معرفی رشته «پرورش و نگهداری اسب»


*معرفی رشته

پیامبر گرامی اسلام(ص)، اسب را به سبب تقویت بنیه نظامی مسلمانان، موجب عزت معرفی می‌کنند؛ اسب‌سواری را از بهترین ورزش‌ها می‌دانند و می‌فرمایند: «اسب‌ها را برای سواری و جنگ آماده کنید، زیرا پشت‌های آنها (ظاهرشان) برای شما عزت و قدرت بوده، و شکم‌هایشان (باطن‌شان) برایتان گنج است».

در گذشته، یکی از نشانه‌های تمدن انسان، استفاده از اسب بوده است، زیرا بسیاری از فعالیت‌های مربوط به امور کشاورزی، شخم زدن زمین‌های کشاورزی و... توسط گاو، اسب و سایر تک‌سمیان صورت می‌گرفت.

با اینکه امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن امور، از اسب به شکل قبلی استفاده نمی‌شود، ولی اهمیت و ارزش آن بر کسی پوشیده نیست. این جانور برخلاف تصور غلط بعضی از افراد، کارآیی بسیار مهمی پیدا کرده است. از آن جمله می‌توان به وجود اسب در امور ورزشی، اقتصادی، تفریح و سرگرمی و مهم‌تر از همه در زمینه‌ علمی و پیدایش علم پرورش اسب در دانشگاه‌ها اشاره کرد.

هدف از این رشته، تربیت افراد کاردانی است که با مهارت‌ها و آگاهی‌هایی که کسب کرده‌اند، به شناسایی نژادهای مختلف اسب و همچنین سایر تک‌سمیان بپردازند و با خصوصیات اسب، بهداشت و سلامتی اسب، اصلاح نژاد و تغذیه اسب آشنا شوند. داوطلبان این رشته باید از توان جسمی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند از انجام اموری چون نعل‌بندی و داغ‌زنی، سوارکاری و پرورش اسب و سایر تک‌سمیان برآیند.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی، یک استاندارد مهارت شغلی را گذرانده و در انتهای استاندارد به توانایی‌های ذیل دست می‌یابند.

استاندارد پرورش و نگهداری اسب: هنرجو پس از گذراندن این استاندارد به توانایی تشخیص نژادهای مختلف اسب، اصلاح نژاد، تغذیه اسب، بهداشت و آشنایی با بیماری‌های اسب و نحوه درمان آن و آموزش سوارکاری آشنا می‌شوند.

*آینده تحصیلی و شغلی

فراگیران این رشته بعد از فارغ‌التحصیلی قادر خواهند بود:

1ـ دریافت مدرک تحصیلی رسمی پایان تحصیلات آموزش متوسطه

2ـ دریافت گواهی مهارت شغلی از مراجع ذیربط

3ـ تحصیل در رشته‌های کاردانی (پیوسته ـ ناپیوسته) در مراکز آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی و آزاد بپردازند، و همچنین با سه ساله شدن دوره تحصیلی دوره دوم متوسطه در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های مرتبط با این رشته می‌تواند ادامه تحصیل دهد.

4ـ استفاده از تسهیلات مالی و اشتغال‌زایی براساس ضوابط مربوط در قانون بودجه

* ساعت آموزش

رشته «پرورش و نگهداری اسب» دارای 114 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 61 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «پرورش عمومی دام متشکل از 7 واحد نظری و 12 واحد عملی»، «پرورش و نگهداری اسب متشکل از 14 واحد نظری و 18 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.