آموزش مهارت به دیپلمه های نظری در دوره سربازی


علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص ایجاد تسهیلات برای هنرآموزان رشته‌های مهارتی، اظهار داشت:‌ با وزارت جهاد کشاورزی، تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم و چند اولویت و مزیت برای دانش‌آموزانی که در رشته‌های کشاورزی مشغول به تحصیل هستند، قائل شدیم که یکی از آنها در اختیار گذاشتن مراکز آموزشی وزارت جهاد کشاورزی برای هنرجویان این رشته است.

وی افزود: اولویت دوم برای مدت سربازی این افراد است تا بتوانند در بخش کشاورزی امریه شوند و در آن زمان هم، همچنان آموزش‌های خود را داشته باشند و مزیت سوم هم پس از پایان سربازی با دادن وام‌های زودبازده است تا زمینه اشتغال را در حوزه کشاورزی فراهم کنیم.

زرافشان اضافه کرد: موضوع جدیدی هم مطرح است و آن بحث آموزش مهارت در دوره خدمت سربازی است که برای این منظور با ستاد نیروهای مسلح جلساتی برگزار کردیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این طرح برای دیپلمه‌های رشته‌های نظری است، ادامه داد: دانش‌آموزانی که از شاخه نظری فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند ضمن گذراندن دوره سربازی، یک مهارت را آموزش ببینند تا بتوانند پس از پایان خدمت وارد بازار کار شوند.

وی گفت: در کارگروهی که بین نیروهای مسلح و آموزش و پرورش تشکیل شده در حال رایزنی هستیم تا هم بستری برای ارتقای مهارت افرادی که از شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش فارغ‌التحصیل می‌شوند، فراهم کنیم و هم از مزایایی چون کسر خدمت برخوردار شوند. 

زرافشان تصریح کرد: 63 درصد کسانی که خدمت سربازی را می‌گذرانند دیپلم نظری دارند و اگر این افراد بسته مهارتی را در طول خدمت برابر با استانداردهای مهارتی بگذرانند، می‌توانند دیپلم کاردانش را هم بگیرند و 2 دیپلم همزمان داشته باشند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 7 رشته جدید در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و چند رشته در شاخه کاردانش اضافه خواهد شد؛ البته سیاست ما این است که رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای عینا در شاخه کاردانش تکرار نشده و رشته‌های متناظر به عنوان رشته جدید اعلام نشوند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون موازی‌کاری بین رشته‌های مختلف شاخه‌های مهارتی وجود ندارد، گفت: براساس برنامه درسی ملی شاخه‌ها هدف‌گذاری شده‌اند و اگر عناوین هم یکسان باشد محتوا و برنامه متفاوت است.

زرافشان عنوان کرد: امسال در جشنواره مسابقات کاردانش به افرادی که به سطح ملی رسیدند 10 میلیون تومان وام داده شد.