دانش آموزان روزانه 124 دقیقه تلویزیون و ماهواره تماشا می کنند


به گزارش خبرگزاری فارس،‌ میترا دانشور رئیس گروه تفکر و آداب و مهارت‌های زندگی دفتر تالیف کتب درسی امروز در نشست خبری پیرامون تالیف کتب درسی دانش‌آموزان که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص اینکه «در تالیف کتب درسی به چه میزان از دانش‌آموزان، والدین و معلمان نظرسنجی شده و آیا تولید محتواها به صورت سلسله‌وار در مقاطع مختلف انجام می‌شود؟»،‌ گفت: این انتقاد کاملا درست است؛ درس تفکر و پژوهش در پایه ششم و درس تفکر و سبک زندگی در پایه‌های هفتم و هشتم و تفکر و سواد رسانه‌ای در پایه دهم و یازدهم به موضوع آداب و مهارت‌های زندگی و سواد رسانه‌ای می‌پردازند.

وی ادامه داد: 2 راهنما در این حوزه‌ها داریم که یکی تربیت و یادگیری تفکر و حکمت و دیگری راهنمای حوزه آداب و مهارت‌های زندگی است؛ یعنی چطور این مطالب در کتب پیگیری می‌شود و باید به عنوان فراحوزه علاوه بر این کتاب‌ها در سایر کتب درسی نیز مورد توجه قرار گیرد.

دانشور افزود:‌ دروس عامل و دروس حامل داریم و همه کتاب‌ها حامل درس آداب و زندگی خواهند بود.

وی در خصوص تولید راهنماهایی پیرامونی کتاب‌های یاد شده، تصریح کرد: به طور معمول در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود ابتدا تحلیل اسناد بالادستی صورت می‌گیرد؛ در ادامه برنامه درسی مشابه در کشورهای دیگر بررسی شده و در سومین مرحله از افراد نیازسنجی شده و فراتحلیل نیازسنجی‌ها انجام می‌شود.

رئیس گروه تفکر و آداب و مهارت‌های زندگی دفتر تالیف کتب درسی با ذکر مثالی در خصوص پژوهش در بین دانش‌آموزان بر روی موضوعات اجتماعی، خاطرنشان کرد: برای نمونه در خصوص درس تفکر و سواد رسانه‌ای پژوهشی در بهمن و اسفند سال 94، در بین 386 دانش‌آموز پایه نهمی که قصد ورود به پایه دهم را داشتند، در 6 استان کشور شامل تهران، شهرستان‌های استان تهران، البرز، اصفهان، هرمزگان و آذربایجان شرقی داشتیم که بر اساس خوداظهاری دانش‌آموزان 124 دقیقه و 75 صدم در روز دانش‌آموزان تلویزیون و ماهواره تماشا می‌کنند، 97 دقیقه و 34 صدم در روز از تلفن همراه استفاده کرده و 89 دقیقه و 18 صدم دقیقه در روز دانش‌آموزان از اینترنت استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان 72 دقیقه و 95 صدم در روز فیلم و سینما تماشا می‌کنند، در روز 71 دقیقه و 9 صدم موسیقی  گوش داده و 71.78 صدم دقیقه نیز از کتب غیردرسی استفاده می‌کنند. ضمن اینکه 64 درصد دانش‌آموزان نیز اعلام کردند از رسانه‌ها برای سرگرمی استفاده می‌کنند.