«مشق» زیاد موجب دلزدگی دانش آموزان از درس شده است


نادر قلم‌بر کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه یکی از تکنیک‌های تثبیت مفاهیم آموخته شده در مدرسه مشق شب یا دادن تکلیف است، اظهار داشت: برای دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی لازم است که آموزش‌ها مدام تکرار شود تا ملکه ذهنی آنها شود، بنابراین اگر مشق نوشتن با هدف افزایش یادگیری و تقویت حافظه باشد بسیار خوب است.

وی افزود: اگر حجم تکالیف داده شده زیاد باشد زمینه دلسردی و دلزدگی دانش‌آموز را فراهم می‌کند زیرا دانش‌آموز 5 ساعت در مدرسه حضور دارد و پس از آن اگر پس از طی مسیر به منزل برسد و باز هم تفریحی نداشته باشد به تدریج از درس زده می‌شود. 

قلم‌بر اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که والدین وقتی می‌بینند کودک آنها در خانه تکلیف ندارد و بازی می‌کند یا احیانا بهانه می‌گیرد معلم را بازخواست می‌کنند و مطالبه تکالیف بیشتر برای دانش‌آموز دارند.

کارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه در دادن تکلیف به دانش‌آموزان باید به تفاوت‌های فردی آنها توجه کرد، ادامه داد: دانش‌آموزان قوی که مطالب را در کلاس می‌آموزند با دانش‌آموزان ضعیف‌تر که کمتر دانش را فرا گرفته‌اند نباید در تکالیف مساوی باشند و گاهی باید از این دانش‌آموزان برای مشارکت در تقویت دانش‌آموزان ضعیف‌تر استفاده کرد. 

وی بیان داشت: گاهی تکالیف دانش‌آموزان به قدری زیاد است که دانش‌آموز ابتدایی مچ دستش از نوشتن درد می‌گیرد اما متاسفانه سیستم رقابتی مدارس و اضافه شدن کتاب‌های کمک درسی باعث شده است که معلمان تکلیف زیاد می‌دهند و این مسئله به یک معضل تبدیل شده است.

قلم‌بر با بیان اینکه قرار بود بعد از کیفی شدن ارزشیابی دانش‌آموزان، تکالیف منزل کمتر شود، گفت: متاسفانه معلمان در نظام آموزش و پرورش ما آزادی عمل در برگزاری کلاس‌ها ندارند و مجبورند از سیستم کهنه آموزش مفاهیم و دادن مشق شب و سپس امتحان استفاده کنند.