آموزش 518 رشته مهارتی به دانش آموزان در مدارس


به گزارش خبرگزاری فارس، مجید تهرانیان مدیرکل سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان تهران در برنامه پرسشگر با اشاره به اجرای طرح ایران مهارت در مدارس، اظهار داشت: در سند تحول آموزش و پرورش،‌ توجه ویژه‌ای به تغییر رویکرد آموزش‌محور به مهارت‌محور شده است.

وی ادامه داد: شرایط آموزش مهارت‌ در مدارس و تجهیزات و مربیان لازم مهیا نیست.

مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران با اشاره به فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان، افزود: این سازمان در یک سال گذشته برای پر کردن این خلا، 518 استاندارد مهارت فنی را برای گروه‌های سنی تحت عنوان «ایران مهارت» طراحی کرده است و با کمک مربیان این سازمان و بردن تجهیزات لازم به مدارس، این طرح در مدارس متوسطه اول و دوم اجرا می‌شود.

تهرانیان تاکید کرد: آموزش و پرورش با نظام برنامه‌ای که دارد دانش‌آموزان را برای دوره‌های قبل آماده می‌کند.

وی در خصوص اینکه «آیا طرح ایران‌مهارت برای همه دانش‌آموزان اجرا می‌شود»، گفت: مهم‌ترین نقشی که در این طرح باید ایفا کنیم، این است که دانش‌آموزان بتوانند در آینده وارد بازار کار شوند؛ چراکه مهم‌ترین مشکل اشتغال، نداشتن مهارت است و امیدواریم در این طرح دانش‌آموزان به مهارت لازم دست پیدا کنند.

مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران با اشاره به جزئیات طرح ایران‌مهارت، خاطرنشان کرد: در این طرح از آموزش دو جلسه‌ای تا 20 جلسه‌ای در رشته‌های مهارتی مختلف وجود دارد و مبانی کار و بحث طرح ایران‌مهارت، مهارت‌آموزی کوتاه‌مدت دانش‌آموزان است.

تهرانیان با بیان اینکه این طرح در دوره‌های متوسطه اول و دوم اجرا می‌شود، اضافه کرد: قرار است آموزشگاه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وارد مدارس شوند و کلاس‌های فوق برنامه در مدارس برنامه‌ریزی شود و تعدادی از مهارت‌ها در مدارس و با استفاده از تجهیزات آموزشگاه‌های آزاد به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه در دوره متوسطه اول بحث آشنایی با مهارت‌ها به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، گفت: در دوره متوسطه دوم،‌ دانش‌آموزان هم‌زمان با اخذ مدرک دیپلم، مدرک مهارت‌آموزی دریافت می‌کنند؛ ضمن اینکه بخش خصوصی و خیرین نیز در مناطق محروم به اجرای این طرح کمک می‌کنند.