استقبال از تعطیلات و نظام تعلیم و تربیتی که قرار است دانش آموزان منظم و پرتلاش تربیت کند


به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از وظایف نظام تعلیم و تربیت آموزش نظم و سخت‌کوشی به دانش‌آموزان است و قطعا بخش بزرگی از آموزش‌های تربیتی با الگوگیری دانش‌آموزان از عمل اولیای تربیتی تحقق پیدا می‌کند؛ زمانی که دانش‌آموز در یک محیط منضبط و منظم تحصیل کند خود به خود نظم برای او ملکه می‌شود و برعکس، زمانی که محیط آموزشی نامنظم و غیر منضبط باشد الگوی نامناسبی برای دانش‌آموز خواهد بود.

از سوی دیگر به اذعان کارشناسان، اخلاق شهروندی در جامعه ما شرایط خوبی ندارد و مولفه‌هایی چون نظم، تلاش، احترام به قوانین و ... در جامعه برای بسیاری از افراد ملکه نشده است.

با در نظر داشتن 2 گزاره فوق، نگاهی به آمار حضور دانش‌آموزان در مدارس می‌کنیم؛ در سال تحصیلی 97ـ96، دانش‌آموزن ایرانی تنها 155 روز از 365 روز سال را به مدرسه می‌روند و نظام آموزشی هنوز منتظر اصلاح تقویم آموزشی کشور است، از سوی دیگر دانش‌آموزان احتمالا چند روزی هم به دلیل برف و آلودگی تعطیل خواهند بود اما اگر به این آشفتگی، استقبال از تعطیلات پیش از عید نوروز و بین‌التعطیلی را اضافه کنیم متوجه خواهیم شد ریشه پایین بودن مولفه‌های اصلی اخلاق شهروندی در جامعه ما کجاست!

مادر یکی از دانش‌آموزان تهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بعد از شنیدن خبر تعطیل نبودن مدارس در روز شنبه 27 آبان‌ماه می‌گوید: مدرسه دخترم تکلیف روز یکشنبه را هم به دانش‌آموز داده‌اند و گفته‌اند اگر شنبه مدرسه نیامدید غیبت غیرموجه نیست؛ در واقع اولیای مدرسه به صورت غیررسمی مدرسه را تعطیل کرده‌اند!

به گزارش فارس، هرچند قبول داریم که مدارس برای دانش‌آموزان خیلی دلپذیر نیستند و به همین خاطر هم اغلب دانش‌آموزان و والدین آنها، که تربیت شده همین نظام آموزشی هستند، از تعطیلی استقبال می‌کنند اما در کنار این مسئله باید قبول کرد این رویه استقبال از تعطیلات را نمی‌توان با تربیت دانش‌آموزان منظم و کوشا برای آینده کشور جمع بست.