معرفی رشته «بورس و اوراق بهادار»


*معرفی رشته

با توجه به نقش کلیدی بازار سرمایه در اقتصاد کشور، لزوم تربیت کارشناسان و نیروهای کارآمد برای فعالیت در این بخش از مهم‌ترین ضروریات است.

سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در راستای ایفای رسالت خود در زمینه توسعه فراگیر آموزش‌های مرتبط با بازار سرمایه و یا درک شرایط حاکم بر بازار سرمایه، برای نخستین بار در کشور با همکاری شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس(وابسته به سازمان بورس اوراق بهادار) اقدام به طراحی این رشته مرتبط با بازار سرمایه نموده است.

* سطح آموزشی مهارت‌ها

قابلیت‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان:

- شناخت قونین و مقررات معامله‌گری

- انجام کار با نرم‌افزار معاملات

- شناخت ابزارهای مالی

- شناخت قوانین و مقررات معامله‌گری

- تجزیه و تحلیل مالی و اقتصادی بنگاه و بازارهای داخلی و بین‌المللی

- پیش‌بینی روند شاخص‌ها و قیمت‌ها بر اساس روش‌های کمی

- انجام کار با نرم‌افزارهای تحلیل و پیش‌بینی

- شناخت قوانین و مقررات سبدگردانی

- مدیریت ریسک با بهره‌گیری از ابزارهای مالی

- ارزش‌گذاری اوراق بهادار

* آینده تحصیلی و شغلی

 فارغ‌التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی در حوزه‌های مختلفی همچون سرمایه‌گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی(ارائه روش‌های نوین مالی)، تامین مالی و اعتباری و ... می‌توانند در پست‌های مرتبط سازمانی از جمله معاونت مالی(در مفهوم جدید آن) و معاونت سرمایه‌گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانک‌ها و ارزیابی اقتصادی پروژه‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بورس اوراق بهادار و غیره مشغول به کار شوند.

این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی است امکان ادامه تحصیل در این رشته وجود دارد.

* ساعت آموزش

رشته «بورس و اوراق بهادار» دارای ۱۰۸ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت شایستگی‌های عمومی، ۴ ساعت شایستگی پایه، ۵۳ ساعت شایستگی‌های فنی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از ۳ واحد نظری و ۵ واحد عملی»، «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «حسابداری عمومی مقدماتی متشکل از ۲ واحد نظری و ۲ واحد عملی»، «کاربر نرم‌افزار اداری متشکل از ۲ واحد نظری و ۴ واحد عملی»، «ریاضی ۲ متشکل از ۲ واحد نظری»، «حسابداری عمومی تکمیلی متشکل از ۲ واحد نظری و 2 واحد عملی»، «بورس و اوراق بهادار متشکل از ۹ واحد نظری و ۱۴ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.