بررسی تغییر درکنکور


به گزارش خبرگزاری مهر، محمد بطحایی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: استحکام بناهای فضای آموزشی ما رسیدگی جدی می خواهد به طوری که حدود ۸۰ واحد در مناطق زلزله‌زده تخریب شده است.

وی ادامه داد: دولت در قوانین بودجه سنواتی برای این موضوع  پیش بینی کرده اما به اندازه نیاز ما نبوده است. فضای آموزشی ما نیازمند بازسازی و مستحکم‌ سازی است.
 وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد: ۱۳۰ کانکس در اختیار آموزش وپرورش کرمانشاه قرار گرفته و به ۲۰۰ کانکس دیگر نیاز داریم.

او با اشاره به اینکه بازسازی مدارس بعد از فصل سرما اتفاق خواهد افتاد، تاکید کرد: مهرماه سال آینده تمام مدارس مناطق زلزله‌زده آماده خواهند شد.

بطحایی با اشاره به حذف شدن درس دهقان فداکار از کتاب درسی سال سوم ابتدایی گفت: ما نمادهای مختلفی داریم و معمولا در موضوعات درسی تغییراتی رخ می‌دهد و از موضوعات جدیدی استفاده می‌شود، این درس  و نمادهم جای خودش را به نماد دیگری داد .

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که وضعیت استخدام نیروهای حق‌التدریسی به کجا رسید نیز اظهار کرد: معلمی بسیار شغل حساس وپیچیده‌ای است. اینکه بعضی تصور می‌کنند هرکسی می‌تواند به دلیل اینکه دانش‌آموزان سن پایینی دارند به سر کلاس برود، اشتباه است.

بطحایی با تاکید بر اینکه مجرای تامین نیروی انسانی از دانشگاه تربیت معلم وفرهنگیان است، تصریح کرد: این صحبت‌های من به معنی در نظر نگرفتن حق‌التدریسی ها و نهضتی‌ها نیست. ممکن است برخی از این نیروها شایستگی لازم را هم داشته باشند اما این موضوع زمانی مشخص می‌شود که از دریچه دانشگاه فرهنگیان باشد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: طرح رتبه‌بندی معلمان« توسعه شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای» از مدیران ادارات آموزش و پرورش و مدرسه آغاز و به سطوح پایین‌تر می‌رسد. در آموزش و پرورش توصیه وسفارش نداریم و بسیار از این نظر آموزش و پرورش وزارت‌خانه پاکی است.

او با بیان اینکه یکی از مشکلات آموزش وپرورش ساماندهی نیروی انسانی است، گفت: ما در جایی کمبود داریم و در جایی خلا، برای اینکه توازن برقرار کنیم مجبوریم اولویت را به مناطقی بدهیم که بیشتر به معلم نیاز دارند.اینکه تهران کم‌تر نیرو می‌گیریم به این دلیل است که در سیستان و بلوچستان بیشتر به نیرو نیاز داریم.  

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: سند تحول ممکن است اشکلاتی داشته باشد اما بی نظیر است و می‌تواند در ابعاد مختلف نقشه راه برای ما ترسیم کند. یکی از تغییراتی که ما برای اجرایی کردن این سند انجام داده‌ایم، تحول در محتوای کتب درسی است. یکی از انتقادات درستی که به محتوای کتاب ما می‌شود حافظه محوری است. سند تحول می گوید به سمت کاربردی تر کردن پیش باید رفت.  

بطحایی ادامه داد: مدرسه محوری  اتفاق نمی افتد مگر مدرسه کانون تعلیم و تربیت باشد. ارتقا شایستگی و تفویض اختیار به مدیران  و همچنین طراحی و استقرار نظام کنترل تضمین کفیت از جمله اقداماتی است که برای این منظور انجام خواهیم داد.  دولت مصرانه به دنبال این است که فاصله حقوق بین کارکنان و بازنشستگان به تدریج کاهش پیدا کند. هر وزارت‌خانه حدود ۱۰درصد افزایش بودجه خواهد داشت.
 
بطحایی تاکید کرد: تفاوت ونابرابری فضای آموزشی در کشور ما زیاد است سیاست‌ ما این است که کاهش پیدا کند. در بعضی از مناطق فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز فقط ۳متر مربع است. آسیب اجتماعی در مدارس ما کم‌تر از کشورهای دیگر است اما حتی یک مورد هم برای من به عنوان یک معلم بسیار حساس است.

وی ادامه داد: خانواده‌ها شریک ما امر تعلیم و تربیت هستند.  شبکه ملی آموزش وپرورش را راه‌اندازی خواهیم کرد تا تعامل میان مدارس و خانواده‌ها برقرار شود. فقط 5درصد نیروهای آموزش و پرورش اداری هستند. به جز نیروهایی در سطح معاون وزیر و ایثارگران هیچ بازنشسته‌ای طبق قانون اجازه بازگشت به کار ندارد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت که برای بررسی آسیب‌های کنکور کارگروهی تشکیل داده‌ایم تا تغییراتی در شیوه برگذاری داشته باشیم.