغلی و بازار کار:

فارغ‌التحصیلان می‌توانند به عنوان طراح بازی یا برنامه‌نویس در مراکز دولتی و خصوصی و یا به صورت مستقل مشغول به کار شوند که تعدادی از این مراکز عبارتند از:

ـ طراحی انفرادی و یا تیمی بازی‌های موبایل

ـ مراکز چاپ و تبلیغات و نشریات

ـ به عنوان مدرس در مراکز آموزش تخصصی IT (انستیتو ملی بازی‌سازی)

ـ اشتغال در شرکت‌های خصوصی تولید بازی‌های رایانه‌ای و موبایل

* ساعت آموزش

رشته «برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای» دارای 111 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 4 ساعت شایستگی‌های پایه، 56 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، «کاربر رایانه متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «کاربر نرم‌افزار اداری متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «مهارت عمومی برنامه‌نویسی متشکل از 2 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «برنامه نویسی scratch متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «ریاضی 2 متشکل از 2 واحد نظری»، «کاربر اندروید متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «کاربر illustrator  متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «شهروند الکترونیکی(e-citizen)  متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «بازی‌سازی‌های مقدماتی با موتور یونیتی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «رایانه کار icdl2 متشکل از 0.5 واحد نظری و 0.5 واحد عملی»، «برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «بازاریابی الکترونیکی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «مدیر بازی‌های شبکه‌ای(game net) متشکل از 2 واحد نظری و یک واحد عملی»، «کاربر(poser) متشکل از 3 واحد نظری و 3 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.